Jan Šikl uvedl v Londýně svůj cyklus Soukromé století
autor: archiv
zvětšit obrázekČeské centrum v Londýně představilo britskému publiku Jana Šikla, který uvedl své filmy Tatíček a Lili Marlene a Sejdeme se v Denveru ze svého jedinečného cyklu Soukromé století mapujícího prostřednictvím soukromých rodinných filmů historii 20. století. Atmosferické dokumenty nabízejí intimní pohled na naděje a osobní tragedie lidí před a za kamerou, ilustrujíc tak dopad dějinných událostí na život obyčejných lidí.
„Život každého z nás je nenapodobitelný a jedinečný. Soukromé století představuje dějiny jako intimní lidské příběhy. Jejich intenzita osloví i druhé, protože to podstatné se odehrává v životě každého z nás,“ říká Jan Šikl o projektu Soukromé století.
Koncept dokumentární série filmů Soukromé století vychází ze získání několika desítek soukromých filmových archivů zaznamenávajících život několika generací. Na základě těch nejbohatších a nejzajímavějsích archívů pak režisér rekonstruuje rodinné příběhy, které zároveň přinášejí i širší historickou prespektivu převratných událostí 20. století, jež se odehrály v Československu a jež ovlivnily život protagonistů. Jan Šikl se touto svou sérií hlásí k dalším předním evropským dokumentaristům v čele s Peterem Forgaczem, kteří ve své tvorbě také čerpají z amatérských filmových archívů.
V pátek 13. června Jan Šikl uvedl dva své filmy; Tatíček a Lili Marlene z roku 2005 a Sejdeme se v Denveru z roku 2007 a zúčastnil se diskuse po projekci. Jan Šikl se díky Českému centru již londýnském publiku představil svým filmem Nízký let na London International Documentary Film Festival v březnu tohoto roku, kde film vzbudil u diváků velký ohlas.
Tatíček a Lili Marlene
V jednom z prvních dílů cyklu Jan Šikl dává prostor vzpomínkám Evy na šťastné dětství strávené na statku ve Velichovkách na česko-německém pohraničí. V centru vzpomínek je především milující ´tatíček´a krásná, ale sobecká Lili, která ale nakonec svou dceru a celou rodinu opouští. Kromě rodinných vztahů příběh přináší i náhled do vztahů česko-německých, zaznamenává situaci v pohraničí před a během války, odsun Němců a dotýká se i událostí února 1948.
Sejdeme se v Denveru
V tomto příběhu je vypravěčem František, jenž vyrůstá obklopen příběhy westernů, které jeho otec promítá ve vlastním kině. Vítězný únor a nacionalizace československé kinematografie tak mají zásadní vliv na formování Františkovy osobnosti a na celou jeho rodinu, což vede v roce 1968 Františka k rozhodnutí následovat svůj sen o Divokém západě a emigrovat.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Hádka o umění v divadle Reduta
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
OPERA/ TANEC
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern celý článek