zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Podmínky zániku Pražského komorního baletu

SUPRAPHON SU 4131-2

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Ještě před prázdninami přichází patrně s poslední taneční premiérou této sezóny Pražský komorní balet v komponovaném večeru na Nové scéně 24. června 2013.

V první polovině dvoudílného programu byl nasazen "trhák" PKB Mono no Aware - Na hranici krásy, představení pro šest tančících v choreografii Hany Turečkové, které bylo poprvé uvedeno v listopadu 2011 a od té doby si získalo uznání z řad veřejnosti i kritiky. Pondělní repríza, v níž tančil mimo dva pamětníky již nový tým, ukázala, že hodnota díla obstála i za proměněných podmínek.

Očekávanou novinkou byla ve druhé části večera choreografie Podmínky zániku, kterou pro PKB vytvořila korejské umělkyně Ji Eun Lee. Na scéně se objevila stejná sestava jako v předešlém kuse - Jaroslava Janečková, Nikol Šneiderová, Lenka Bílková, Tomáš Červinka, Šimon Kubáň až na Jakuba Sedláčka, kterého vystřídal Alex Sadirov.

Dílo nezapřelo dálně východní původ autorky a východní myšlenkovou strukturu. Nápadné byly extrémní výchylky v tempu. Rychlé výbušné úseky, inspirované souboji v bojových uměních, jsou uchopitelné celkem snadno, dlouhé ticho bez sebemenšího pohybu, statické obrazy jsou pro naše americkoevropské uspěchané vnímání obtížnější.

K netrpělivosti provokuje už takřka nesnesitelně dlouhý bezdějový začátek - šestice sedící na židlích (jakoby sbírala energii). Z klidu vybuchne akce, aby byla opět zastavena. Střídají se různé obrazy, uskupení, jejich ozvláštnění podtrhuje ještě horní bodové světlo. Je zřejmé, že od pěti aktérů se nějakým způsobem - chováním, myšlením? liší jedna osoba. Stručná charakteristika představení také říká, že je to příběh o muži, který není schopen rozpoznat svou identitu. Dotyčný muž se stává jejich hříčkou i obětí jejich agrese, ve velmi expresivním symbolickém výjevu "utlučen až k smrti". Celá choreografie vede interprety ke schopnosti napřít bleskově energii jedním směrem, tak jak to požadují východní systémy fyzických cvičení a bojových uměních a stejně tak přejít bez obtíží v nejdynamičtější a nejrychlejší fázi do naprostého klidu.V úplném závěru se nacházejí všichni v meditační pozici.

Inscenace zaujme nejen svým "rozdrceným" rytmem ale i originálním pohybovým vyjadřováním, nicméně by i zde mohlo platit, že co se týče doby trvání "méně je více". Složení programu večera na Nové scéně ukazuje, že Pražský komorní balet nechce zůstávat za dobovými trendy a v tvorbě se přibližuje těsněji ke contemporary. Tento nový rozměr v jeho repertoáru je třeba jen přivítat.

8.7.2013 09:07:28 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Pop-rockové pódium

Helmutova stříkačka

Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...