Letní slavnosti staré hudby 2013
autor: archiv
zvětšit obrázekDo úvodních tónů Letních slavností staré hudby zbývá několik dnů. Letos poprvé pořadatelé přicházejí s novinkou v podobě festivalového preview s lákavě letním názvem PALAZZO IN FESTA (doslova „slavnostní“ či „hodovní palác“). 14. července 2013 se prostorami Clam-Gallasova paláce na Starém Městě ponesou římské fanfáry, barokní písně, tance a sonáty. Hudba bude znít na malebných nádvořích, schodišti zdobeném Braunovými plastikami i v nádherném Mramorovém sále. V hudební dílně si zájemci, včetně těch nejmenších posluchačů, budou moci vyzkoušet společné muzicírování a seznámit se s barokními nástroji.
V následujících sedmi večerech lákají Letní slavnosti staré hudby na koncerty evokující horký, hudbou prosycený Řím, a to v podání předních zahraničních i domácích interpretů v úchvatných historických sálech Prahy. Slavnostní zahajovací večer v letošním roce patří římským oratoriím barokních mistrů v provedení prestižního vokálního ansámblu Cantus Cölln. Další letní dny Pražanům a návštěvníkům metropole zpříjemní například proslulý norský flétnista Jostein Gundersen s ansámblem Currentes, portugalský Ludovice Ensemble, španělský Euskalbarrokensemble s uhrančivým pěvcem Carlosem Menou, nizozemský kvartet Cecilia con amici a zástupce domácí scény, vokální soubor Cappella Mariana.
V programu samozřejmě nechybí rezidenční orchestr Collegium Marianum, který na 6. srpna připravuje společně s Arte dei Suonatori z Polska a francouzskou sopranistkou Claire Lefilliâtre opulentní závěrečný koncert. Jednotlivé koncerty nahlédnou klíčové momenty hudebních dějin věčného města, od rané italské renesance přes vrcholy vokální polyfonie a počátky instrumentálního baroka až k velkolepým orchestrálním dílům G. F. Händela a operním áriím A. Vivaldiho.
Hned na úvod nabízí festival hudební hostinu či slavnost v překrásném barokním Clam-Gallasově paláci v Husově ulici na Starém Městě (14. července od 15 hod.). Během nabitého odpoledne vystoupí dechové trio Capella ornamentata s uměleckým vedoucím Richardem Šedou (cink). V programu nazvaném Canzoni e Canzonetti přednesou na palácovém nádvoří skladby autorů, jejichž osudy či tvorba jsou spjaty s Římem. V reprezentativním Mramorovém sále se pětice předních pražských a v Čechách působících instrumentalistů představí v repertoáru populárním v Římě 16. století (tocaty, sonáty, sinfonie a villanely). V mramorovém sále proběhne také hudební dílna Všecky cesty vedou do... příma! (aneb potoulání po muzice 17. století), jejíž autor, zpěvák a multi-instrumentalista Michael Pospíšil k záměru říká: „Žijeme ve střední Evropě, tedy i naše kultura je celá staletí ovlivňována ze všech stran. V naší malé dílně ukážeme, jak pestrá směs je naše kulturní dědictví, jak daleko a hluboko můžeme hledat kořeny těchto hudebních pokladů – písní, které dnes považujeme za typicky české. Jeden z mocných vlivů přišel od jihu, z Itálie, a to někdy i dost klikatými cestami. Nejen že všechny cesty vedou zpříma do Říma, ale i z Říma zpátky...“
Zaměření na hudební tradici „věčného města“ (Roma aeterna) a rozmanitost co do repertoáru a interpretačního přístupu charakterizuje program celého festivalu. „V sedmi koncertních večerech se seznámíme se skvostnou hudbou géniů, kteří v Římě působili v době jeho největší slávy, a získáme přehled o tom, jak hluboký vliv měli v tehdejší Evropě. Rád bych také zdůraznil, že pro každou z těchto hudebních událostí byl vybrán prostor odpovídající akustickým a estetickým vlastnostem uváděných skladeb, přičemž historický kontext každého z těchto míst dokonale odpovídá hudbě, která zde bude uvedena,“ vysvětluje muzikologický poradce festivalu, profesor Marc Vanscheeuwijck z Oregonské univerzity ve Spojených státech.
Slavnostní zahájení čtrnáctého ročníku Letních slavností staré hudby se v plném lesku uskuteční 18. července ve Španělském sále Pražského hradu. Výjimečný večer bude patřit hvězdnému německému vokálnímu ansámblu světového věhlasu Cantus Cölln. Námětem koncertu s názvem Theatrum sacrum je oratorium, tedy žánr, který vznikl v Římě na počátku 17. století a prošel řadou zásadních proměn a uplatnění od hudební součásti paranáboženského devocionálního vyznání přes alternativu k světské opeře až po čistě koncertní žánr. Uslyšíme oratoria a kantáty z doby rozkvětu žánru ve 2. polovině 17. století v dílech římských barokních mistrů Marca Marazzoliho, Giacoma Carissimiho a jejich mnichovského následovníka Johanna Caspara Kerlla.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
J. Bernardt představí v Praze novou desku
Belgický zpěvák, skladatel, hudebník, producent, inženýr, programátor, člen alternativní rockové kapely Baltha celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy filmových legend
Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek