zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kouzelná flétna zažene chmury a neduhy

Eva Charvátová jako Královna noci (Foto archiv divadla)

  

Kouzlo Vánoc pravděpodobně ovlivnilo i dramaturgii zlínského Městského divadla. Na sobotu 7. prosince 2002 zařadila premiéru hry vskutku magické - Kouzelnou flétnu W. A. Mozarta a E. Schikanedera. Tajemna se držela nejen režisérka Karla Štaubertová-Sturm, ale i scénograf Ján Zavarský. Karla Štaubertová-Sturm spolu s dramaturgem Karolem Horváthem upravili operní předlohu velmi citlivě, v některých místech ji obohatili o dějovou logiku. Divák každého věku se může těšit na pohádkový příběh o lásce a hledání lidí. Skalní operní příznivci by mohli zlínskou činohru nařknout z rouhačství – přeci jen se pustila na tenký led zpěvohry, ale v žádném případě se ze strany činoherců nejedná o bezduchý experiment, ale o snahu přiblížit operní dílo divákovi v písňové podobě.

Svůj příběh přišel vyprávět samotný Wolfgang Amadeus Mozart, který se coby další genius dnešní doby objevil hned po úvodní předehře. Na škodu mu nebyl ani kostým, jenž tvořil křivák, na boku křížem prošívané jeansy a jasně červená košile s volánem. Geniální skladatel v sobě bohémství a vztah k ženám prostě nezapřel.

Tento civil byl přisouzen i třem dámám - sudičkám a poradkyním královny noci. Ty měly černý kalhotový kostým, tmavé brýle a koketní kloboučky. Každá byla odlišena barvou paruky – modrá, fialová a oranžová. Papagena naopak kostýmní návrhářka Erika Gadušová stylizovala do ptáčníka, tedy jakéhosi papouška. Tamino očaroval ženské publikum nejen romantickým vystupováním, ale zejména bílým kostýmem. Podobně stylizovaný kostým do bílé barvy měla Pamina. Pohádkově laděné kostýmy zdobily ostatní postavy – Sarastra, Královnu noci a Kněze.

Scénograf Ján Zavarský se držel imaginativní linky. Vystačil si se základními geometrickými tvary – čtvercem, kruhem a obdélníkem. Dominantní zlatá a stříbrná barva umocnily pohádkovost. Kombinace materiálu dřeva a igelitové fólie hře neublížily.

Pěvecký výkon Tamina (Radovan Král) v prvé árii by si podobně jako duet Papagena (Gustav Řezníček) a Papageny (Tamara Kotrbová-Komínková) zasloužil potlesk diváků. Určitě nemohli konkurovat vystoupení Královny noci (Eva Charvátová). Náročnost partu, který nelze transponovat, si vyžádala obsazení operní pěvkyně. Její profesionální výkon tak trochu zastínil zpěv ostatních herců.
Ze všech postav si největší přízeň publika získal právě Papageno. Gustav Řezníček mu dodal velkou osobní svěžest, radost, ale i lenost. Jeho Papageno vychází ze základních nejobecnějších zásad – mít dost v žaludku a nedostat na budku. Své životní krédo naplňuje skvěle. Stal se typickým sluhou Tamina a dotvořil tuto dvojici. Pamina v podání hostující Daniely Rainishové má vynikající barvu hlasu a dokáže opětovat cit vůči Tamínovi.
Jako nejslabší článek se projevil Pavel Leicman. Byť byl obsazen do dvojrole – mecenáše Schikanedera a vládce Sarastra. Obstál pouze jako rozmařilý obchodník, který si dopřeje kratochvíli a účinkuje v inscenaci na objednávku. Jako Sarastren zůstal oproti očekávání silného vládce plochý.

Vedle Třech dam – Milena Marcilisová, Jana Tomečková a Zdena Kružíková výborně fungovala i taneční kompany Strážců a Dívky. Choreograf Radek Zdráhal nevytvořil pouhou taneční vatu, ale nápaditý doplněk k hudbě. Supervizorsky na ní dohlížel Richard Dvořák. Oproti výborným kompozicím v inscenacích Don Juan a Višňový sad, trochu polevil. Činoherní akce by si zasloužily daleko více hudebního koření, v němž by se měly opakovat motivy z Kouzelné flétny, případně v předehrách připravit půdu pro jednotlivé zpěvní výstupy.
Karla Štaubertová-Sturm realizovala zpěvohru Kouzelná flétna s velkým nadhledem a přesností v dějové logice. Na chmury a neduhy blahodárně působí nejen tóny flétny. Představení určitě zahřeje diváky nejen v těchto třeskutých mrazech.

W.A. Mozart, E. Schikaneder Kouzelná flétna
Úprava textu Karla Štaubertová-Sturm, Karol Horváth; režie Karla Štaubertová-Sturm, scéna Ján Zavarský, kostýmy Erika Gadušová.
Osoby a obsazení: Pamina (Daniela Rainischová; Tamino (Radovan Král), Papageno (Gustav Řezníček); Papagena (Tamara Kotrbová-Komínková) a další.
Premiéra 7. prosince 2002 MD Zlín

11.12.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 19. týden

Bulat Okudžava

Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Karel Kachyňa

Oznamuje se láskám vašim

Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek

další články...