Hyde Park: Kde končí pustina
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekVe svém programovém prohlášení sliboval nový šéf Švandova divadla Dodo Gombár cyklus Hyde Park, v němž se ve Studiu Švandova divadla představí neobvyklé jednorázové projekty (vždy pouze tři reprízy). Diváci budou hlasovat, a nejúspěšnější hra cyklu pak bude zpracována do regulérní inscenace. Slíbené se od podzimu opravdu realizuje, a už má za sebou tři díly:
Po Pohřební slavnosti (David Šiktanc, Kateřina Glogrová a Adam Rut) a Šoa (David Hrbek) se na sklonku listopadu představil třetí díl pod názvem Kde končí pustina Braňo Mazúcha. Přiznám se, že právě třetí díl byl pro mě nejvýraznějším úkrokem od běžných inscenačních metod. Jako bychom se najednou ocitli někde úplně jinde. Bosý režisér uvedl večer prohlášením, že zde nepůjde o ukončené dílo, a nic nebude typické. Také nebylo.
V prakticky prázdné místnosti Studia měli diváci možnost postavit se či usadit kdekoli v prostoru. Tři čtvrtě hodiny jsme pak byli svědky zvláštního nepojmenovatelného tvaru (jedná se o jakési pásmo úryvků filozofických a literárních textů, které sestavil režisér společně s dramaturgyní Martinou Kinskou), který byl volně inspirován knihou sociologa T.Roszaka.
Tři herci – David Punčochář, Apolena Veldová a Irena Kristeková - se tu v hravém, chvílemi absurdním, chvílemi něžném, a chvílemi mrazivě depresivním proudu slov zamýšleli nad prázdnotou, vyprahlostí našich životů, permanentním zanikání a zároveň stále znovu se objevující naději. Pozoruhodný výběr zlomků myšlenek, veršů a krátkých příběhů z tvorby T. Roszaka, T. S. Eliota, W. Blakea, V. Bělohradského či T.Dorsta vytvořily zvláštní jakoby zamlženou mozaiku, navozující atmosféru tajemna, smutku, absurdity, ale zároveň i hravosti. Hravost je podpořily scénickými nápady, ať už skákání na trampolínce, proud míčků hopíků, které se v jedné chvíli začaly doslova hrnout na diváky, synchronizované křepčení trojice či přímý kontakt s diváky, kde herečky zkoumaly reakci jednotlivců na dotyk citlivých kůstek v koleni.
Celé to působilo na jednu stranu nezávazně, možná až lehkovážně, na druhé straně jsme měla pocit, jako by jednotlivé zlomky textu byly naprosto přesně načasovány a zacíleny. Představení, stejně jako doprovodný text B.Mazúcha v programu, klade otázky. Mě osobně motivovalo k tomu, že jsem si hned následujícího dne v knihovně vypůjčila knihu T.Roszaka. Možná, že právě tahle reakce by tvůrce potěšila.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek