Třetí věk ve studiu Z
autor: archiv divadla
Komorní scéna Městského Divadla Zlín uvedla v úterý 21. listopadu 2006 v rámci interní přehlídky Naráz scénické čtení v autorské režii Dodo Gombára.„ Scéničnost“ převažovala nad „čtením“, i když zpočátku se na diváky valil proud civilně vyřčeného textu z úst deseti postav dramatu sedících v řadě divadelních sedadel vedle sebe. Postupně se promluvy jednotlivců k divákům začaly proměňovat v dialogy, herci vstávali, přecházeli, hleděli si do očí, jak vyžadovala situace, zbytek odehrála představivost nás, diváků.
Za herci se vršila scénografie, chaotická hromada předmětů vztahujících se k prostředí, kde se točil děj hry. Celek, připomínající zastavárnu, posloužil jako expoziční živý obraz, herci jemně a náznakově stylizovaní do svých rolí, civilně četli Gombárův text v překladu dramaturga inscenace Vladimíra Fekara. Jen postava hudebníka prokládala repliky v češtině přiléhavou slovenštinou.
Čtení jako scénická forma nabízí autorovi skrze vlastní text poznávat sebe sama, svou identitu. Přestože text je plný jeho existenciálních úvah, nepůsobí pateticky (postava starého herce Doliny se bez patetických monologů obejít nemůže - tam je to v pořádku) a je naplněn hořkým vtipem ze zdařilých sond do psychiky rozmanitých hrdinů.
Třetí věk, se dotýká mnoha problémů jak naší horké reality (porucha mezilidské komunikace, strach ze samoty, partnerské vztahy, politika), tak i vnitřního světa postav (strach ze samoty, nejistota a zklamání z partnerských vztahů, útěky z reality). Podtitul obrázky generací upozorňuje na stěžejní téma inscenace, která překvapila autentičností, pramenící také z odstupu herce od postavy a zcizujících efektů. Obě generace se ve svém zoufalství odvolávají na třetí generaci, nezatíženou komunismem, která naplní jejich sny o štěstí.
Herecky vyvážená intimní inscenace dala vyniknout především výkonům Zdeňka Lambora (Egon-scénárista na volné noze vyhozený z rádia) a Dušana Sitka (Dolina-populární herec odložený v domově důchodců).
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek