Světlo, které osvěcuje
autor: archiv
zvětšit obrázekVelká úsporná žárovka se rozsvítila, aby vrhla světlo na SVĚTLO! LIGHT UP THE LIGHTS!, výstavu pořádanou Muzeem Kampa a nadací Bohemian Heritage Fund a zasvěcenou scénografu Josefu Svobodovi a režiséru Robertu Wilsonovi, dvěma postavám, které ovlivnily světové divadlo.
Výstava není sbírkou fotografií a dokumentů o životě a díle, jak bývá nechvalným zvykem, nýbrž „sbírkou“ zážitků, jejichž prostřednictvím můžeme porovnávat způsoby, jakým oba tvůrci zacházeli se světlem. „Zatímco Josef Svoboda pomocí světla vytvářel příběhy a dramata, Robert Wilson jím maluje uhrančivé scénické obrazy“, říká Daniel Dvořák, který výstavu koncipoval. Pro oba představovalo světlo počáteční bod, z nějž se inscenace odvíjí, tvůrce divadelního prostoru i samotného aktéra děje.
Návštěvník vstupuje do několika černých komor v přízemí muzea, kde probíhají určité akce. V jedné běží projekce s průřezem Svobodova díla, kde při spatření zejména starších Svobodových zahraničních i domácích scénografií nezbývá než si povzdechnout. Z jiné projekční ploch na nás nepohnutě hledí herečka Winona Ryder, jejíž videoportrét se liší od fotografie jen nepatrným občasným pohybem oka. „Divadelním kukátkem“ – malým kulatým okénkem můžeme pozorovat postavu „Einsteina na pláži“, scénu z inscenace opery, kterou vytvořil Robert Wilson a Philip Glasss se slavnou Wilsonovou židlí v předním plánu. Reálnou židli – proslulou Wilsonovu rekvizitu pak najdou návštěvníci v různých velikostech a provedeních např. v ochozu - „židli se stínem“ nebo zmenšenou zavěšenou na stěně. Na nástěnných obrazovkách běží ukázky z Wilsonových operních inscenací – je zde i současná verze Káti Kabanové pro Národní divadlo v Praze (pro ND inscenoval Wilson v roce 2002 Janáčkův Osud a nejnověji činohru Čapkovy Věci Makropulos). Pro dokonalý dojem jsou opatřeny sluchátky, kde lze poslouchat operní hudbu. Část stěn zabírají kreslené Wilsonovy scénické návrhy, vystupující ve funkci samostatných obrazů - Robert Wilson je uznáván rovněž jako vynikající malíř - zapůjčené většinou od soukromých sběratelů. Další plocha ukazuje modely Svobodových nejvýznamnějších scénografických návrhů.
Výstava významná nikoliv množstvím exponátů, ale důrazem na souvislosti a protiklady osvětlující principy tvorby obou uměleckých velikánů, si bezesporu zaslouží být navštěvována nejen divadelníky, ale kýmkoliv, komu jde o kulturu. V Muzeu Kampa v Praze se koná do 6. února 2011.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek
HUDBA
Litava Park nabídne hvězdný line-up
Krásné místo kousek od Brna, město Bučovice, již podruhé zve na víkend plný skvělé hudby. Dvoudenní festival L celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek