Surrealismus a absurdita: Koláže Iva Vodseďálka
autor: archiv
zvětšit obrázekKoláže výtvarníka a básníka Iva Vodseďálka (*8. 8. 1931) se přímo vztahují k dnešní době, která svou absurditou a fantazií odkazuje k francouzskému surrealismu Andrého Bretona. Výstava, která se koná v Českém centru od 6. 6. do 29. 6. 2012, představuje Vodseďálkovy novější práce. Na vernisáži promluví Mirek Kaufmann, výtvarník a znalec Vodseďálkova díla.
„Výstavou Iva Vodseďálka chceme v Mnichově nejen představit jednu z nejvýraznějších uměleckých osobností české poválečné scény, ale také poukázat na širokou tradici koláže v českém výtvarném umění a literatuře,“ říká Zuzana Jürgens, ředitelka českého centra Mnichov.
Umění Ivo Vodseďálka zůstávalo dlouho utajeno. Společně s Egonem Bondy v letech 1953-55 vydávali samizdatovou řadu „Půlnoc“, ve které vycházela také jejich „trapná poesie“. Oficiálně však vyšly jeho literární texty až na začátku 90. let, a to díky iniciativě Bohumila Hrabala.
Výchozím bodem Vodseďálkova umění je jeho vnitřní potřeba k „neuvěřitelnému“ způsobu vyjadřování. Pro své koláže, které on sám nazývá „lepené obrázky“ a se kterými začal už v 60. letech, využívá speciální, vlastní techniky. S ironií a fantazií reaguje na absurditu dnešní společnosti.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek
HUDBA
Mirai - Tomodachi
Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek
OPERA/ TANEC
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací celý článek