Jan Sklenář: Moc na mládí netlačím
autor: Z webu
zvětšit obrázekLetní shakespearovské slavnosti klepou již na dveře. Přípravy na letošní premiérovou inscenaci Romeo a Julie vrcholí. Začíná generálkový týden. Režijní tandem SKUTR má spolu s herci napilno.
Představitel Romea Jan Sklenář si našel čas a před sobotní zkouškou jsme se sešli v podhradí – na Malostranském náměstí. Ptali jsme se na obě Julie (alternují Tereza Voříšková a Marie Poulová), na kostýmy a také na balkónovou scénu. Prozradil nám, jak se potkal se SKUTRy, zda ještě hraje v kapele a jak se cítí před premiérou.
Před necelým rokem hrál v Klicperově divadle, kde je ve stálém angažmá od roku 2001, v inscenaci Romeo a Julie. Kupodivu tam ztvárnil postavu Kapuleta v režii Davida Drábka. Nedalo nám to a podivili jsme se nad tím, zda divadlo omlazuje?
„Co já s tím mohu dělat? Hradecký Tatínek Kapulet je takový přihlouplý „metrouš“, developer, který má starší ženu a dává jí to dost najevo. Tímto způsobem jsme se z toho vylízali.
V inscenaci Romeo a Julie v rámci Letních shakespearovských slavností to zase není až tak naivní Romeo,“ řekl a dále přiblížil: „Mám co hrát i když už nejsem úplné kuře. Myslím spíš na to, že i v mladém věku se může každý rozhodnout a stát si za svým, prosazovat názory navzdory svému okolí. To se mi líbí a zdá se mi to jako zajímavý postoj i v současné době. Moc na mládí netlačím a hýčkám si každou vrásku.“
Každá hraje svou Julii. Pro mě jsou obě zajímavé. Tereza Voříšková je dost zvyklá na filmovou kameru, je ale velký živel. Její prostředky jsou odlišné od Marušky Poulové, která je divadelnice a velká stylizátorka. Každá má úplně jiné přístupy. Rozdíl mezi nimi nedělám. Hodně mě to s nimi baví. Musím ještě prozradit, že Maruška nastoupila do Klicperova divadla právě do role Julie. Na Hradě je to její druhé nastudování.
I když v Hradci jsme také hráli překlad Martina Hilského. Tak každá inscenace má jiné režijní pojetí. Režisér Drábek pojal Monteky jako Cikány a Kapuleti jsou bohatí gádžové. Do sebe se zamilují dva lidé na okraji. Julie bohatá, která to moc nemusí, a Romeo má vysokou školu, ale zase nemusí cikánské záležitosti.
Hrajeme bez balkonu. „Skutři“ to vyřešili celkem elegantně. Všechny postavy jsou na jevišti i v intimních scénách. Každý si rozvíjí svůj příběh. Druhá nejintimnější scéna – balkónovka, se odehrává na stole a pod ním na plesu. Tybalt odhalí Monteky, všichni se rozprchnou, sál zůstane opuštěný… Stále tam někdo vchází, pronásledovaní i pronásledovatelé. Setkání Romea a Julie se odehraje pod rozežraným stolem. Je to velmi zajímavé pojetí. Zbytky bohaté hostiny jsou svědky jiskření a vzplanutí nového vztahu…
Navrhla je Linda Boráros. Na plese budeme mít takové motýlí masky. Koncepce vychází z dražšíhch italských módních časopisů. Jinak jsou různě stylizované, paruky, doplňky až trochu historizující.
Nyní všechno propojujeme. Tandem SKUTR pracuje tak, že se nasbírá kupa materiálu, ten se pak vyhazuje nebo komprimuje a věci se v posledním týdnu hodně sešívají. Dva dny před premiérou se z toho vyloupne výsledný tvar. Přiznám se, že někdy vzniká takové zvláštní příjemné napětí. Vím, že nic špatného nepustí ven.
Pracovně jsme se prvně potkali na Mauglím v Divadle Kalich. Jinak jsme se trošku znali z dřívějška, kdy jsme byli představeni. Prozradili, že si tak jako tipují a když se najde příležitost, tak pak herce obsadí do projektů.
Nyní mě nejvíc zaměstnává hradecká divadelní excentrická kapela Mastix. Osm herců sáhlo po nějakých nástrojích, většinou jsme na ně moc neuměli, tak jsme se zdokonalili. Hrajeme pro radost skoro osm let. Začalo to kdysi oslavou 17. listopadu. Postupně se to rozjíždělo na Noci divadel, když měl ředitel narozeniny... Dnes už se na nás divadlo hodně spoléhá. Máme pravidelné koncerty v Besedě. Hrajeme v kostýmech. Do toho různé scénky, básničky a big beat.
Inscenaci Erica-Emmanuela Schmitta jsme si s kolegyní Martinou Eliášovou vzali na sebe. Stále ještě hrajeme. Je to můj nejzásadnější jevištní úkol. Na jevišti jsme sice dva, ale ztvárňujeme kolem dvaceti postav. Hodinu a půl „tóčo“.
Nesmím tolik pít. (Smích.) Hlavně víc spát. Zkoušky Romea a Julie byly náročné. V Klicperově divadle jsme končili sezónu, to hodně hrajeme pro školy dopoledne. Na Hradě zkouška do tří do rána, a pak honem na bus do Hradce Králové. Začíná to být klidnější. Těším se na zhruba čtyřicet repríz, když bude počasí. V červnu bylo na začátku pěkně, teď se ochladilo. Držte nám palce.
Odkazy:
Osobní stránky Jana Sklenáře www.jansklenar.com
Více o inscenaci Romeo a Julie zde
Rozhovor s Janem Sklenářem na 1. kulturním portále Scena.cz Herec Jan Sklenář si prý prožívá divadelní pubertu z roku 2004.
Medailón POT@LESK pro... Jana Sklenáře
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Peter Nagy 65
Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek
OPERA/ TANEC
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek