zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bouře a Vzdor na Zábradlí

Z. Bydžovská a V. Marek (Foto archiv divadla)

  

Inscenace Úklady a láska v režii J.A.Pitínského má snový řád symbolické scény J.Róny, člena uměleckého spolku Tvrdohlaví. Ta vytváří kolem Schillerovy tragedie auru potměšilých radovánek, možná téměř fraškovitě - sarkastickou "podívanou", v níž ale vystupují bytostné postavy hereckých autorit, jež ji svým způsobem umocňují. Jako příklad uvedu samotného presidenta, monumentálního tyrana (J.Ornest), úřednicky úlisného presidentova tajemníka Wurma (B.Klepl), extravagantního estéta dvorního maršálka (V.Marek) a nebo snivou minulost vévodovu milostnici Lady Milfordovou (Z. Bydžovská).

Vlastní děj pojednává, obdobně jako Ostrovského drama Výnosné místo (uváděné na téže scéně - v režii S.Fedotova), o lásce dvou milenců z odlišných sociálních poměrů a o úkladech, jež jim chystají otcové a jejich doba. Tragedie německého dramatika F.Schillera představuje vrcholný literární a umělecký styl "Bouře a vzdor", který bojoval proti zastaralým konvencím společnosti.
Nad tím vším se klene hravost duše režiséra J.A.Pitínského, který snad pro svou potěchu, užívá v některých případech stejných inscenačních prvků jako v jiných svých dramatizacích. Za všechny bych rád uvedl ony mýtické sáňky, které v tomto případě znázorňují (?) nechtěnou ztrátu času (že někomu ujíždějí sáňky). Zatímco v Kouzelném vrchu Thomase Manna, znázorňují božský povoz, který převáží postavy do jiného světa. O dvojici průvodců a hudebníků, kteří od prvého pozdravení sledují z obou stran jeviště diváky, můžeme pochybovat, zda skutečně patří k ději, nebo ke scéně. Nabízejí však rámec, skrze nějž můžeme spatři ukrutnost doby a přitom se nezvednout ze své židle na Anenském náměstí.
Schillerova tragédie Úklady a láska je zajímavá především svým pojetím a dříve zmíněnou hravostí, selhávají však a neplatí některé odbočky a myšlenky, které zřejmě měli inscenátoři a tvůrci v plánu. Alespoň kapesníky, jichž se mi (z reklamních důvodů ?) dostala do ruky spousta, jsem užil k naprosto jinému účelu, nežli k otírání slz dojetím. To se bohužel nekonalo.

Úklady a láska; Friedrich Schiller. Režie J.A.Pitínský, překlad Dagmar a Pavel Eisnerovi, dramaturgie Iva Slámová, hudba Vladimír Franz, scéna Jaroslav Róna, výtvarná spolupráce Klára Bénová, kostýmy Kateřina Štefková.
Hrají: J.Ornest, J.Budař, V.Marek, Z.Bydžovská, B.Klepl, Z.Dušek, J.Kotrbová, P.Špalková, L.Klepal, L.Prakesch, R.Hybeš.
Divadlo na Zábradlí 30.11.00 (psáno z reprízy 2.12.00)

18.12.2000 Ondřej Menšík | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 19. týden

Bulat Okudžava

Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Životopisné drama Hilma

Hilma

Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek

další články...