zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hyde Park: Kde končí pustina

Hyde Park: Kde končí pustina

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Ve svém programovém prohlášení sliboval nový šéf Švandova divadla Dodo Gombár cyklus Hyde Park, v němž se ve Studiu Švandova divadla představí neobvyklé jednorázové projekty (vždy pouze tři reprízy). Diváci budou hlasovat, a nejúspěšnější hra cyklu pak bude zpracována do regulérní inscenace. Slíbené se od podzimu opravdu realizuje, a už má za sebou tři díly:

Po Pohřební slavnosti (David Šiktanc, Kateřina Glogrová a Adam Rut) a Šoa (David Hrbek) se na sklonku listopadu představil třetí díl pod názvem Kde končí pustina Braňo Mazúcha. Přiznám se, že právě třetí díl byl pro mě nejvýraznějším úkrokem od běžných inscenačních metod. Jako bychom se najednou ocitli někde úplně jinde. Bosý režisér uvedl večer prohlášením, že zde nepůjde o ukončené dílo, a nic nebude typické. Také nebylo.

V prakticky prázdné místnosti Studia měli diváci možnost postavit se či usadit kdekoli v prostoru. Tři čtvrtě hodiny jsme pak byli svědky zvláštního nepojmenovatelného tvaru (jedná se o jakési pásmo úryvků filozofických a literárních textů, které sestavil režisér společně s dramaturgyní Martinou Kinskou), který byl volně inspirován knihou sociologa T.Roszaka.

Tři herci – David Punčochář, Apolena Veldová a Irena Kristeková - se tu v hravém, chvílemi absurdním, chvílemi něžném, a chvílemi mrazivě depresivním proudu slov zamýšleli nad prázdnotou, vyprahlostí našich životů, permanentním zanikání a zároveň stále znovu se objevující naději. Pozoruhodný výběr zlomků myšlenek, veršů a krátkých příběhů z tvorby T. Roszaka, T. S. Eliota, W. Blakea, V. Bělohradského či T.Dorsta vytvořily zvláštní jakoby zamlženou mozaiku, navozující atmosféru tajemna, smutku, absurdity, ale zároveň i hravosti. Hravost je podpořily scénickými nápady, ať už skákání na trampolínce, proud míčků hopíků, které se v jedné chvíli začaly doslova hrnout na diváky, synchronizované křepčení trojice či přímý kontakt s diváky, kde herečky zkoumaly reakci jednotlivců na dotyk citlivých kůstek v koleni.

Celé to působilo na jednu stranu nezávazně, možná až lehkovážně, na druhé straně jsme měla pocit, jako by jednotlivé zlomky textu byly naprosto přesně načasovány a zacíleny. Představení, stejně jako doprovodný text B.Mazúcha v programu, klade otázky. Mě osobně motivovalo k tomu, že jsem si hned následujícího dne v knihovně vypůjčila knihu T.Roszaka. Možná, že právě tahle reakce by tvůrce potěšila.

7.12.2010 03:12:47 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 19. týden

Bulat Okudžava

Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Coco Chanel jako přehlídka módy i života

Coco Chanel

Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...