zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hamlet: stále živý příběh

P. Honzík, J. Koudela, D. Kranich (Hamlet)

autor: Alexandr Hudeček  

zvětšit obrázek

Jihočeské divadlo České Budějovice zpestřilo přehlídku vybraných inscenací v Praze pod názvem Jižní spojka osobitým nastudováním Shakespearova HAMLETA (premiéra 22. dubna 2022 na studiové scéně Na Půdě). Pražské uvedení se odehrálo v adekvátním prostoru NoD, i když… Oproti scéně Na Půdě nabízí NoD větší syrovost a tím znásobuje krutost daného příběhu. Režisér Jakub Čermák (1986) představil Hamleta v plné síle a přesvědčivém generačním výkladu s nebývalým přesahem tragédie. Jeho inscenace se v mém osobním pohledu zařadila mezi silná díla.

První byl Macháčkův Hamlet s Františkem Němcem (Smetanovo divadlo 13. dubna 1982), druhé nastudování je bratislavské uvedení Hamleta v režii Pavla Kheka, premiéra 5. července 2022, v roli Hamleta Ľuboš Kostelný).
Úvodní prolog inscenace, kdy na scéně leží Hamlet starší, otec a zesnulý král, a smuteční průvod prochází napříč jevištním prostorem, dává divákovi tušit, že může být svědkem výjimečné inscenace. Zvlášť když do rytmu truchlících zaznívá deklamace věty: “Zemřel mi táta.”
Režisér Jakub Čermák touto větou proniká až do morku všech kostí v hledišti. V dialogu Hamleta a Ofélie dostává tato věta další náboj. “Mě odešel brácha,” oponuje Ofélie (Eliška Brumovská). Katafalk se zesnulým králem se rozdělí a představuje hradby. Na nich se setkají Hamlet - otec a syn. Otec duch je černoch. Při dialogu z očí do očí se dotknou jejich čela. Otcova čerň zanechá stopu na čele syna - stigma nebo přenos genů, pečeť osudu… Hamlet Dana Kranicha předává současnou energii. Chrlí ze sebe asociace slov v moderním překladu Filipa Krajníka, bezesporu velmi aktuálního. Okolí Hamleta usuzuje, že je choromyslný. Ale není tomu tak. Jen je rozervaný. Dobře si uvědomuje k jakému zločinu došlo, ale nezná způsob, jak odhalit pravdu.
Král Klaudius, bratr zesnulého krále v podání Jakuba Koudely je velmi osobitý a jistý. Dosáhl všech svých plánů, jen netuší, že spravedlnost dostihne každého. Režisér Klaudiovi nasazuje býčí obrovskou hlavu - Minótaura, který svedl manželku krétského krále. To jsou dané přesahy.
Čermák se nebojí obsadit do rolí Rosencrantze and Guildensterna herečky (Daniela Šišková a Nicol Tisotová). Ze spolužáků jsou Hamletovy společnice Rosie a Guildie. Tento nápad výborně funguje. Obě se později proměňují na Prvního a Druhého klauna. Jejich absurdní úsměv, až škleb, podtrhuje drsnou hloubku příběhu.
Hamlet zabije Polonia (Jiří Untermüller) opět v přeneseným výkladu. Místo dýky odstraňuje “krysu” sekerou. Přetavuje se za daných okolností v neúprosné vraždící monstrum.
Únik Hamleta z nebezpečí, které v daném království hrozí Ofélii je opět podaný neúprosně a krutě v různých polohách, od důrazu, přes vážně míněnou prosbu, až po hysterickou paniku. “Jdi do kláštera,” zní v různých barvách a intonacích.

Očekávaný monolog Být či nebýt je prostřený v plné syrovosti rapera. Na jeviště přinesou lebku velký rozměrů zabalenou v potravinářské fólii. Monolog za daná staletí nabobtnal. Mohl se stát šarží, zkostnatělým klišé? Režisér podtrhuje údernost daného textu a mluvnický přesah zda Být či nebýt nebo Bít či nebít… Vraždy nemají konce.
Ofélie zasažená smrtí otce se postaví se zlomeným srdcem a zpívá v belkantu “Modlitbu pro Martu”. “Ať mír zůstává s touto krajinou.” Vysílená pláčem a emočně vyčerpaná se upíná na přítomnou královnu. Její deklamace přechází až v sípání, skřehotání či ve vrzání. Královně Gertrudě rupnou nervy a Ofélii škrtí. Zapojuje se tak do vraždícího soukolí.
Jakub Čermák představuje moderního Hamleta v rockové verzi. Rytmus inscenace plně komunikuje s hereckým projevem a akcí. Divák se v daném spádu zápletek neztrácí. Naopak je tím rychleji vtažený do víru mocenských konfliktů. Kdo není jako my, nemůže tu být s námi. Každý musí mít poskvrněné ruce krví. Hamlet Dana Kranicha je stále živý a má co říct.

William Shakespeare: Hamlet

Překlad Filip Krajník; režie Jakub Čermák; dramaturgie Olga Šubrtová; výprava Martina Zwyrtek; hudba Petra Horváthová.
Osoby a obsazení: Hamlet (Dan Kranich); Duch Hamleta staršího (Pavel Oubram); král Klaudius, bratr zesnulého krále (Jakub Koudela); královna Gertruda, Hamletova matka (Dana Verzichová); Polonius, lord komoří (Jiří Untermüller); Laertes, Poloniův syn (Pepa Honzík); Ofélie, Poloniova dcera (Eliška Brumovská); Horacio, Hamletův přítel (David Krchňavý); Rosie, Hamletova společnice; později První klaun (Daniela Šišková); Guildie, Hamletova společnice; později Druhý klaun (Nicole Tisotová); herci a dvořani (Jan Dvořák a Taťána Kupcová)

Psáno z reprízy 23. února 2023 v prostoru NoD Praha.

www.jihoceskedivadlo.cz

6.3.2023 10:03:11 Josef Meszáros | rubrika - Recenze