Večer s Ivanem Passerem
autor: archiv
zvětšit obrázekZlatá šedesátá (26/26) Ivan Passer (Vysílání: 25.07., 20.00 hod., ČT2)
Nomád osudem lidským i režisérským. Jeho otec statkář byl vyvlastněn, on sám vyloučen z gymnázia a po letech i ze studií režie na FAMU. Šel cestou praxe u jiných tvůrců, podílel se na všech českých filmech Miloše Formana. Doma realizoval jediný dlouhý snímek, zato ale kinematografický klenot: Intimní osvětlení (1965). Od odchodu do exilu v roce 1969 natočil v USA dalších patnáct filmů pro kina i televizi. Také v prostředí komerční kinematografie zůstal tvůrcem trvajícím na svých zásadách lidských i uměleckých.
Fádní odpoledne (Vysílání: 25.07., 21.00 hod., ČT2)
Režijní debut Formanova spolupracovníka Ivana Passera z roku 1964, natočený podle povídky Bohumila Hrabala, byl zamýšlen do povídkového hrabalovského filmu Perličky na dně. V distribuci však byl promítán jako samostatný krátký film. Zachycuje obyčejné, vskutku fádní nedělní odpoledne v předměstské hospodě, v době, kdy většina štamgastů odešla fandit svému mužstvu na fotbalový stadion. Zatímco pár staříků mudruje o fotbale, neznámý mladík provokuje hospodského tím, že si ničeho nevšímá a zaníceně čte jakousi knížku. A z elegantní dámy, která se prochází před lokálem a na někoho čeká, se možná vyklube samotná Smrt...Film byl promítán v soutěži XIV. mezinárodního filmového týdne v Mannheimu v roce 1965 a získal Zlatý dukát v kategorii krátkých filmů.
Intimní osvětlení (Vysílání: 25.07., 21.15 hod., ČT2)
Scenárista a režisér Ivan Passer debutoval v roce 1964 středometrážní adaptací povídky Fádní odpoledne z Hrabalovy sbírky Perličky na dně. O rok později dokončil i svůj celovečerní debut Intimní osvětlení. Jednoduchý příběh se odehrává na maloměstě, kde se po letech setkají dva bývalí spolužáci z konzervatoře, hudebníci Petr a Bambas. V Bambasově rozestavěné vilce spolu stráví několik "obyčejných" dnů, během nichž jsou však nuceni přehodnotit své životy...
Passer se maximálně soustředil na zachycení melancholické atmosféry a pocitů lidí, kteří uvízli ve vyjetých kolejích a nemají sílu a vlastně ani vůli se z nich vymanit. S použitím neherců, jemného humoru a navenek všedních situací dosáhl Passer mimořádně autentického vyznění. Na rozdíl od filmů Miloše Formana (na jehož filmech Passer v 60. letech úzce spolupracoval), je však pohled na obyčejné lidi mnohem smířlivější. Byť je Intimní osvětlení jediným českým filmem s celovečerní metráží, který Passer režíroval, jde o jedno z nejvýznamnějších děl české Nové vlny.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Filmová scéna
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek