Pro kamna ke Špačkovi
autor: archiv
zvětšit obrázekMuzeum hlavního města Prahy pořádá do 29. března 2020 v domě U Zlatého prstenu výstavu Pro kamna ke Špačkovi. Výstava seznamuje návštěvníky s výrobou kamnových kachlů i kamnářským řemeslem v Praze pozdního středověku a raného novověku – od konce 14. do 16. století. Představuje výjimečný archeologický nález hrnčířské dílny v Truhlářské (dříve Hrnčířské) ulici na Novém Městě pražském, objevené při rozsáhlém výzkumu bývalých kasáren Jiřího z Poděbrad na náměstí Republiky v letech 2003–2006, a jejího vlastníka – pražského měšťana, hrnčířského a kamnářského mistra Adama Špačka.
Autory výstavy jsou Jaromír Žegklitz, předseda odborné rady Archaia Praha, a Miroslava Šmolíková, vedoucí archeologického oddělení MMP. Dílna Adama Špačka fungovala v letech 1531–1572 a soubor zde získaných kachlových zlomků je výjimečný nejen svým počtem (bezmála 30 000 kusů) a kvalitou, ale i unikátní možností přiřadit je konkrétnímu, jménem známému výrobci, bohatě doloženému dobovými písemnými prameny. Originální archeologické nálezy z oblasti hrnčířské a kamnářské výroby a dobová vyobrazení návštěvníkům umožňují nahlédnout do života a provozu v hrnčířských dílnách. Seznamují je s vývojem otopných zařízení a různými typy kachlových kamen. Oheň jako zdroj tepla i energie pro úpravu potravy provázel člověka od pradávna. Zprvu jen otevřené ohniště bylo postupně kryto kamennou či hliněnou pecní konstrukcí. Do hliněné klenby pece se začaly ve středověku vsazovat vypálené keramické kachle, které se postupně staly jediným konstrukčním prvkem a původní pec se proměnila v kachlová kamna, obsluhovaná nepřímo skrze otvor ve zdi z vedlejší místnosti. V širší oblasti střední Evropy se tento systém vytápění začal prosazovat ve 12. století. Zpočátku tvořila kachlová kamna výbavu církevních a šlechtických sídel, v průběhu středověku pronikala také do měšťanského a posléze i venkovského prostředí. Reliéfně zdobené komorové či nikové kachle dodaly původně jen užitkové funkci kamen i rozměr reprezentační. Výběrem výzdobných motivů dávali objednavatelé kamen najevo rovněž své politické či náboženské přesvědčení. Součástí výstavy je i funkční replika hrnčířského kruhu z 15. století zvaného špruslák a rekonstrukce kachlových kamen podle nálezů z dílny Adama Špačka. Výstavu doplňují filmové dokumenty o důležitých součástech výrobních postupů a nechybí ani hmatová část či dětské aktivity.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě
Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal ...celý článek
Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED
24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla ...celý článek
Yasuhiro Chida - Light Scapes - Krajiny světla
Výstava Light Scapes (Krajiny světla) představuje v prostorách Muzea církevního umění plzeňské diecéze v Plzni ...celý článek
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Dejvické divadlo se vrací do kin
Po loňském fenomenálním úspěchu představení Ucpanej systém v kinech, který se stal zatím nejnavštěvovanějším p celý článek
HUDBA
Kaczi novém klipu vyjadřuje obdiv k přírodě
Kněhyně. Jde o třetí nejvyšší horu Beskyd, z nichž pochází písničkářka Kaczi. Právě ta nyní přichází s novým, celý článek
OPERA/ TANEC
Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka
Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica B celý článek