Smrt Hippodamie; Zdeněk Fibich/Jaroslav Vrchlický
Do podzimní Prahy uvádí Národní divadlo třetí část trilogie Vrchlického a Fibichovy Hippodamie - melodrama Smrt Hippodamie. Je pokusem o novodobý ekvivalent antických trilogií, představuje umělecky mimořádně pozoruhodný melodram, který dovedl do důsledků Wagnerovy zásady syntetického dramatického díla.
Antický příběh vypráví o lásce Pelopa, syna Tantala z Agru ke dceři "barbarského" krále Oinomaa Hippodamie. Zároveň nešťastné oddanosti Myrtillia, králova vozataje k Hippodamii. Čas ve kterém děj tragedie začíná je po několika letech nešťastné smrti krále Oinomaa, kdy dospívají dva vlastní synové Hippodamie a Pelopa a třetí, nevlastní bojuje o otcovu přízeň. Dívka Airopa, dcera krále Eurysthea v Mykénách, zástava míru, je důvodem roztržek mezi bratry a podnětem k výpovědi mladičkého, nevlastního syna Hippodamie, Chrysippa o lstivé vraždě krále Oinomaa. Tím urazí svou nevlastní matku, ženu statečného Pelopa a je zavražděn nevlastními bratry. Airopa a Thyestes unikají před hněvem otce, Hippodamie konči život sebevraždou.
Vrchlického zpěvné verše (v úpravě Jana Hančila) doplňuje melodický opus Fibichův, pod taktovkou Bohumila Kulínského. S lehkostí a svěžestí přistupuje do děje i scéna Jána Závarského, podle svých předchůdců (inscenátorů antických děl) koncipoval děj na dvě oddělená schodiště se zadní proměnlivou stěnou. V závěru je rozdělena šikmým řezem, představujíc zábranu mezi světem Hippodamiiny hořkosti a Myrtillovy pomsty. Zajímavě jsou řešeny kostýmy , které se mění do třech různých období, od antiky, středověk až po renesanci. Všechny tyto scénické a kostýmní proměny však probíhají potichu a na pozadí "ukrutného" děje aniž by jej podstatně rušily. Naopak.
Režiséru Josefu Průdkovi, se přesně podařilo nejen v postavách zachytit onen novodobý ekvivalent herectví antických tragedií, nebo-li hercům, počínaje Hippodamií (Hana Maciuchová), Pelopem (Alois Švehlík), Myrtilliem (Bořivoj Navrátil) a nebo Básníkem (Radovan Lukavský). Nelze opomenout mladé herce (Jana Janěková, Ondřej Vaněk, Michal Jagelka, Tomáš Petřík). Na místo zkamenělých monotónních dialogů zbytněli své postavy charakterem. Stejně jako logickým a současnému diváku srozumitelným textem. Nezbývá než zvolat, "dejťtež nám i zbylé kusy trilogie !"
Hrají: Pelops (Alois Švehlík), Hippodamie (Hana Maciuchová), Atreus (Ondřej Vaněk), Thyestes (Michal Jagelka), Chrysippos (Tomáš Petřík), Airopa (Jana Janěková), Myrtillos (Bořivoj Navrátil), Jolos (Miroslav Doležal), Soudce zápasů (Jan Šváb), Pěvec (Radovan Lukavský), Hoch (Filip Tomsa).
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
OPERA/ TANEC
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek