Smrt Klinghofera v české premiéře v ND Praha
autor: archiv divadla
Po velkém úspěchu pražské inscenace minimalistické kultovní opery Philipa Glasse Pád domu Usherů se v Praze objeví v české premiéře 22.5.2003 na scéně Národního divadla, další minimalistická opera Smrt Klinghoffera tentokrát od Johna Adamse. Reflektuje největší společenský problém současnosti – mezinárodní terorismus. Příběh vychází ze skutečné události únosu luxusního italského parníku Achille Lauro v říjnu 1985 a zabití jednoho z cestujících – rukojmích, Leona Klinghoffera, který je upoután na invalidní vozík. Toto téma je však traktováno formou velice stylizovaného hudebního divadla, zdůrazňující zejména filosofický aspekt problému. Inscenace je zároveň první z řady cyklu minimalistických oper, kterou doplní v sezóně 2003/2004 Kráska a zvíře od Philipa Glasse v inscenaci bratrů Matěje a Petra Formanů a v sezóně 2004 / 2005 Facing Goya Michaela Nymana. Smrt Klinghoffera je druhou Adamsovu operu, na které začal pracovat roku 1989 a dokončil ji 12. února 1991. Premiéra opery se konala o pět týdnů později, 19. března, v Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu. Skladatel pracoval stejně jako na své první opeře Nixon v Číně (1987) opět s libretistkou Alicí Goodman a režisérem Peterem Sellarsem. Libretistou jedné z dalších Adamsových oper má být Woody Allen.
Smrt Klinghoffera je hudebně velmi náročná, největší partii má sbor, pro nějž je tato opera zatím nejobtížnější, se kterou se kdy setkal. Hudebnědramaturgicky stojí dílo na pomezí opery a oratoria. John Adams potvrdil, že vzor pro Klinghofferovu smrt je třeba hledat spíš v Bachových pašijích než v nějaké opeře. V díle téměř zcela chybí realistické předvádění příběhu. Překvapivě jsou zcela vynechány právě ty události, které by většinu z nás jako téma libreta napadly nejdřív: např. okamžik, v němž se teroristé dají poznat, nebo zabití Leona Klinghoffera a jeho svržení přes palubu. Rozhodující moment této opery tvoří tedy reflexe, a to ve smyslu meditace právě tak jako ve smyslu vzpomínky. Pro manžele Klinghofferovy a pro palestinské teroristy se všechno odehrává v přítomném čase, zatímco kapitán a ostatní, kteří přežili, na události vzpomínají. Sborové vložky stojí zcela mimo skutečný čas. Svou záhadností a metafyzickou dimenzí tvoří tyto sborové pasáže poetické vrcholy a zároveň dávají příležitost k hudebně nejbohatším okamžikům opery.
Operu režíroval Jiří Nekvasil, za dirigentským pultem bude stát František Preisler. Scéna Daniel Dvořák, kostýmy Simona Rybáková, choreografie Regina Hofmanová, sbormistr Pavel Vaněk.
Na jevišti se představí Richard Haan (Leon Klinghoffer), Petteri Salomaa (Kapitán), Jiří Sulženko (První důstojník), Luděk Vele (Rambo), Libuše Márová (Švýcarská babička), Lenka Šmídová (Rakušanka), Kathryn Krasovec (Britská barová tanečnice), Nils Olsson (Molqi), Gabriele Ribis (Mamoud), Denisa Hamarová (Omar), Yvona Škvárová (Marilyn Klinghoffer).
Další představení: 27. května, 5. a 10. června, 12. a 15.října 2003.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod ...celý článek
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p celý článek
HUDBA
Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby
Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 20. týden
Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek