zvláštní poděkování
Quantcom.cz

„Mám chuť se s tím poprat,“ říká Zdeněk Prokeš

Průčelí Mahenova divadla

autor: Petr Schier  

Národní divadlo v Brně vstupuje do 119. sezóny. V minulém roce došlo ze strany zřizovatele - Magistrátu města Brna ke třem výběrovým řízením na post ředitele. Z posledního konkurzu vzešel Zdeněk Prokeš. Předchozí sezónu byl pověřen prozatímním vedením divadla. Zdá se, že konečně nastal čas na hlubší koncepční práci.
V současné době došlo v divadle k těmto organizačním změnám - soubor zpěvohry přechází od 1.1.2004 pod Městské divadlo Brno, uměleckým šéfem je jmenován Igor Ondříček. Do čela souboru opery byl z Českých Budějovic povolán Milan Kaňák. Činohře prozatímně velí Miloš Mejzlík. Na místo uměleckého šéfa činohry a baletu bude vyhlášeno řádné výběrové řízení.
Na sezónu 2003/2004 jsou připraveny celkem - čtyři operní, jedna baletní a šest činoherních premiér. Národní divadlo v Brně čeká stěžejní akce na začátku roku 2004 – festival Janáčkovo Brno 2004. Z plánovaných premiér uveďme např. - Její Pastorkyňa Leoše Janáčka, Edith, vrabčák z předměstí Libora Vaculíka a McDonaghův Osiřelý západ.
Ředitel Národního divadla v Brně a choreograf Zdeněk Prokeš šéfuje brněnskému baletu dvanáct let. Za jeho vedení dosáhl soubor výrazných úspěchů, o čemž mimo jiné svědčí udělené ceny Thálie (5) a nominace (18). Vedle šéfování se také věnuje choreografii. Vytvořil jich kolem sto třiceti v inscenacích baletů, oper, operet, muzikálů a činoher v divadlech v České republice i v zahraničí. Prošel si řeholí tanečníka. Absolvoval studijní stáže v zahraničí. Baletu se věnuje jako pedagog na JAMU v Brně a HAMU v Praze.

  • Celá minulá sezóna byla v NDB provizorní. Nakolik se toto odrazilo na baletním souboru, který jste řídil současně s celým divadlem?
    V podstatě jsem zúročil předchozích dvanáct let. Ukázalo se, že když je soubor dobře připraven, může fungovat i bez nepřetržitého „dozoru“. Obě premiéry - Ivan Hrozný a Bajadéra, dopadly dobře. Těší mě, že si soubor nachází stále více diváků. Rovněž ekonomické výsledky byly velmi dobré.
  • Jaké byly vaše hlavní úkoly ve funkci zastupujícího ředitele divadla?
    Soustředil jsem na přípravu podmínek pro mého nástupce. Přebíral jsem divadlo v červenci roku 2002 se ztrátou 5,5 mil. korun. Po přijetí určitých opatření se ztrátu podařilo vyrovnat do konce roku. Ovšem perspektiva „krátkodobého pověření“ se náležitě odrazila v systematičnosti - ta zákonitě nemohla být žádná. Důležité bylo, aby byl chod organizace bezproblémový a být k ruce nastupujícímu řediteli. (Z druhého konkurzu vzešel a byl řádně jmenován Ján Zavarský. Byl odvolán dva dny před nástupem do funkce - pozn. red.)
  • Situace se Vaším řádným jmenováním změnila.
    Pracovat v pětileté perspektivě je skutečně již něco jiného. Určité kroky si mohu naplánovat a rozložit do více let. Některé věci musím zvládat s určitou razancí. V minulém roce např. neproběhly žádné personální proměny. Ty mě čekají letos.
  • Jaké změny se dotknou činohry?
    Zůstanou původní režiséři v částečném pracovním úvazku - Zbyněk Srba, Zdeněk Kaloč a Martin Čičvák. Nastudují po jedné premiéře. Nastupují noví dva dramaturgové Marek Pivovar a Martin Dohnal.
  • Diskutuje se, zda režiséři mají být v angažmá, či se mají najímat jako hosté. Jaký je váš názor?
    Dle mého osobního soudu by činohra měla mít jednoho stálého režiséra, který pracuje se souborem také pedagogicky. Měl by určovat tvář souboru. U baletu a opery, kde probíhají společné tréninky respektive jsou stálí dirigenti, to nevidím jako nezbytné.
  • V úterý 26. srpna 2003 proběhlo setkání souboru zpěvohry na začátku sezóny.
    Nastupuje tam nový šéf Igor Ondříček, který připravuje přechod zpěvohry do nového působiště. Některé tituly se budou dohrávat na scéně našeho divadla. Osobně jsem rád, že se podařilo vše dořešit. Hlavně překonat nedůvěru, jež od loňského roku panovala. Všichni jsou spokojení a zajištění za dobrých podmínek.
  • V baletu nasazujete pouze jednu premiéru.
    Hlavním důvodem jsou finance - loňské premiéry, zvláště Bajadéra, byly nákladné. Dalším důvodem je hodně titulů na repertoáru (16). Neměli bychom šanci je vyhrát. Nevadí, když po tolika letech uděláme pouze jednu premiéru.
  • Mohu říci, že jste vybrali velmi dobře a brněnští diváci se mají opravdu na co těšit.
    Edith, vrabčák z předměstí sice putuje po republice (Plzeň, Praha, Olomouc), ale je zajímavé, že přeci jen doznává určitých změn – přizpůsobuje se souboru. Tento titul nám trochu nahradí zpěvoherní žánr. Diváci se mohou těšit nejen na Radku Fišarovou (Piaf-zpívající) a Hanu Litterovou (Piaf-tančící) a Zbyňka Frice (Vypravěč), ale rádi bychom sestavili i brněnskou alternaci, což bude těžší. Uvidíme.
  • Na závěr opera a Janáčkův festival.
    Následně ve vývoji událostí byl jmenován od 1. října 2003 druhý v pořadí výběrového řízení Milan Kaňák, v současné době je pověřen Jan Zbavitel. Zásadně se budeme snažit proměnit repertoár a inscenační podobu směrem k zlepšení exportu. Přijmout sólisty do angažmá, abychom mohli stavět na domácích. Hosté velmi zvyšují náklady. Na závěr Janáčkův festival. Soubor čekají čtyři inscenace, z toho koprodukční Jenůfa s Vídeňskou státní operou - ta je velmi náročná.
  • Z Vašich slov vyplývá, že Vás čeká opravdu perná sezóna. Uvažujete o změně názvu divadla? Označení \"národní\" nesou tři divadla v republice, ale ve skutečnosti Národní je jen jedno - v Praze.
    Název Národní divadlo v Brně je podložen historicky. Snaha přejmenovat toto divadlo na Zemské vzhledem k územnímu uspořádání selhala. Máme stejné jméno jako divadlo v Praze, jen způsob financování je naprosto rozdílný. V Brně drtivá část financování leží na bedrech města. Ve výsledku pracujeme v naprosto nesrovnatelných podmínkách. Těžko měnit značku.
  • Na závěr - můžete shrnout s jakými pocity jdete do pětiletého funkčního období?
    Po loňské sezóně sice odpočatý nejsem, ale mám chuť se s tím poprat. Na divadle mi velmi záleží. Přeji si, aby fungovalo dobře, aby mělo plné hlediště. Doufám, že obstojíme skutečný boj o diváka, který určitě nastane.
  • 2.9.2003 16:09:43 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory