Období hudební historie - Romantismus

autor: Česká televize
zvětšit obrázekObdobí hudební historie: Romantismus (1/2)
Styl, který se stal obrazem vyhraněného individualismu a oslnivé virtuozity. Hovoří T. Hampson, T. Quasthoff, Ch. Gonzales, M. A. Hamelin, K. Wecker, B. Schrammek a další. Režie Dag Freyer. Slavná období klasické hudby – 400 let evropské historie: baroko, klasicismus, romantismus, moderní hudba – každou epochu charakterizuje svébytný zvuk. Vydáme se s diváky na toulky hudební historií a společně s hvězdami klasické hudby budeme objevovat, jak geniální skladatelé a velké myšlenky, války a revoluce, vášeň a národní hrdost proměňovali hudební jazyk. Romantismus, dlouho považovaný za výlučně uměleckou epochu, dodnes zrcadlí naši touhu po romantickém rozpoložení duše. Vykvetl na konci 18. století z něžného literárního poupátka. Modrý květ je od časů básníka Novalise nejznámějším romantickým symbolem touhy – po přírodě, svobodě, vědění, zkušenosti a poezii. Je sice uměleckým směrem 19. století, ale typ romantického hrdiny je věčný. Je rozpolcen mezi emocí a střízlivým úsudkem, nostalgií a neustále se zrychlujícím životním tempem, mezi nacionalismem a kosmopolitismem. V čem tkví podstata romantismu? Když čtete teoretiky tehdejší doby – Wackenrodera, Tiecka, E. T. A. Hoffmanna, neustále se v jejich spisech opakuje jedna zásadní myšlenka, a sice že hudba je největší ze všech umění. Kvintesence romantického myšlení je nejlépe vyjádřena v Schubertově písni An die Musik (Na hudbu), ve které se jednoznačně říká: "Výsostné umění, podařilo se ti přenést mě do jiného světa, přestože jsem stále zakotven v tomto životě."
Vysílání: 10.8., 21.55 hod., ČT art
Opakování: 12.8., ČT art
Období hudební historie: Romantismus (2/2)
O Chopinově zpěvném lyrismu, Schumannově fantazii a významných operních protipólech 19. století – G. Verdim a R. Wagnerovi – hovoří J.-Y. Patte, E. Heidenreichová, U. Schatz, B. Schrammek a další. Režie Dag Freyer. Slavná období klasické hudby – 400 let evropské historie: baroko, klasicismus, romantismus, moderní hudba – každou epochu charakterizuje svébytný zvuk. Vydáme se s diváky na toulky hudební historií a společně s hvězdami klasické hudby budeme objevovat, jak geniální skladatelé a velké myšlenky, války a revoluce, vášeň a národní hrdost proměňovali hudební jazyk. V romantismu se z konfliktu mezi vroucími city a střízlivou mechanizací, národovectvím a globálními souvislostmi, nevyléčitelnou nostalgií a radikálním zrychlováním životního tempa zrodil zcela nový typ umělce: virtuos. V období romantismu se ustálila podoba klasických koncertů, jak je známe dnes. A nutno říci, že si již tehdy vybíraly svou daň. Houslový mág Niccolo Paganini a jemu podobní podnikají zběsilá turné po Evropě a vymetají všechny veřejné koncertní sály. Zvlášť jedno místo všechny přitahuje jako magnet. Je to Paříž. Město, kterým v roce 1830 opět otřásla revoluce, nabízí umělcům vytouženou svobodu. A právě zde, v tomto tavicím kotli se rodí zlatý věk buržoazie, bohaté měšťanské třídy, která hudbu chce přivítat ve svém salónu. Nový domov tu po neúspěšném polském povstání nalezl Fryderyk Chopin. Setkal se tu s Ferencem Lisztem a dalšími skvělými evropskými hudebníky, jako byli například Gioacchino Rossini a po něm i Richard Wagner, který tu chtěl rozjet svou operní kariéru.
Vysílání: 10.8., 22.40 hod., ČT art
Opakování: 12.8., ČT art
TIP!
Časopis 29 - rubriky
Časopis 29 - sekce
DIVADLO
Martin Hilský: Jago chce mít moc nad mocnými

Letní shakespearovské slavnosti 2025 byly slavnostně zahájeny ve středu 25. června na nádvoří Pražského hradu celý článek
HUDBA
Hudební tipy 28. týden

Vejvodovi
Dokument o pěti generacích zbraslavského muzikantského rodu uvádíme jako připomínku nadcházejícíh celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 28. týden

Skvost města světel: příběhy pařížské radnice
Jak vznikal a co v sobě skrývá méně povědomý skvost architekt celý článek