zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Meziválečná moderna ve sbírkách Západočeské galerie

Z výstavy

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Západočeská galerie v Plzni připravuje výstava mapující díla meziválečné moderny ve svých sbírkách a navazuje tím na úspěšný projekt, který se týkal českého kubismu (2009). Meziválečné období je stylově rozmanitější, zahrnuje jak díla předválečných kubistů a jejich rozbíhající se cesty, tak tvorbu mladších autorů, kteří se přiklánějí k primitivismu, civilismu či magickému realismu. Do této tvorby, ve dvacátých letech mnohdy idylicky laděné, pak ve třicátých letech začínají pronikat odkazy na reálnou hrozbu války, projevující se v expresi a důrazu na významovou, apelativní stránku umění.

V úvodu je představena skupina Tvrdošíjní (Josef Čapek, Václav Špála, Jan Zrzavý, Rudolf Kremlička), která vystoupila poprvé na sklonku první světové války na jaře 1918. Navázala na předválečnou tvorbu, ale nedržela se striktně žádné předem zvolené formy, naopak z důrazňovala osobitost a podporovala uměleckou individualitu. Slovy teoretika Václava Nebeského ztělesňovali její členové „rozrůzněnou modernost“. Sahala od kubizujících forem a tvarového elementarismu k nově akcentovanému primitivismu a návratu k malířským kvalitám obrazu.
Většina umělců dvacátých let se vědomě odklání od progresivních formálních inovací a vrací se ke srozumitelné zobrazivé tvorbě. Tento trend je patrný v celé poválečné Evropě a bývá označován jako primitivismus, civilismus, nová věcnost, magický realismus, sociální umění aj. Zprvu vyhlašuje primitivismus za svůj program i nově založený avantgardní umělecký svaz Devětsil. Na tvorbu raných dvacátých let pak navazují různé varianty „realismů“ od tradičnějších poloh až ke stylizovaným či expresivním podobám. Tento oddíl je v ZČG velmi dobře zastoupen a bude mu věnován značný pro stor, na rozdíl od kubistické tvorby, která ve dvacátých letech ztratila své výsadní postavení, jaké měla před válkou. Zůstává jí věrný jen Emil Filla, vedle něj se kubismem ve dvacátých letech krátce inspirovali i někteří další malíři (František Muzika aj.).

Další část se zaměřuje na třicátá léta. V první polovině desetiletí se v českém umění po lyričtějším poetismu prosadil surrealismus. Jeho tvůrci se odklánějí od vnější, objektivně viděné předmětnosti (představované například kubistickým zátiším) a zaměřují se na vnitřní myšlenkové světy a vize. Některé principy surrealismu jako např. automatismus představující návraty k původním kořenům aktu malby však najdeme i u „kubisty“ Emila Filly. Jeho ženská těla se ve třicátých letech proměňují v primitivní idoly blízké surrealistickým fantomatickým objektům.
V druhé polovině třicátých let se tvorba, tentokrát pod vlivem politické situace, znovu proměňuje. Příznačné jsou práce Josefa Čapka, který opouští primitivizující civilistní témata a expresivní malbou se obrací k domovu a obraně humanismu. U Emila Filly se stupňují tvarové deformace a dynamický rukopis, zároveň se proměňuje i tematika: od neutrálních námětů přechází malíř k jasně vypovídajícímu cyklu Bojů a zápasů, reagujících na válečnou hrozbu.
Výstava, která zahrnuje díla více než dvaceti umělců, bude k vidění ve výstavní síni Západočeské galerie Masné krámy v Plzni od 27. dubna do 18. září 2016.

18.4.2016 10:04:47 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus

Členové souboru Maso Krůtí

Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek

další články...

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...