zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Výstavy - námět divadlo

Posedlost - divadelní fotografie

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Plakáty z archívu – Tanztheater Wuppertal
Součástí programu prvního ročníku tanečních filmů v listopadu 2009 byla pocta letos zemřelé tanečnici a choreografce Pině Bausch. V této souvislosti vystavoval Goethe-Institut a Institut umění-divadelní ústav plakáty z archivu Tanztheater Wuppertal, které jsou nyní do konce února kompletně k vidění v Goethe-Institutu v Praze. Plakáty dokumentují spektrum dlouholetého působení Piny Bausch a jejího souboru.
Pina Bausch se narodila v Solingenu 27. června 1940. V patnácti letech začala studovat na tanečním oddělení Folkwang Schule v Essenu, pod vedením Kurta Joosse. Na přelomu padesátých a šedesátých let pobývala ve Spojených státech, kde se inspirovala tehdy progresivními styly významných amerických tanečních modernistů. Po návratu z USA se stala sólistkou v nově založeném souboru Folkwang-Ballett, který vedl Kurt Jooss. Jako choreografka debutovala dílem Fragment (1968) na hudbu Bély Bartóka, které vytvořila právě pro toto těleso. V letech 1969 - 1973 zde působila jako umělecká vedoucí, choreografka a tanečnice. Jejími hlavními spolupracovníky v tomto období byli Kurt Jooss, Antony Tudor a zvláště Jean Cébron. Bausch byla pozoruhodnou tanečnicí, která sama vystupovala ještě po padesátce, a to v choreografii Café Müller. Snad každý, kdo tuto kultovní choreografii viděl, si automaticky vybaví snící, bludnou a bolestí zkřehlou postavu Bauschové. Její extrémně štíhlá silueta s dlouhými, nesmírně citlivými expresivními pažemi se stala do jisté míry logem její tvorby. V roce 1973 jí svěřil intendant wuppertalského divadla Arno Wüstenhöfer vedení tamějšího baletního souboru. Do té doby tradiční repertoár a styl provinční baletní company podrobila radikální proměně, včetně personálu. Jedním ze stěžejních spolupracovníků Piny Bausch se hned v počátku stal český tanečník Jan Minařík. Nový soubor se zapsal do taneční historie jako Wuppertal Tanzteater, později jako Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Výstava plakátů dokumentuje dlouholetou tvorbu Piny Bausch

Posedlost - divadelní fotografie
V Divadle Alfred ve dvoře vystavuje do 2. března pod názvem Posedlost soubor fotografií Petr Kudláček (*1981), který se zabývá divadelními náměty a architekturou. Výstava je součástí doprovodného programu festivalu Malá inventura, v němž je dokumentován průběh divadelního dění v tomto divadle od roku 2007. Kudláčkovy fotografie vystupují jako samostatné obrazy, kde nad záměrem dokumentačním převažuje snaha zachytit podstatu představení a vcítit se do děje.

Zašlé časy života v maringotkách
V Muzeu české loutky cirkusu v Prachaticích máme možnost do konce února prostřednictvím neobvyklé výstavy nahlédnout blíže do života potulných umělců. Původně si vozili svůj majetek na dvoukolákách, které v 80. letech 19. století nahradily maringotky. Sloužily jim dobře do poloviny století minulého, kdy si ti úspěšnější začínají pořizovat karavany a obytná auta. Přesto jsou maringotky nevyhnutelnou rekvizitou českých cirkusů dodnes. Výstava nabízí prostřednictvím předmětů z vybavení maringotek, modelů, kostýmů a cirkusových rekvizit pohled do každodenního života lidí v maringotkách, sleduje cesty nejslavnějšího cirkusu Karla Kludského mladšího na přelomu 20. a 30.let, putování cirkusu Humbero, zákazy soukromých společností za komunizmu i obnovu českých cirkusů po roce 1989.

8.2.2010 22:02:06 HelKo | rubrika - Zprávy