zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Poněkud přesycený experiment

Ilustrační foto

autor: Z webu   

Jednu z nejznámějších Shakespearových tragedií Hamlet mohlo v lednu při pražské premiéře shlédnout také publikum Divadla Komedie. Režie této nové inscenace ústeckého Činoherního studia se ujal jeho umělecký šéf David Czesany.
Stalo se téměř zvykem, že od známého a často uváděného titulu očekáváme vždy něco nového. Nový neotřelý způsob režisérského pojetí, interpretaci, která trochu jinak poodhalí zajímavé roviny a významy dramatického textu atd.
Hamlet v nastudování Davida Czesanyho doslova šokuje svou osobitostí a novátorstvím ve způsobu zpracování. Je výrazně jiný a nepodobný inscenacím Hamleta, jež jsme mohli v poslední době vidět na českých scénách. Reakce diváků na pražské premiéře byly též značně odlišné. (Někteří zvědavě a dychtíce po nových překvapeních sledovali celé představení, jiní raději „utekli“ už o přestávce.)
Spor obránců tradičního divadla a vyznavačů inovačních postupů nechám raději stranou a pokusím se o zprostředkování vlastní percepce tohoto alternativního (snad jej tak mohu nazvat) přístupu.

Kovové lešení a světlá látka určená k projekci působí na scéně studeně, navozují pocit světa, v němž vládne chlad, světa, který chce s kovovou jistotou ovládat a manipulovat, což dokonale souzní s pocity titulní postavy. Atmosféru ostře sledovaného prostoru navozuje už začátek, kdy Jaroslav A. Haidler přichází v kostýmu Klaudia a zjišťuje, jak muž sedící za počítačem monitoruje ostatní místa v divadle.
(Před divadlem, v herecké šatně, ve foyer vše ostře sledují kamery, které jsou spojeny s projektorem na scéně. Ten promítá na světlou látku na lešení dění v okolí a zároveň odtamtud zprostředkovává přenosy některých dialogů, jež se odehrávají mimo scénu.)
Pečlivé monitorování spolu se stráží (Bernardo) osvětlující v první scéně prostor před hradem tu není jen účelově – jako obrana hradu a země před možným útokem, ale vystihuje i jakýsi projev moci, projev vládce, který chce mít o všem přehled a vše ovládat.
Klaudius v podání Jaroslava A. Haidlera vyznívá jako vládychtivý padouch. Jedná v posedlé touze po moci, je to padouch inteligentní – o to víc nebezpečný a nelidský (… nebo spíš je v něm ztělesněna odvrácená stránka toho, co k člověku patří?).
Pozoruhodnou koncepci zvolil Marek Matějka coby Polonius – nejvyšší komoří, uvědomělý služebník, člověk bez páteře a zřejmě i bez tváře. Je služebníkem, který pro spokojenost svého pána a v souladu se svými zájmy udělá vše a udělá to tak, aby si u nikoho nepokazil reputaci. (Takoví lidé jsou nesmrtelní – má je každá doba, každý režim.) Matějkova hra je tak trochu karikaturou takového charakteru. Způsob, jak uctivě a opatrnicky, vždy v mírném předklonu, hovoří například s Klaudiem, Hamletem či Gertrudou, vyvolává u publika doslova salvy smíchu. Haidler i Matějka se liší od ostatních protagonistů větší mírou přirozenosti, větší volností. (Chce se mi až říci, že budí dojem, jakoby jim bylo dopřáno více herecké svobody.)
Někteří z dalších aktérů místy působí ve svém „naprogramovaném“ pohybovém i verbálním projevu až příliš křečovitě. Jistě, je tu režisérův záměr. Například Hamletovo stylizované vyjadřování, zvláště v monolozích, člení text tak, že je divák přinucen zaposlouchat se do palčivých otázek a myšlenkových sentencí hlavního hrdiny.
Roman Zach v úloze Hamleta provokuje k zamyšlení nad smyslem pomalu a přerývaně pronášených slov. Jindy však podobný projev (např. ve druhé scéně, v níž Hamlet komunikuje ze „skleněné vany“ s ostatními postavami) postrádá emocionální náboj a doslova nudí.
Ofelie (Nataša Gáčová) je v inscenaci tak trochu navíc. Jakoby inscenátoři i herečka sama nevěděli, jak ji uchopit. Co je to za postavu a proč tu vůbec je? (Existuje vůbec, co se Ofelie týká, nějaké pojetí tvůrců?) Snad by se vůbec nic nestalo, kdyby pasáže s Ofeliinými replikami byly vynechány. Nejasně vyznívající kontury jsou též slabou stránkou Gertrudy Barbory Andělové.

Experiment plný provokujících nápadů: přímý přenos některých částí dramatu, které herci sehrají mimo scénu, ale i téměř nepřetržitá projekce ostatních míst v divadle a křižovatky před divadlem, jež dotváří pozadí k dění na jevišti, titulkové zařízení předznamenávající jednotlivé scény jejich názvy, pohyblivé „skleněné vany“ – to vše spolu s jinými ozvláštňujícími prvky strhává pozornost diváka a někdy o ni svádí boj na úkor herecké akce. Zvláště promítání ostatních prostor na látku připevněnou na lešení je nadbytečnou a dlouho trvající vizuální kulisou, jež může koncentraci publika zbytečně oslabovat.
Snad by zmíněné elementy režiséra – experimentátora mohly projít lepším sítem. Stojí možná za to kritičtěji zvažovat, co použít a hlavně, jak dlouho a v jaké míře jsou takové nápady ještě účinné, a kdy naopak mohou unavit a omrzet. Právě snaha vtěsnat do inscenace co nejvíce vlastních nápadů zeslabila i vývojovou gradaci dramatu.
Doslova katastrofou byl závěr: Hamlet zabije Klaudia pistolí, vojsko zahalí mrtvoly plachtou a jeviště ohraničí policejní páskou, střelbu na počest hlavního hrdiny nahradí zvuk a jiskry, vycházející ze dvou elektrických brusek. Kontrast klasického Shakespearova dramatu z přelomu 16. a 17. století se soudobými prvky může být zajímavý, ale dovolím si připomenout staré moudro o tom, že všeho by mělo být užíváno s mírou. Jinak totiž i dobré záměry mohou dopadnout jako dort, který v pohádce dělali pejsek s kočičkou. A ten skutečně k jídlu nebyl.

William Shakespeare Hamlet
Překlad E. A. Saudek, režie David Czesany, scéna Tomáš Bankušek, hudba Jan Moravec, dramaturgie a úprava textu Johana Součková
Hrají: Roman Zach, Jaroslav A. Haidler, Barbora Andělová, Marek Matějka, Jan Bidlas, Nataša Gáčová, Irena Kristeková, Martin Finger a další.
Činoherní studio Ústí nad Labem. (Premiéra 6. 12. 2003, pražská premiéra 17. 1. 2004 v Divadle Komedie.)

31.1.2004 18:02:25 Jan Zítka | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně

Max Barskih

Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Pavel Černoch se představí v Hamburku

Pavel Černoch v Hamburku

V neděli 12. května se tenorista Pavel Černoch poprvé představí v opeře Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcen celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Steven Spielberg

Sugarlandský expres

Sugarlandský expres
Vraťte nám naše dítě! Americký film režiséra Stevena Spielberga (1974). Hrají: G. Hawno celý článek

další články...