zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nekovar je špatný režisér?

Internetový časopis Scena.cz jsem až dosud pokládala za médium, které pohotově a objektivně informuje o divadelním dění. Článek Jaroslava Kocurka nazvaný Fidelio skončil debaklem (3.1.2003) ve mně vzbudil jisté pochybnosti o serióznosti tohoto internetového časopisu. Nikoli tím, co si autor článku o inscenaci Beethovenova Fidelia v brněnském Národním divadle myslí, na to má každý recenzent plné právo, ale způsobem, jakým je článek napsán.

A ten velmi připomíná nechvalně známé štvavé útoky bulvárních médií. Jeho cíl je jediný: dokázat, že za všechno, co je na této inscenaci – podle autora – špatné, může výhradně a jedině režisér Anton Nekovar a jeho neprofesionální režijní postupy. Z autorova článku se přitom zdá, že jde o nějakého začínajícího nedouka, který si zkouší operní režii, nikoli o renomovaného režiséra, který má za sebou jen u nás řadu velice úspěšných, diváky i odbornou veřejností oceňovaných operních inscenací - v libereckém Divadle F. X. Šaldy Sedláka kavalíra a Komedianty, Verdiho Otella a Aidu, Giordanova Andreu Chéniera, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě Schönbergovo Očekávání a Pucciniho Plášť, nemluvě o řadě dalších zahraničních inscenací, z nichž bych zmínila jen pozoruhodného Bergova Wozzecka v Jugendstiltheater ve Vídni na podzim loňského roku (Neue Oper Wien) .To by si měl zjistit autor předtím, než se pustí do zobecňujících tvrzení o „principielní nezpůsobilosti Antona Nekovara k režijní práci v operním žánru.“ Všechny výše zmíněné Nekovarovy operní inscenace jsem viděla, takže mohu o jeho „režijní způsobilosti“ hovořit na základě vlastní divácké zkušenosti. Nejde mi ale o polemiku s konkrétními tvrzeními o Nekovarově režii Fidelia, z nichž řada svědčí o tom, že autor buď režisérův záměr vůbec nepochopil nebo spíš pochopit nechtěl, protože byl předem přesvědčen o tom, že Nekovar je špatný režisér.

To je v Brně zvykem. Jen jediná hodnotící připomínka na závěr: je zvláštní, když autor recenze tak přísně odsoudil vše, co se týká Nekovarovy režie a výkonu sólistů, je přitom nadšen hudebním nastudováním dirigenta Jana Zbavitele, které – alespoň na premiéře – patřilo nejen podle mého názoru k největším problémům inscenace. Ale o polemiku s Kocurkovou recenzí mi opravdu nejde, spíše o obecnou úroveň psaní recenzí, která je v případě Kocurkova článku hluboko pod profesionální laťkou.

16.1.2003 Radmila Hrdinová | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek


FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou celý článek

další články...

HUDBA

Petr Hapka – 80 let

Petr Hapka

Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek

další články...