zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Večer s Ivanem Passerem

Ivan Passer

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Zlatá šedesátá (26/26) Ivan Passer (Vysílání: 25.07., 20.00 hod., ČT2)
Nomád osudem lidským i režisérským. Jeho otec statkář byl vyvlastněn, on sám vyloučen z gymnázia a po letech i ze studií režie na FAMU. Šel cestou praxe u jiných tvůrců, podílel se na všech českých filmech Miloše Formana. Doma realizoval jediný dlouhý snímek, zato ale kinematografický klenot: Intimní osvětlení (1965). Od odchodu do exilu v roce 1969 natočil v USA dalších patnáct filmů pro kina i televizi. Také v prostředí komerční kinematografie zůstal tvůrcem trvajícím na svých zásadách lidských i uměleckých.

Fádní odpoledne (Vysílání: 25.07., 21.00 hod., ČT2)
Režijní debut Formanova spolupracovníka Ivana Passera z roku 1964, natočený podle povídky Bohumila Hrabala, byl zamýšlen do povídkového hrabalovského filmu Perličky na dně. V distribuci však byl promítán jako samostatný krátký film. Zachycuje obyčejné, vskutku fádní nedělní odpoledne v předměstské hospodě, v době, kdy většina štamgastů odešla fandit svému mužstvu na fotbalový stadion. Zatímco pár staříků mudruje o fotbale, neznámý mladík provokuje hospodského tím, že si ničeho nevšímá a zaníceně čte jakousi knížku. A z elegantní dámy, která se prochází před lokálem a na někoho čeká, se možná vyklube samotná Smrt...Film byl promítán v soutěži XIV. mezinárodního filmového týdne v Mannheimu v roce 1965 a získal Zlatý dukát v kategorii krátkých filmů.

Intimní osvětlení (Vysílání: 25.07., 21.15 hod., ČT2)
Scenárista a režisér Ivan Passer debutoval v roce 1964 středometrážní adaptací povídky Fádní odpoledne z Hrabalovy sbírky Perličky na dně. O rok později dokončil i svůj celovečerní debut Intimní osvětlení. Jednoduchý příběh se odehrává na maloměstě, kde se po letech setkají dva bývalí spolužáci z konzervatoře, hudebníci Petr a Bambas. V Bambasově rozestavěné vilce spolu stráví několik "obyčejných" dnů, během nichž jsou však nuceni přehodnotit své životy...
Passer se maximálně soustředil na zachycení melancholické atmosféry a pocitů lidí, kteří uvízli ve vyjetých kolejích a nemají sílu a vlastně ani vůli se z nich vymanit. S použitím neherců, jemného humoru a navenek všedních situací dosáhl Passer mimořádně autentického vyznění. Na rozdíl od filmů Miloše Formana (na jehož filmech Passer v 60. letech úzce spolupracoval), je však pohled na obyčejné lidi mnohem smířlivější. Byť je Intimní osvětlení jediným českým filmem s celovečerní metráží, který Passer režíroval, jde o jedno z nejvýznamnějších děl české Nové vlny.

20.7.2009 15:07:19 Redakce | rubrika - Filmová scéna

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Filmová scéna

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...