Janáček, Martinů, Čajkovskij a další v Brně
autor: archiv
zvětšit obrázekSoubor opery Národního divadla v Brně připravil pod vedením uměleckého šéfa Tomáše Hanuse zajímavé premiéry na sezónu 2008/2009. Začátkem listopadu se uskuteční premiéra nejoblíbenější opery Leoše Janáčka - PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY. Uskuteční se v v Janáčkově divadle, dirigent Tomáš Hanus a režie James Conway.
Duchovními otci opery Příhody lišky Bystoušky jsou malíř Stanislav Lolek a spisovatel Rudolf Těsnohlídek. Těsnohlídek dostal jako redaktor Lidových novin za úkol, aby k obrázkům Stanislava Lolka o chytré lišce napsal slovní doprovod. Vznikly tak příběhy o lišce Bystroušce, které uchvátily i skladatele Leoše Janáčka, jenž vytvořil velkolepou oslavu přírody věčného koloběhu života. Opera bude uvedena v rámci Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2008.
Dalším titulem bude opět Leoš Janáček – 9. listopadu 2008 v Divadle Reduta koncertní provedení opery ZÁPISNÍK ZMIZELÉHO, HRADČANSKÉ PÍSNIČKY. Podnětem k napsání Zápisníku zmizelého bylo Janáčkovi (1854-1928) dvaadvacet básní, které byly otištěny v jedněch brněnských novinách. Jejich autorem byl údajně syn vesnického sedláka, který jednoho dne potkal v lesích tajemnou cikánku, do níž se zamiloval. Rozhodl se proto opustit vlastní rodinu a se svou milou utéci. Autentičnost básní na Janáčka mocně zapůsobila, ačkoliv bylo v roce 1997 jasně prokázáno, že autorem oněch veršů ve skutečnosti nebyl sedlákův syn, ale moravský básník jménem Jozef Kalda. Jako součást večera rovněž zazní Hradčanské písničky v provedení ženské části sboru Janáčkovy opery a komorní opus Pohádka pro violoncello a klavír, k jehož vzniku inspirovala Janáčka epická báseň V. A. Žukovského Pohádka o caru Berenději.
Petr Iljič Čajkovskij: EVŽEN ONĚGIN
Premiéra 23. ledna 2009 v Janáčkově divadle;
dirigent Jaroslav Kyzlink, režie Zdeněk Kaloč. Mladý petrohradský švihák Evžen Oněgin znuděn společenským životem ve městě utíká na venkov, kde se setká s naivní mladičkou Tatianou. Chladně odmítá lásku, kterou k němu Tatiana vzplane, aby o několik let později pochopil, jaké chyby se dopustil, a že ji již nelze napravit. Jedno z nejslavnějších děl operní literatury vzniklo podle stejnojmenného románu A. S. Puškina a dlužno říci, že hudba P. I. Čajkovského (1840-1893) ještě umocnila opravdovost a hloubku příběhu. Nastudováno v ruském originálu s českými titulky.
Bohuslav Martinů: KUCHYŇSKÁ REVUE, SLZY NOŽE, PODIVUHODNÝ LET
Premiéra 22. února 2009 v Divadle Reduta, dirigent Jakub Klecker, režie Jiří Srnec. Schopností spojovat experimenty se svou specifickou hudební řečí patří B. Martinů (1890-1959) k nejzajímavějším a nejinovativnějším skladatelům 20. století. Ve 20.-40. letech 20. století nenajdeme žádný hudební trend, na jehož vývoji by se významně nepodílel. Mezi díla v nichž Martinů hledal nové kompoziční cesty patří i tři připravované opusy. Prvním je komorní opera jazzového charakteru Slzy nože líčí komickým způsobem příběh o svatbě s oběšencem, sebevraždě a zmrtvýchvstání zamilované dívky. Další části večera budou dva balety, které vznikly ve stejném období: Kuchyňská revue a Podivuhodný let. Díla budou uvedena u příležitosti 50. výročí úmrtí českého skladatele světového významu. Režisérem inscenace bude Jiří Srnec, zakladatel tradice černého divadla a jedna z nejvýznamnějších osobností českého divadla 2. pol. 20. století.
Bohuslav Martinů: JULIETTE
Premiéra 27. března 2009 v Janáčkově divadle, dirigent Tomáš Hanus, režie Jiří Nekvasil. Jako poctu skladateli Bohuslavu Martinů (1890-1959) u příležitosti 50. výročí jeho úmrtí nastuduje soubor Janáčkovy opery lyrickou operu Juliette, která líčí snové představy cestujícího obchodníka s knihami Michela. Michel na svých cestách zavítá do malého městečka, kde z okna domku slyší dívčí píseň o lásce. Vzpomínka na píseň se mu stále vrací a on se vydává zpět do městečka vyhledat onu dívku. Městečko se zdá stejné jako dřív, jen obyvatelé se chovají podivně, neboť ztratili paměť... Juliette vznikla v době pobytu B. Martinů v Paříži a patří mezi jeho nejobdivuhodnější díla.
Sezónu uzavře Giuseppe Verdi a jeho MACBETH. Premiéra 1. května 2009 v Janáčkově divadle; dirigent Damian Iorio, režie Bruno Berger-Gorski. Shakespearovo strhující drama o nekontrolované touze po moci a slávě, jenž je nakonec utopeno v krvi, Giuseppe Verdi (1813-1901) naplnil dramatickou hudbou a propracovanou psychologií postav, která výrazně překročila tradice italské opery v době vzniku díla. Atmosféra opery naplněná hrozbou nadpřirozených sil, touhou po vraždě a moci, není nikde narušena milostným vztahem – opera je prosta lyrických árií a duet a v celém díle je zachován pochmurný severský kolorit děje. Nastudováno v italském originálu s českými titulky.
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Novinky z Institutu Pavla Šmoka
V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Open House Brno otvírá město
V sobotu 18. května od 9. hodiny se začnou návštěvníkům festivalu architektury a urbanismu Open House Brno 202 celý článek