zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pozoruhodný Vojcek v Divadle Na Vinohradech

Lucie Žáčková a Pavel Batěk - Vojcek (Divadlo na Vinohradech

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo Na Vinohradech korunovalo sezónu charakterizovanou spoluprací s nejmladší generací režisérů uvedením Büchnerova Vojcka na velkém jevišti. A to v režii Dana Špinara, který se stal novým kmenovým režisérem divadla. A zdá se, že to byla opravdu dobrá volba.
Ukazuje se, že právě Dan Špinar, vystudovaný herec a poté režisér, si – navzdory tomu, že jeho dosavadní zkušenosti se týkají netradičních studiových prostorů – velmi rozumí s velkým prostorem vinohradské scény, který dělá problémy i zkušeným režisérům. Špinar se nebojí rozmáchlých expresivních gest, hromadných velkoryse pojatých scén, ale zároveň je schopen soustředit pozornost na detailní výkon jednotlivců. A to od hlavního představitele Vojcka Pavla Baťka až po téměř němou (přidanou) postavu Blázna (Michal Kern).

Příběh, který vznikl na základě skutečné události – v podstatě banálního mordu milenky jako trest za její nevěru, byl v nejrůznějších obdobích interpretován jako obžaloba společnosti, ve které je dáno člověku žít a která jej postupně ničí.

Možná, že i v tomto případě je touha vypovědět o svých traumatech v současné společnosti, důvodem volby mladého režiséra, který si tuto nedokončenou Büchnerovu hru zvolil sám. Je to krutá, bezútěšná hra sama o sobě, a umocnění tohoto pocitu scénickou akcí nebývá vždy příliš stravitelné. Navíc režiséry svádí k nejrůznějším úpravám a zkratkám. Špinar v podstatě s textem příliš neexperimentuje, ale svou interpretací mu dodává aktuální významy.

Ačkoli hra samotná pochází z poloviny devatenáctého století, podařilo se vytvořit scénický obraz natolik sugestivní, že běžní diváci mají tendenci „zhnuseně“ odcházet. To je ovšem riziko inscenací, které nejsou lehce stravitelným soustem.

V podstatě holé scéně s železnou konstrukcí v pozadí dominuje kýčovitý obrovský billboard s vyobrazením provokativní blondýnky s mobilem u ucha a nápisem Hello Everyone! (autorem scény je Henrich Boráros). Rozlehlost, nevlídnost scény v kombinaci s billboardem nás uvádí do situace – na jedné straně bezbřehá osamělost jednotlivců, z nichž si každý mele svou a druhým prakticky nevěnuje pozornost, na druhé straně dychtivost po senzaci a prochvívající sexuální nadrženost mladých dívek, které sledují vojenský výcvik téměř jako scénu z porno filmu . Atmosféru zmatenosti v tomto světě zase symbolizuje postava blázna, který s výkřiky pobíhá po scéně, aby pak byl potupně chycen a předváděn v pouťovém obludáriu jako zvíře.

Právě kontrast pudovosti a prázdného rozumování (jak charakteristické pro dnešní dobu! ) je základním charakteristickým rysem inscenace. Rozumuje doktor, podnikající zvrhlé pokusy s téměř dětsky nadšeným výrazem v očích (Václav Vydra), rozumuje Hejtman (Martin Stropnický), kázající věčné a zbytečné pravdy. A rozumuje i Vojcek, který se snaží vymezit sám sobě určitá pravidla ve světě, který mu přináší jen trápení. Jistoty nejprve hledá v autoritách, ale ty jsou mu vzdáleny. Jeho nejbližší kamarád Ondra (Daniel Bambas) se uzavírá do samoty svých sluchátek, jeho žena Marie (Lucie Štěpánková) je příliš prostoduchá a naplněná živelnou sexualitou, než aby ocenila Vojckovu obětavost a snahu zabezpečit dítě. I ona prožívá své drama – je příliš mladá na to, aby byla jen udřenou matkou. Dítě v kočárku s sebou vláčí jen jako přítěž, a nechat se svést chlapáckým Tamborem je tak jednoduché! Čeká ji ale jen zklamání. Tambor (Michal Novotný) je ten pravý zupácký voják bez citu, kterého těší předvádět svou moc a který využívá vidí sex jen jako potřebný doplněk svého života. Nic neslibuje, a objektem, který jej uspokojil, zjevně pohrdá.

Trojrole, kterou v alternaci hrají Jiřina Jirásková a Daniela Kolářová, jsou symbolické postavy – Principálka (s chladným kalkulem předvádějící v obludáriu bídu rodu homo sapiens), Žid vkládající Vojckovi vražedný nůž, když nemá na pistoli, vlídná Stařenka vyprávějící pohádku o vykoupení..

V centru pozornosti ale stojí on – Vojcek. Pavel Batěk jej ukazuje v nejrůznějších podobách, takže nám je zároveň sympatický i nepříjemný svou ubohostí. Je to v podstatě obyčejný človíček, ztracený v nepřátelském světě a marně hledající smysl své existence. Chvílemi dokáže být až protivný svou měkkostí, jeho blouznivost skoro horečnatá dokáže diváky rozechvít. Jeho čin, kdy zabíjí svou nevěrnou ženu a vydává se na milost a nemilost svým soudcům a svému svědomí, je přes svou hrůznost (naturalistický obraz „popravy“ Marie) dojemný a pochopitelný.

Špinar patří k režisérům, kteří se nebojí expresivity ani dramatického patosu, které se z našich jevišť v podstatě vytratily. Spojuje schopnost vidění „velkého“ a „malého“ prostoru. Jako vystudovaný herec má cit pro hereckou akci a protagonisté pod jeho vedením jako by v sobě probouzeli nové dosud neobjevené kvality. Kromě detailně provedených výkonů jednotlivců nezanedbává ani hromadné akce (tedy velké scénické obrazy) – ke spolupráci na choreografii přizval herečku alternativního souboru Děrevo Irinu Andrejevu. Takže kromě detailů nám utkvějí v paměti i scény klusajících vojáků, opilecká tancovačka či davové scény v cirkuse.

Těžko říci, jak dlouho a jak často se Vojcek bude hrát, protože to rozhodně není titul, který by uspokojil tradičního vinohradského diváka. Nicméně je jisté, že se jedná o výjimečnou inscenaci, která významem přesáhne tuto sezónu.

Georg Büchner: Vojcek
Překlad Ludvík Kundera, režie Daniel Špinar, scéna Henrich Boráros, kostýmy Linda Boráros, hudba Tomáš Pálka, pohybová spolupráce Irina Andreeva.
Hrají: Pavel Batěk, Lucie Štěpánková. Martin Stropnický, Václav Vydra, Jiřina Jirásková, Daniel Bambas, Michal Novotný, Martin Davídek, BarboraM unzarová, Jiří Čapka, Filip Tomsa, Michal Kern.

20.4.2009 01:04:24 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Cooper přiveze unikátní 3D/AV show

Max Cooper

Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...