zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Prodej online knih z druhé ruky vyrostl o 140 procent

Dominik Gazdoš

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Koupit knihu z druhé ruky online a online ji opět vrátit do prodeje. Mise antikvariátu pro 21. století se posunula opět o notný kus dopředu. Rekordní loňský rok přinesl 140% růst, přes stovku tisíc prodaných titulů a miliony vyplacené majitelům, kteří přes Knihobot své knihy vrátili na trh. Podle Deloitte se stal Knihobot dvacátou nejzajímavější vycházející hvězdou středoevropského regionu. Firma by ráda tempo růstu udržela a chystá se na expanzi.

V roce 2020 Knihobot.cz prodal asi 110 tisíc knih v celkové hodnotě 18 milionů korun a stal se tak největším českým prodejcem knih z druhé ruky se zhruba pětinovým podílem na antikvárním trhu. Podobné množství knih přijal od svých klientů do komisního prodeje. Za prodané knihy vyplatil jejich majitelům kolem 7 milionů korun – tedy asi 3333 korun na osobu. I přes růst se podařilo uchovat kvalitu služby: 20 % zákazníků nakoupilo opakovaně, 29 % pak opakovaně využilo možnost prodeje knih. Spokojenost zákazníků se udržela na vysokých 4,9 bodech jak na Google, tak Heurece.

Průměrná cena prodané knihy byla 140 korun, průměrná výše jedné objednávky 470 korun. Většinu knih přijatých do komisního prodeje se podařilo prodat do 3 měsíců. Za nejlepší cenu se prodávaly knihy z porevoluční produkce, staré zhruba 15 let – tedy ty, které jsou dostatečně relevantní a s aktuálním obsahem, avšak již je není možné sehnat v běžném knihkupectví. Kurýři Knihobotu vyráželi do českých domácností z celé republiky více než dvakrát denně a dařilo se i nové službě, při které spolu s objednanými knihami převezme kurýr i knihy do prodeje.
Mezi nejprodávanějšími tituly byla v roce 2020 bez překvapení klasická beletrie, následovaná pohádkami a životopisy. V počtu nabízených knih se k nim ještě řadí detektivní romány. Mezi nejprodávanějšími tituly se umístily romány Na západní frontě klid, Válka s mloky, Robinson Crusoe, z českých knih je to pak Babička a Saturnin. Špatně prodejnými se naopak staly romány například od Michaela Viewegha nebo Ani Geislerové.

„Jednoduše se nám podařilo poskytnout moderní službu a s ní i odpovídající nabídku titulů a dokázat, že poptávka tu již delší dobu byla. Především mladší generace Čechů přestává rozlišovat mezi novým a použitým zbožím a díky tomu se bude stírat i rozdíl mezi antikvariátem a knihkupectvím. Není to nic neobvyklého, principy cirkulární ekonomiky nebo takzvaného swapu jsme si i díky sociálním sítím za poslední roky zažili,“ zmiňuje Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobotu. „Doufám, že přispějeme k tomu, aby stále méně hodnotných knížek končilo v takzvaných mrtvých knihovnách, odkud většinou putují již jen jediným směrem – do sběru.“
Růst Knihobotu nezůstal skrytý ani odborné veřejnosti. V žebříčku Technology Fast 50 CE poradenské společnosti Deloitte se loni umístil v kategorii vycházejících hvězd středoevropského regionu Rising Stars na 20. místě a jako 9. nejzajímavější český projekt. Následující rok si chce tempo růstu udržet, klíčová bude pro Knihobot další expanze, která mu umožní zvýšit počet vykupovaných a nabízených knih, momentálně limitovaný velikostí skladu.

„Stále to bereme tak, že jsme teprve na začátku cesty. Knihobot a obecně celý antikvární trh mají na to dostat se s množstvím prodaných titulů výrazně výš. Dnes do antikvariátů putuje pouhé procento nově vytištěných knih, potenciál je podle nás asi desetinásobný. I proto tento rok cílíme na padesátimilionový obrat. Chceme dále rozvíjet naši síť, rádi bychom otevřeli další dvě pobočky a počet prodaných knih zvedli o 180 %,“ zakončuje Gazdoš.

11.1.2021 18:01:22 Redakce | rubrika - Zprávy