zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Daniel

ŠPINAR

Daniel ŠPINAR

* 1979

Praha

ČR

Vystudoval nejprve herectví činoherního divadla na DAMU (1998-2004), kde absolvoval rolí Tima ve hře Marka Ravenhilla POLAROIDY, za níž obdržel cenu Reflexu za nejlepší herecký výkon na studentském festivalu Zlomvaz. Poté pokračoval studiem režie činoherního divadla na téže škole (2003-2008), jež zakončil inscenací vlastní dramatizace Dostojevského BRATRŮ KARAMAZOVÝCH v Divadle Disk.

Během studií se zúčastnil několika zahraničních hereckých a režijních workshopů, např. Letní kurs Leacockovy herecké metody ve Španělsku (2003) či Intenzivního kursu studia a inscenování antického dramatu v Epidauru (2005).

Hned po absolutoriu se stal na dvě sezóny kmenovým režisérem Divadla na Vinohradech, kde zinscenoval VOJCKA GEORGA BÜCHNERA (2009), za nějž obdržel cenu Alfréda Radoka a Cenu Josefa Balvína, a Schillerovu MARII STUARTOVNU (2010).

Od té doby spolupracoval s mnoha pražskými i mimopražskými divadly jako režisér na volné noze, a vytvořil zde na tři desítky titulů, např. pro Švandovo divadlo na Smíchově (Heda Gablerová, Hamlet), Divadlo Reduta Brno (Valmont, Anna Karenina, Kabaret Kafka – Cena Josefa Balvína), Divadlo F. X. Šaldy Liberec (Figarova svatba, Lakomec), Divadlo Petra Bezruče Ostrava (Britney goes to heaven, Táňa-Táňa, Můj romantický příběh), A studio Praha (Kauza Salome, Kauza Médeia, Kauza Maryša, Dresscode: Amis a Amil, Zakázané uvolnění), Klicperovo divadlo v Hradci Králové (Zimní pohádka, Maškaráda, Morgiana, Žebrácká opera), Městské divadlo Kladno (Portugálie, Racek, Miláček, Marie Antoinetta) a další.

S Národním divadlem spolupracoval již třikrát, podílel se na projektu Bouda Bondy s inscenací NÁVŠTĚVA EXPERTŮ (2007), dále zde režíroval ANGLICKOU MILENKU MARGUARETE DURASSOVÉ (2007, Divadlo Kolowrat), BÝT ČI NEBÝT NICKA WHITBYHO (2010, Stavovské divadlo) či ZE ŽIVOTA HMYZU (2014, Národní divadlo). Připravuje se na premiéru inscenace OTHELLO, BENÁTSKÝ MOUŘENÍN ve Stavovském divadle.

Od sezony 2014/2015 nastupuje do stálého angažmá Národního divadla jako kmenový režisér.

OCENĚNÍ

  • 2014 - Cena Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současného textu (Můj romantický příběh, Divadlo Petra Bezruče Ostrava)

  • 2013 - Cena Josefa Balvína v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka (Kabaret Kafka, Divadlo Na zábradlí, Praha)

  • 2012 - Cena Diva v kategorii Inscenace roku (Anna Karenina, Reduta, Národní divadlo Brno)

  • 2011 - Cena DIVA v kategorii Inscenace roku (Valmont, Reduta, Národní divadlo Brno)

  • 2010 - Cena Alfréda Radoka v kategorii Počin roku (inscenace Vojcek, Divadlo na Vinohradech)

  • 2009 - Cena Josefa Balvína v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka (Vojcek, Divadlo na Vinohradech)

  • 2006 - Divácká cena festivalu Zlomvaz (Homo ’06, DAMU)

  • 2003 - Cena časopisu REFLEX na festivalu Zlomvaz za herecký výkon (role: Tim, Mark Ravenhill: Polaroidy)

     


    Záznam NetHovoru 10.12.2014


    * Vážený Dane, vítáme Vás v pořadí u třetího internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den? REDAKCE

    Po tomto nethovoru mám večer volný! takže jdu vyvenčit svojí fenku Agnes...Mám za sebou výbornou zkoušku Othella, takže jsem dobře naladěný...

    * Juraj Herz kdysi přiznal, že ve svém filmu Morgiana chtěl původně konec, kdy hlavní hrdinka zjistí, že vlastně nemá žádnou sestru a že sestra je vlastně jen její rozpolcená osobnost. To mu ale tenkrát nepovolili. Když jsem sledoval vaši hradeckou inscenaci, měl jsem pocit, že jste se tam pokusil původní Herzův záměr promítnout. Přiznám se, že si ale nejsem jistý, jestli jsem to pochopil správně. Z těch hlasů jsem byl trochu zmatený a nejistý. Mohl byste mi, prosím, zkusit vysvětlit, o co jste se na konci Morgiany snažil? Děkuji, Pavel

    Ano, byla to jedna postava...Zajímavé je, že to s tím Herzovým záměrem jsem to dlouho netušil...rozhodl jsem se pro to spontánně...to téma zla a dobra v člověku mě přišlo jako nejsilnější téma...

    * Dane prý jsi původně studoval Hotelovou školu. Jak tě napadlo, že se přihlásíte na DAMU? Patrik, Smíchov

    Hotelová škola mě moc nebavila...i když teď jsem vděčný za spoustu věcí, co jsem se tam naučil...třeba psát všemi deseti:-)V průběhu studia jsem začal dělat divadlo a pak už to bylo rychlé

    * Začínal jsi jako herec. Vzpomínáš si, jaká byla tvoje vůbec první role v životě? Marcela, Dejvice

    Na to si nevzpomínám...asi nějaké zvířátko na besídce...Jinak si výrazně pamatuju na dramaťák s Jiřinou Steinmarovou...

    * V programu hry Ze života hmyzu je uveden Lukáš Kubát u role Slimáka. Viděl jsem jednu z prvních repríz a tuto roli hrál Radovan Klučka. Objevil se v tom taky Lukáš? Bude v tom někdy hrát?

    Lukáš Kubát v tom hrát nebude...Důvody jsou interní...

    * Učíte na DAMU, kterou jste nedávno vystudoval - jaký je to pocit?

    Strašně mě to baví...Je to občerstvující a s Petrou Špalkovou nám to klape...Zatím učím teprve třetí měsíc, takže jsou to všechno čerstvý a intenzivní zážitky...A naši prváci jsou skvělý!

    * Stanete se šéfem činohry Národního divadla?

    :-) Je to jedna ku třem...udělám pro to maximum...Jak to dopadne se dozvíme snad 20.prosince...

    * Proč hraje v Ze života hmyzu roli Iris herec? Má to jinou funkci než ozvláštění?

    Ozvláštnění byla určitě jedna z věcí...ale pro mě to funguje i tematicky...Navíc, Karel je úžasný herec a já se s ním určitě chtěl potkat!

    * Kdysi jste ve zkušebně Divadla na Vinohradech chystal Kolečkovu hru Vejce. Vzpomenete si ještě, kdo v ní měl tehdy hrát? A obsazení náhradního Pacienta doktora Freuda, který se nakonec také nerealizoval, bylo podobné?

    Ano, podobné bylo...ale celé to přeobsazení titulu už byla taková zbytečná snaha...

    * Co je pro Vás při vytváření nové inscenace rozhodující? Marie, Pha6

    Nejdřív mě musí oslovit téma, forma, příběh...Pak už na tom pracuji s výtvarníky a vymýšlíme koncept. Ten koncept je asi nejdůležitější...Po výtvarné a tématické stránce, herci potom do toho dají obsah, duši...

    * Ahoj, Dane, děláš ještě herectví?

    Ne, naštěstí...

    * Zamilováváte se do svých herců a hereček?

    Ještě se mi to naštěstí nikdy nestalo...:-)

    * V každé vaší inscenaci se někdo svléká - svlékáte se před svými herci, když se oni odhalují před vámi?

    Zaprvé, v součtu všech mých inscenací se svléklo opravdu málo lidí...A zadruhé, před svými herci se zásadně nesvlékám...

    * Prý jste velice přísný režisér. Přijmete, když přijde herec s něčím svým? Lubomír, Mladá Boleslav

    Režisér musí být přísný, ale také komunikativní a naslouchající...Když herec něco nabídne, rád přijímám...

    * Kterou divadelní hru si přejete pod Vánoční stromeček?

    žádnou...Na vánoce odpočívám a snažím se se divadlem nezabývat...:-)

    * o čem bude Othello?

    O žárlivosti a závisti...To je téma hry...Taky je o síle myšlenky a slova...Je to nesmírně nabitá hra a témat je spousta!

    * Měl byste chuť režírovat muzikál?

    Musel by se mi líbit příběhem a hudbou...

    * Proč tygr na kolečkách?

    Přijďte a uvidíte!:-)

    * Pro mnohé divadelníky je Shakespeare nejlepší na světě, jiní ho doslova nesnášejí. Co vy a Shakespeare? Marek, Pha4

    Shakespeara samozřejmě miluju!...ale je těžké ho režírovat...ale krásné a poučné...Rád si Shakespeara především čtu...

    * Podle fotek to vypadá, že Othello černý nebude. Proč tedy zůstal v názvu "benátský mouřenín"?

    Protože se ta hra tak jmenuje...A taky proto, že v ND je zároveň balet Otello, tak aby si to diváci nepletli...

    * Dane, budeš ještě někdy režírovat Vojtu Dyka?

    Možné to je...Ale jeho cesta a moje jdou teď tak trochu jiným směrem...

    * Chodíte na koncerty? jakou hudbu preferujete? Stejnou jako ve svých inscenacích?

    V mých inscenacích je různá hudba, samozřejmě to odráží můj vkus...Mám rád černošskou muziku a latino rytmy, vážnou hudbu, především operu, a na popu jsem vyrostl...

    * Na Vašem Ze života hmyzu se mi zvlášť nelíbil Tulák, kterému zůstalo minimum textu a z hlavní postavy se dostal hodně do pozadí. Myslíte, že to bylo šťastné řešení? Kdybyste se mohl znovu rozhodnout, pojal byste ho stejně?

    Škrtal bych stejně...Tulák mi přišel trochu mravokárný a tezovitý...Divadelní myšlení a vnímání se posunulo...

    * Kdo je Váš oblíbený divadelní autor / autorka? Marie

    Shakespeare, Čechov, Brecht, Bernhard, Schiller, Preissová...Je jich MOC!

    * POLAROIDY V DISKU BYLA NEJLEPSI INSCENACE NA SVETE!!!!

    To jsme rádi!:-)

    * V kladenské Portugálii jsem viděl Zuzanu Mixovou. Jednalo se jen o mimořádný záskok nebo roli hrála vícekrát?

    Byl to záskok...

    * Je zajímavé, že i když jste dělal autorské adaptace mnoha her pro jeviště, nikde jsem nečetla, že by vás počítali mezi dramatiky. Nemrzí vás to? Nechystáte se třeba něco napsat? Hana, Modřany

    Nejsem dramatik, neumím to a nemám na to trpělivost...Rád si věci upravuji a vyloženě mě baví dělat si vlastní dramatizace...Ale ty moje hry, to je taková legrace...

    * S kterou historickou postavou byste se chtěl seznámit, kdyby to bylo možné? .) Alena, Pardubice

    Ten Shakespeare by byl možná zajímavej!

    * Jakou roli byste v Othellovi dal sám sobě? Tomáš, Praha 8

    Patrně bych chtěl hrát Emílii...

    * Zajdeš se podívat na muzikál MAMMA MIA! Máš rád hity skupiny ABBA? Honza

    ABBA mě minula...hity samozřejmě znám, ale nevyhledávám tuhle hudbu...Pokud jde o návštěvu muzikálu...vše je možné...:-)

    * Divadelní hra, která tě poslední dobou nejvíc zaujala? Kterou doporučíš k vidění? Martina .)

    Teď mě poměrně hodně zajímá Othello...

    * V jisté době fungovlao divadlo Valmet, které jste založil. Ale nikde jsem se nedozvěděla, jak a kdy vlastně skončilo? Olga, Brno

    Skončilo rozpadem...Udělali jsme si tři projekty a rozpustili jsme se...Každopádně to byla hodně cenná a dobrá zkušenost!

    * Londýnské Národní divadlo se pod vedneím Nicholase Hytnera stalo ziskovým. Myslíte, že je něco takového možné i u nás? David

    Ne, není

    * Vyzkoušel jste si asi všechny velikosti scén. Co máte raději - velký prostor nebo komorní malou scénu? Mojmír

    Je dobré vyzkoušet si obojí...Každý prostor vyžaduje svoje...Já preferuju větší scény.

    * Máte nějaké dílo, které byste se bál zrežírovat, kdyby Vám to nabídli? Liběna, Chlumec

    Asi nějaké, kterému bych nerozuměl nebo bych věděl, že si k němu nemůžu vytvořit žádný vztah...

    * Co byste rád uskutečnil v horizontu příštích deseti let? Karel

    Teď se připravuji na "výběrové řízení" na šéfování činohry ND...Pak se uvidí...

    * Kdy umělec ztratí iluze?

    Když ho to asi přestane bavit...

    * Po kom jste zdědil umělecké geny? Klára, Mělník

    Těžko říct...opravdu nevím...po mých rodičích asi...

    * Dane kdy jste byl přesvědčen, že vaše práce má smysl? Pavel, Karlín

    Já jsem nikdy neměl pocit, že by moje práce smysl neměla...Otázkou je, jestli někdy ten pocit ztratím...:-) doufám, že se to nestane

    * Když plánujete režii, představujete si v inscenaci už konkrétní herce? Martin. facebook

    Ano, je to důležité!

    * Jak slavíš Vánoce? Radka

    Odpočívám, čtu, procházím se a setkávám se se svými blízkými...Mám Vánoce rád

    * Jste spokojen s tím, že jste režisérem, nebo plánujete i návrat k herectví? Zlata, Vinohrady

    K herectví se už vracet opravdu nebudu...ale...nikdy neříkej nikdy!

    * Kdo je Vaším režisérským vzorem, mate-li nějaký?

    Jsou to hlavně zahraniční režiséři...Obdivuju Marthalera, Kušeje, Polesche...Je jich dost

    * Proč právě činoherní režie? Co vás na činohře přitahuje? Blanka, Brno

    Baví mě slovo! činohra je pro mě nejpřirozenější...

    * Kteří jsou Vaši oblíbení herci? A proč?

    V tuto chvíli Dobrý, Prachař, Borová...:-)

    * Co je pro tebe nejdůležitějším poselstvím Othella? Aleš

    žárlivost na cokoli je obludná

    * Žárlivost - zelenooký netvor... Myslíte si to taky? Aneb o čem bude Váš Othello? Martin, facebbok

    Žárlivost je skutečně netvor!

    * Jak jste řešili kostýmy v Othellovi? Monika

    Bude to vlastně dobovka...všem to moc sluší!:-)

    * Jakou další hru chystáte?

    Zemětřesení v Londýně od M. Bartletta na Nové Scéně...Je to skvělá současná hra! A pak svou první operu Z mrtvého domu od Janáčka v Národním divadle! Přidte

    * Nejlepší režie je ta, která vlastně není vidět, souhlasíš? Petr

    Ne...je to hrozně obecné vyjádření...Každá věc vyžaduje svoje...a režie je vlastně vždycky vidět...

    * Je vzdělání pro režiséra důležité? Jiří

    Ve svém oboru určitě, ale režisér myslím musí být především zdatný pozorovatel života kolem sebe...Vzdělání je vždycky plus!

    * Co je nejlepší na práci režiséra? Jiří

    Všechno...

    * Dobrý den připravujete se na výběrové řízení na šéfa činohry ND. S jakou vizí do něj vstupujete?

    Před dvěma dny jsem odevzdal koncept...Mé přání je dobře navázat a lépe udržet konzistentnost provozu a inscenací...

    * Vážený Dane, děkujeme za příjemný on-line rozhovor, prosíme Vás o závěrečné slovo. Redakce

    Taky děkuju a přijďte všichni na Othella do Stavovského divadla! Zdravím všechny

  • NETHOVORY - již 779

    VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

     

    VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

    Najdi
     

    říjen 2020

     

    reklama

    Noc pastýřů (MdB)

    Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

    * Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

    Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

    * Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

    Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

    * Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

    Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

    Jan CINA - celý NetHovor