Othellova čerň ulpívá jako stigma na obličeji týrané ženy…
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDivadelní představení pro dva herce si mladá herecká dvojice Rozita Erbanová(26) a Daniel Krejčík (20) napsala sama a Divadlo v Řeznické ho uvedlo v rámci svého projektu pro mladé tvůrce Řeznická OPEN.
Jak jsem se dozvěděla z rozhovoru se sympatickým Danielem, už jako dítě základní školou povinné ležel doma a pročítal si Shakespeara. Náhodou narazili s Rozitou na úvahu našeho známého shakespearovského překladatele a vydavatele Jiřího Joska, který vývoj vztahů v shakespearovkých hrách uspořádal, a tím je inspiroval k myšlence spojit úryvky z různých her do jednoho souvislého celku a vypíchnout právě všechny podoby lásky přerůstající mnohdy v postupnou destrukci, fyzické i psychické domácí násilí až k hamletovským úvahám o bytí či nebytí.
Autoři se stylizovali do dvojice psychologů - pracovníků manželské a předmanželské poradny STST – což znamená „skupinová terapie shakespearovskou teorií“. Tento pár nejsou pouze kolegové, ale i životní partneři zmítáni láskou a konflikty souvisejícími. Zajímavý moment byl, když na úvodní otázku: „Kolik z vás je tady v páru?“ se zvedly ve zcela zaplněném hledišti pouze čtyři ruce. Vypadalo to, že tento nečekaný jev „singlovství publika“ byl pro naše psychology překvapivý – jak jen premiéra umí být! Po kratičkém zaváhání pokračovali v připraveném dialogu.
V pozadí scény je strom s osmi jablky, která náš pár pojídá jako symbol jablka-hříchu z rajské zahrady. Osm jablek – úryvky z osmi Shakespearových divadelních her v překladech Jiřího Joska a Šárky Polcarové – ROMEO A JULIE, JAK SE VÁM LÍBÍ, SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ, ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY, ANTONIUS A KLEOPATRA, MACBETH, OTHELLO a HAMLET. Jako Romeo a Julie začínáme bezbřehou zamilovaností, poté se přes komické momenty předmanželských vztahů dostáváme k hlubokým tragédiím. Nejsilnějším momentem pro mě byla část týkající se psychického a fyzického domácího násilí, kdy Othello nakonec zavraždí svou Desdemonu. Othellova čerň ulpívá jako stigma na obličeji týrané nevinné ženy… Toto představení nastavuje zrcadlo našim vztahům a ukazuje, že Shakespearovo dílo je stále až neuvěřitelně aktuální a většina konfliktů vedoucích mnohdy až k smrti vzniká v podstatě jako nedorozumění. Je to zajímavá syntéza velmi silných momentů.
Rozita Erbanová a Daniel Krejčík jsou známí především z dabingu, tady dostali příležitost předvést své autorské a herecké umění. A jdou do toho s plným nasazením! Určitě se jedná o zajímavé zpracování shakespearovké tématiky, které na klubové scény či na prkna malých divadel patří.
Škoda jen, že organizace premiéry nebyla úplně dotažena do konce, neboť divák nedostal k dispozici ani program a informací na internetu bylo také pomálu. Tak snad do příště…
Divadlo pro dva herce: Rozita Erbanová a Daniel Krejčík
Velmi shakespearovské vztahy - premiéra, Divadlo v Řeznické, 30. listopadu 2014
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek