MILENA – výsostně ženské drama dvou osudů napříč stoletím

autor: Martina Dvořák Venigerová
zvětšit obrázekMěstské divadlo Mladá Boleslav uvedlo na podzim 2024 ve světové premiéře původní drama Marka Epsteina s názvem MILENA. Režisérka Adéla Laštovková Stodolová jej inscenovala s výjimečným výtvarným citem, čímž vzniklo komorní, ale mimořádně silné představení, které propojuje životní osudy Mileny Jesenské a její dcery Jany Krejcarové – známé pod přezdívkou Honza.
Dagmar Pecková v roli Mileny a Lucie Matoušková coby její dcery rozehrávají dialog matky a dcery z "onoho světa". Jejich rozhovor není pouze výměnou slov, ale je i citovým, ideovým a generačním střetem. Vše se odehrává ve scéně, kterou autor i režisérka pojali jako univerzální prostor vzpomínek, snů a bolestí. Anonymní postavy v podobě figur s bílými balónky místo hlav a zavěšenými košilemi evokují jak oběti koncentračního tábora, tak anonymní čtenářky dobových rubrik.
Scénografie Davida Janoška je syrová a industriální. Šedé panely se mění podle potřeby a světlo hraje klíčovou roli – od intimních nasvícení obličejů po ostré kužely do tvaru písmene X. Významnou složkou je i promítání přes zpětný projektor – stará technologie získává v této inscenaci nový význam: stává se prostředkem retrospektivy i živého komentáře.
Výrazné kostýmy (Simona Rybáková, Alexandra Gnidiaková) spolu se silným líčením podporují výtvarnou stylizaci. Vizuální i pohybová složka hrají klíčovou roli. Ve scénách, jako je fyzická přetahovaná za pomocí dlouhých rukávů svetru, se manifestuje napětí mezi generacemi i vnitřní konflikty postav.
Dagmar Pecková ztvárňuje Milenu jako ženu rozhodnou, vtipnou, schopnou výstižného komentáře, ale zároveň plnou obětí. Její Milena má nadhled, ale i tragiku, eleganci i ostrost.
Lucie Matoušková v roli Honzy zaujme křehkostí, vzdorem a zranitelností. Její přítomnost je plná bolesti i touhy po porozumění.
Petr Mikeska se na scéně objevuje v několika mužských rolích – jako profesor Jan Jesenský, jako Ernst Pollak, a další. Jeho proměny jsou přesné, herecky bohaté a často slouží jako zrcadlo ženskému příběhu.
Epsteinův text je nepatetický, jazykově silný a zároveň přístupný. Opírá se o historický základ, ale míří k dnešku. Milena Jesenská byla významnou novinářkou, překladatelkou a přítelkyní Franze Kafky, ale zároveň ženou, která psala o módě a vaření, přestože vařit neuměla a módu neřešila. Jana Krejcarová, básnířka spojená s českým undergroundem, zemřela tragicky v roce 1981.
☆☆☆☆☆Tato inscenace nesoudí, ale klade otázky. Nechává diváka vstoupit do světa dvou silných žen, jejichž osudy se zrcadlí a překrývají. MILENA je výjimečné představení, které přesahuje rámec biografie. Je to silná výpověď o identitě, o mateřství, o době – a hlavně o ženách, které se nebály být samy sebou.☆☆☆☆☆
📘 www.mdmb.cz
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Dvojportrét hudebníka, básníka a malíře

Rozsviť světlo, ať je vidět
Dvojportrét hudebníka a básníka Miroslava Waneka a malíře Martina Velíška. Doku celý článek
OPERA/ TANEC
Základní umělecké školy: Pilíř rozvoje kreativity, kultury i společnosti

V České republice aktuálně funguje 539 základních uměleckých škol (ZUŠ). Vzdělávací systém čelí mnoha výzvám, celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy řeholnic čtyř generací

Audiokniha Kamila Hladká: Sestry osobní výpovědi šesti řeholnic, které vstoupily do řádu v různých dobách a za celý článek