zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudba z druhého konce světa

Opičí král (Archiv festivalu)

  

56. ročník festivalu Pražské jaro ozdobí svojí přítomností také tři vynikající ansámbly ze vzdálené Číny a Japonska, které nám poskytnou vzácnou příležitost k bližšímu seznámení s hudebními kulturami, jejichž historie sahá až kamsi k úsvitu lidské civilizace.
Repertoár Šanghajského orchestru tradiční hudby těží z prastarých, z generace na generaci předávaných melodií a nápěvů, z nichž některé jsou hudebními obrazy historických událostí, k nimž došlo dávno před naším letopočtem. Všechny jsou přitom interpretovány na historické nástroje sólisty, kteří se těší pověsti opravdových mistrů. Upozorněme alespoň na světového věhlasu požívající hráčku na oblíbenou stolní citeru čeng Luo T´ing, která v roce 1999 vystoupila s mimořádným ohlasem na samostatném recitálu v newyorské Carnegie Hall a její neméně půvabnou kolegyni slečnu Ma Siao Chuej (mezinárodní biografické centrum v Cambridgi ji v lednu 1999 udělilo titul "The Millenium International Excellent Woman"), virtuózku na dvoustrunné čínské housle erchu, rovněž dobře známou nejenom ve všech asijských zemích a v USA, ale po recitálovém debutu na festivalu Schleswig-Holstein často hostující také v Evropě.

Z Japonska k nám přijíždí už po několikáté, ale poprvé na Pražské jaro ansámbl Pro Musica Nipponia. Jeho sestavu tvoří obdobné tradiční japonské nástroje - flétny šakuhači a nókan, původní třináctistrunné koto i jeho novodobé typy vyvinuté přímo v lůně orchestru, různé druhy starobylých louten biwa, třístrunná kytara šamisen a početný soubor bicích, které dodnes udávají rytmus předčítaným sútrám v bezpočtu buddhistických klášterů. Na rozdíl od šanghajského souboru se repertoár tohoto orchestru opírá především o původní tvorbu současných japonských skladatelů, využívající právě jedinečných zvukových dispozic zmíněného instrumentáře.

Konečně v rámci divadelní řady Pražského jara bude 2. a 3. června hostovat na jevišti Národního divadla soubor čínské opery Kuo Kuang, působící od roku 1995 v hlavním městě Tchaj-wanu Taipei. Pro naše festivalové publikum zvolil inscenaci známé bojové opery Opičí král, vytvořené na náměty četných bájí, legend a lidových pohádek. V autentickém podání sólistů opery Kuo Kuang budeme tak mít poprvé příležitost ocenit jejich umění proslulých "pěti technik": techniku úst, rukou, očí, těla a kroků.

16.5.2001 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Sum 41 - Heaven: X: Hell

Přebal alba

Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek

další články...