Já Claude Monet
autor: archiv
zvětšit obrázekSvětové malířství na plátnech kin, cyklus dokumentárních filmů, věnovaný největším umělcům všech dob, přibližuje tyto osobnosti a jejich dílo prostřednictvím přenosů do kin celému světu. U nás je díky společnosti Cikánek Management můžeme vidět od této sezóny pravidelně například v pražském kině Lucerna. A jak ukazuje vyprodaný sál, zájemců je dostatek. Nejnovějším filmem, jehož autor je Philip Grabsky (viz rozhovor zde), je snímek I. Já Claude Monet, tedy lahůdka pro ty, kdo vyhledávají v galeriích celého světa obrazy tohoto impresionisty – tak jako já. Film se zaměřuje výhradně na osobnost Clauda Moneta, o níž vypovídá prostřednictvím jeho obrazů a jeho vlastními slovy.
Příběh jeho života a tvorby čerpá z 2500 dopisů, které Monet napsal, a vypravěčem je britský herec Henry Goodman. Diváci tak mají možnost nejen vidět ve zvětšeném detailu nejrůznější Monetovy obrazy, ale i malířovu originální inspiraci – společně s dokumentaristou navštívíme místa, která Monet na svých obrazech ztvárnit, především Normandii. Ať už je to kouzelná zahrada v Giverny, kterou stvořil k obrazu svému a prostřednictvím slov jeho dopisu se můžeme přesvědčit o tom, že to s místním úřadem neměl lehké, když chtěl prokopat v zahradě vodní kanál a vytvořit dnes legendární soustavu leknínových jezírek. Právě Monetova zahrada, kterou jeho syn Michael věnoval francouzskému státu, přitahuje dodnes do Giverny stovky tisíc turistů. Podobně přitažlivé bylo pro Moneta a je i pro turisty městečko Etretat, kde v nejrůznějších částech dne maloval útes (ten nejznámější pohled „za úsvitu“ namaloval, jak prý vědci vyzkoumali, 5. února 1883 ve 4.53 hodin). Ostatně, v dokumentu několikrát zazní, nakolik důležité bylo pro Moneta světlo a jeho proměny, a jak byl těmito světelnými proměnami doslova fascinován. Proto většina jeho témat – ať už šlo o kopky sena, katedrálu v Rouen, leknínové jezírko v Giverny či útesy v Etretatu – existuje v mnoha nejrůznějších barevných variacích. Všechny ovšem vycházejí z reálu, protože Monet nikdy nemaloval zpaměti, ale vždy – a to mnohdy v brzkých ranních hodinách – podle skutečnosti. I když Monet byl proti některým svým vrstevníkům už za života poměrně úspěšný v prodeji svých děl, přesto filmem probleskují informace, že ne vždy si mohl vyskakovat. Byly i chvíle, kdy jeho rodina trpěla hlady. Jakkoli jsou jeho obrazy zářivé a naplněné krásou a optimismem, mnohé vznikaly v situaci, kdy umělec po fyzické či psychické stránce strádal. Potýkal se s šedým zákalem, ale také s pocity deprese, osamělosti a dokonce s návaly sebevražedných myšlenek. Malíř, jehož obraz Impression, soleil levant, který byl vystaven v roce 1974, dal název celému uměleckému směru – impresionismu, je nám ve filmu představen nejen jako umělec - workoholik, který míval rozmalováno i čtrnáct obrazů(!), ale také jako člověk, pro kterého byla důležitá rodina. Jeho životem prošly dvě důležité ženy, Camille, s níž měl dva potomky a která zemřela na tuberkulózu krátce po třicítce, a poté Alice Hoschedé, která po smrti Monetovy první ženy pečovala o jeho dvě děti. S rodinou Hoschedéových nějakou dobu žili Monetovi v sousedství ve Vétheuil. Podle náznaků v dopisech i pověstí byla Alice údajně Monetovou milenkou několik let, a po smrti manžela se s ní Monet oženil. Žili pak společně i s jejími šesti dětmi (Alicina dcera Blanche si vzala Monetova syna Jeana, a po smrti Alice a Jeana se starala o svého tchána, který se dožil vysokého věku. Grabského dokument je cenný rozsahem nabízených informací i krásných záběrů na místa, která Monetovy obrazy inspirovala. I když se hlouběji teoreticky nezabývá pojmem impresionismus, přece je pro většinu diváků velmi názorný a navíc příjemný zvoleným způsobem předávání informací.
Připomeňme, že cyklus Světové malířství na plátnech kin pokračuje v pražském kině Lucerna, ale i v dalších kinech po celé republice, až do konce sezóny, a každý měsíc nabídne některý z exkluzivních uměleckých dokumentů. V březnu nás čeká dokument
Renoir - uctívaný a zatracovaný.
www.prenosydokin.cz
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit
S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
OPERA/ TANEC
Pavel Černoch se představí v Hamburku
V neděli 12. května se tenorista Pavel Černoch poprvé představí v opeře Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcen celý článek