zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Rudolf

KREČMER

Rudolf KREČMER

* 1900

Praha

ČR

Narodil se v Praze, navštěvoval pražskou konzervatoř, poté absolvoval Akademii múzických umění v Praze. Byl žákem a dlouholetým asistentem Václava Neumanna. Dirigentskou dráhu zahájil v komorním souboru Camerata Nova, absolvoval mistrovské kurzy u prof. Hanse Swarovského. Dále působil jako šéfdirigent Filharmonie Hradec Králové (četné operní inscenace, produkce na gramofonových nahrávkách i v televizi, evropská turné do Španělska, Itálie, Rakouska, SRN, Francie). Dirigent opery Národního divadla v Praze, hudební ředitel Opery Mozart v Praze. Hostoval ve všech důležitých operních divadlech v České republice, v Teatro municipale v Rio de Janeiro, Teatro del Liceo v Barceloně, ve Státní opeře v Hannoveru, Hamburku, ve Würtemberské státní opeře ve Stuttgartu a ve Štrasburku. V zahraničí je znám jako janáčkovský dirigent - má za sebou významné premiéry: Jenůfa v Teatro del Liceo v Barceloně, Věc Makropulos v Teatro San Carlo v Lisabonu, Liška Bystrouška v Teatro Colon v Buenos Aires. V Opera du Rhin ve Štrasburgu připravil celý janáčkovský cyklus (1992-95).

Rudolf KREČMER - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 18.12.2002


* Vítáme Vás, jaký byl váš dnešní den... Redakce

Můj dnešek velmi kopíroval počasí, kdy mlhavé ráno vystřídal sluneční den a posléze naopak. (Pasne Krečmere, vy ale pěkně mlžíte - pozn. mod.)

* Spíte někdy v partiturách? Kdy se Vám to stalo naposledy? Puk

Pakliže usnu při čtení partitury, lze říci, že v nich spím. Což se mi v těchto právě zamlžených dnech stává dosti často.

* Kdybyste se mohl alespoň na jeden jediný večer stát operním pěvcem, kterou roli byste si rád zazpíval? Květa

Siegfrieda z tetralogie Wagnera. Obdivuji, jak se někdo může tak neuvěřitelné množství not vůbec naučit. Chtěl bych asi dokázat, že to umím také.

* Hodláte v budoucnu nastudovat některé z děl Richarda Wagnera?

Zatím se podobného v naší české operní kotlině nechystá, na delší dobu to zůstává mojí nesplněnou touhou.

* Mohl byste alespoň v krátkosti zavzpomínat na svého velkého učitele Václava Neumanna?

Mimoto, že to byl obrovský dirigent, jeden ze tří opravdových českých dirigentů velikánů - Kubelík, Krombholc a Neumann. Byl nesmírně ušlechtilý a slušný člověk - v dnešní době bychom to asi pokládali spíše za slabost. Obávám se, že se tyto vlastnosti příliš nevyplácí.
Moc si přeju, abych se alespoň částečně mohl tomuto svému velkému učiteli přiblížit.

* V září letošního roku jste hudebně nastudoval Mozartovu Kouzelnou flétnu na scéně SOP Praha. Jak jste vy osobně vnímal premiérový večer?

Moc bych si přál, aby bylo více patrno kolik úsilí a práce jsme do nastudování této opery vložili. Běh představení je k nám naprosto neúprosný - nic nelze opravit nebo vrátit zpět. Velmi dobře všichni víme , co se povedlo, nepovedlo. Osobně doufám, že jsme nikoho příliš nepohoršili.

* Jak vlastně prožíváte dirigování - je to něco jako skok do bazénu a kolem jen voda a voda... Redakce

Pokud narážíte na nesouhru v orchestru či na jevišti, které se říká "plavba", tak takový stav si určitě nepřeju. Ale spíš si myslím, že když použijeme přirovnání s nějakou sportovní disciplínou, pak bych dirigování přirovnal k řízení sportovního automobilu na předem známém okruhu, kde jde především o přesnost, velmi rychlé reakce, střídání tempa a zacházení s časem vůbec.

* Jaký je Váš názor na režijní koncepci Michaela Schlüter-Padberga? Jan

Jistě myslíte Kouzelnou flétnu, osobně se mi velmi líbila spolupráce s tímto režisérem. Schlüter-Padberg ovládá dokonale řemeslo, říkám to proto, že to dnes nejen, že není u režisérů samozřejmé, ale dokonce velmi ojedinělé, bohužel. Je vystudovaný dirigent, celý operní repertoár zná dokonale zpaměti. Pokud někdo čekal výstřední nápady nebo nějakou hodně "ujetou" koncepci, byl asi hodně zklamán. Pokud připustíme, že pojetí opery může být tradiční, s předem zjevně deklarovanou úctou k dílu, pak podle mně oceníme i výsledek práce tohoto režiséra.

* Kdy jste zažil svůj vůbec první dirigentský úspěch? Dana

Troufám si říct, že na závěr mého studia na pražské HAMU vzbudil můj absolventský koncert (Mahlerova 1. symfonie se symfonickým orchestrem FOK) docela velkou pozornost.

* Jste spokojen se svou dosavadní kariérou? Eva

Ne.

* Věnujete se také mladým adeptům umění? Konzervatorista

Patří k naší povinnosti starat se o nové sólisty a členy orchestru. Můsím říci, že je to povinnost nejpříjemnější.

* Věnujete se také interpretaci oratorní nebo kantátové tvorby?

Měl jsem to štěstí uvést, především na zahraničních koncertních pódiích, zásadní díla českého oratorního repertoáru, včetně úžasných skladeb Bohuslava Martinů, jako Gilgameš, Polní mše.

* Věříte na Horoskopy? Lída

Ano.

* Jste jako dirigent plně vytížený? Petr

Díky, docela to stačí.

* Jaké dirigování je pro Vás horší - symfonický nebo komorní orchestr? Jana

Nejhorší je dirigování souboru, kde vůbec žádný dirigent není potřeba, myslím tím např. komorního orchestru s Mozartovským programem.
Abych to vysvětlil - do doby Bethovenovy Eroiky, skladatelé s žádným dirigentem vůbec nepočítali.

Nethovor

* Bude někdy dirigent nahrazen digitálními přístroji? Pavel

Věřím, že ano, v době, kdy se i pohlavní styk stane virtuální záležitostí. Bohužel.

* Jako dirigent jste působil v mnoha významných světových divadlech. Pokud byste mohl srovnat jejich umělecká zázemí, kde se vám pracovalo nejlépe?

Určitě, Opera du Rhin, Strasburg.

* Co považujete ve své dirigentské profesi za nejdůležitějěí? Hanka

Trpělivost.

* Máte strach před premiérou? ali

Obrovský.

* Máte nějaké hudební předky? Patrik

Pocházím z hudební rodiny Vašatů. Můj dědeček i otec byli divadelní dirigenti.

* Který z autorů světové hudebně – dramatické literatury je vám nejbližší ?

Milovaný Wolfgango Amadeé.

* Který z českých hudebních skladatelů je Vaším nejoblíbenějším a proč? Jarda

Označení nejoblíbenější bych nahradil slovem nejzajímavější. Jsou dva - Bohuslav Martinů a Leoš Janáček. První proto, že se pevně domnívám, že jeho "velká" doba teprve přijde. A druhý proto, že jeho dílo patří k tomu nejlepšímu, co XX. století v operním divadle přineslo.

* Nastala někdy situace, kdy jste se nemohl s inscenační vizí režiséra ztotožnit? Pavla

Nastala a mnohokrát.

* Máte raději osvědčené režijní postupy, nebo dáváte přednost spíše moderně pojatým inscenacím? Karla

Myslím si, že se toto nevylučuje, protože i práce režiséra se skládá z tzv. řemesla a nějaké koncepce, záměru nebo vize. Pro mě je měřítkem, jak režisér nakládá s hudební předlohou. Pokud ji neničí, má plné právo realizovat i nevšední záměry.

* V této inscenaci vystoupila v roli princezny Paminy německá sopranistka Katharina Müller. Budete nadále s touto vynikající pěvkyní spolupracovat?

Doufám, že co se týče našeho divadla s touto sólistkou budeme i nadále spolupracovat. Pravděpodobně se setkáme při nahrávání Mozartových koncertních árií.

* V letních měsících jste řídil reprízy stále velmi úspěšné inscenace Mozartova Dona Giovanniho, jež byla uvedena na scéně Stavovského divadla v Praze. Jak se vám na této inscenaci spolupracovalo s pěvci Miguelangelem Cavalcantim, Libuší Vondráčkovou, Annou Todorovou ad. ?

V této inscenaci jsem v létě dirigoval Giovanniho po 100. Se zmíněnými sólisty rád spolupracuji, mám je dokonce rád osobně.

* Která opera vám nejvíce přirostla k srdci? Radka z Pardubic

Vágnerův Tristan a Isolda, jenom se ji doposud nikdy nedirigoval.

* Zajímáte se o politiku? Filip

Zajímám, a je mi z toho smutno.

* Jak trávíte volný čas?

Jezdím na motorce, chytám ryby a lenoším.

* Jaké jsou Vánoce u Vás doma? Vzpomenete, kde jste je trávil nejdál od domova? Pam

Domnívám se, že doma docela tradiční, tj. kapr, salát, stromeček atd. Nejdál jsem byl o Vánocích v Tokiu, ale také jednou na štědrý den v nočním vlaku Berlín Praha.

* Vážený pane Krečmere, mnohokrát děkujeme z apředvánoční setkání s Vámi. Přejeme vše nej ... , Vaše slovo závěrem? Redakce

Využiji tohoto slavnostního období a všem Vám zcela vážně a ze srdce přeju hodně zdraví a spokojenosti.

NETHOVORY - již 779

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2002

Petr ZUSKA

9.10.2002
Petr
ZUSKA

 

reklama

Cikáni jdou do nebe (Divadlo Bez zábradlí)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor