NETHOVOR - detail
Markéta
STRÁNSKÁ
Choreografka, performerka a fyzioterapeutka Markéta Stránská se od útlého dětství věnovala folklornímu tanci a v době středoškolských studií rozšířila svůj umělecký zájem o loutkoherectví. Během vysokoškolských studií fyzioterapie rok a půl aktivně působila ve východočeských nemocnicích jako Zdravotní klaun.
Markéta STRÁNSKÁ - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 3.4.2019
* Vážená Markéto, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijala naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce
Zdravím a přeju pěkné odpoledne :-) Dnešek jsem měla velmi pestrý a příemně jarní, a večer mě ještě čeká závěrečný festivalový večer ČTP
* Markéto jak jste se vlastně k tanci dostala? Chtěla jste být odmalička tanečnicí? Pavla
Zdravím Pavlo, vlastně jsem tančila od malička, podle toho, co mi vždy vyprávěla moje maminka :-) Neustále jsem se někde prý točila v šatečkách. A když jsem pak v první třídě na ZŠ přišla s touhou tanit ve folklorním souboru, tak byli moji rodiče jen a jen rádi.
* Tvoje nová choreografie je LEŤ. Můžeš prozradit, jaký příběh byl pro tebe inspirací? Tomáš
Hezké odpoledne Tomáši, inspirací pro choreografii LeŤ pro mě byl můj každodenní kontakt s "jednonohým" pohybem ve všedních situacích, a zrovna tak používání protézy a francouzských holí.
* Věnujete se workshopům a výchově nejmenší taneční generace? Alena
Zdravím Aleno, zatím ne, ale práce s dětmi a výuka, workshopy mě do budoucna zajímají. Zatím mám za sebou jeden master class v rámci festivalu, ten byl pro dospělé tanečníky a nadšence tance. Ale popravdě při své profesi fyzioterapeutky vpodstatě učím každý den i děti :-)
* Když jste vybírala tanečníky pro představení LEŤ, na jaká kritéria jste se soustředila? Věděla jste už dopředu konkrétně, jaký prototyp hledáte? :) Bára
Zdravím Báro, tanečníky pro LeŤ jsem nemusela vybírat, protože svou choreografii tančím já sama :-)
* Co tě nejvíce zaujalo z letošního programu České taneční platformy? Mirek
Hezké dopoledne Mirku, mně osobně nejvíce zaujala inscenace Medúza od souboru tYhle
* Inspiroval Vás někdo k tanci v blízké rodině? Jana
Hezké odpoledne Jano, hmmm, zajímavá otázka...k tanci jako takovému spíše ne, ale obecně k pohybu určitě ano, a celá moje blízká roidna, která je pohybově nadaná a odjakživa bere pohyb, sport, apod. jako přirozenou součást
* Markéto jak je těžké tančit na jedné noze? Řada lidí má problém se naučit chodit jen s protézou a berlema. Roman
Zdravím Romane, hezká otázka - tančit na jedné noze je určitě snazší, než se učit chodit s protézou :-) Ale i to se dá velmi dobře natrénovat. KAždopádně je to pravidelná poctivá práce a cvik a doslova vše krůček po krůčku.
* Používáš ve svých choreografiích videoprojekci? Michal, Pha6
Zdravím Michale, ne, kdepak, čím méně technologií, tím pro mě lépe. Jsem ještě ze straé školy a v něčem i velmi tradiční člověk..takže příliš mnoha vizuálním vjemům najednou moc neholduji. Ale uznávám, že některá předstaevní tohoto typu jsou moc povedená a nadýchají mě i jako diváka.
* Máte nějakou nezapomenutelnou zahraniční zkušenost? Martin
Zdravím Martine. Pro mě je každý moment nezapomenutelný :-) Ale pokud myslíte tanečně, tak máme s týmem čerstvou velmi příjemnou zkušenost a zážitek z festivalu v Moskvě. Při představení se najednou v jedné dynamické části roztleskalo celé hlediště se 150 diváky...to se tady ještě nestalo, bylo to velmi nečekané.
* Odkud pocházíte? Váš vztah k Východním Čechám vznikl v době studií? Karel, Pardubice
Hezké odpoleden Karle, jsem východočeška tělem i duchem od narození ... z Hradce :-)
* Baletní star Sergei Polunin bude v Praze, zajdeš se na něj podívat? Kamila
Zdravím Kamilo, ráda bych, ale příliš drahé vstupenky mi to nedovolí. Každopádně to bude určitě zážitek jedinečný.
* Aktivně jsi působila v nemocnicích jako Zdravotní klaun. Jak tréninky na takovou show vypadaly? .0) Martin
Zdravím Martine. Zdravotní klaunku jse dělala pouze krátce a před mnoha lety, dnes už veškeré jejich školení vypadá hodně jinak. Je to velimi profesionální a skvěle vedená velká organizace. Za nás to byl komorní tým, komorní workshopy i individuální vedení.
* Jak došlo na Vaši spolupráci s Českou taneční platformou? Pavla, Karlín
Na ČTP jsme se s naším představením přihlásili a byli jsme vybráni :-) A upřímně nás to těší.
* Markéto jako choreografka máš za sebou řadu představení. Jaká témata tě při tvorbě nejvíce oslovují? Nela, Brno
Zdravím Nelo, témata nijak složitě nepromýšlím, přichází mi do cesty sama. Každopádně si je pak vybírám v momentě, že se mnou nějak vnitřně zarezonují. A zpočátku ani nepotřebuji racionálně vědět proč.
* Je možné do moderní choreografie zapojit třeba zvíře (psa apod.) Jak vy vnímáte možnost striktního zákazu vystupování zvířat v cirkuse? Gábina, Ostrava
Hezké odpoledne, zajímavý dotaz :-) Co se zvířat týče, jsem jejich velká milovnice a ochránkyně, takže jsem jednoznačně proti vystupování zvířat v cirkusech. V choreografii, pokud tím není zvíře stresováno...proč ne. Zatím jsem žádné takové představení ještě neviděla.
* Kolik času denně věnujete tvorbě nové choreografie? Alena
Zdravím Aleno, hmmmm, choreografii se věnuji nejvíce v rámci jednotlivých bloků zkoušení. Každopádně když pracuj una nějakém tématu, napadjí mně různé nápady každý den, každou chvíli, třeba i cestou na tramvajovou zastávku. A kolik hodin je to denně...nedkážu takto posoudit :-)
* Jaký je váš názor na současnou dle mého nahatou taneční scénu? Věra
Zdravím Vás Věro, asi má současná scéna silnou potřebu se s tímto tématem popasovat. Osobně se domnívám, že nahota na jevišti potřebuje mít silné, dostatečné opodstatnění. Pak tam patří. Ale jako divák, který v poslední době shlédnul více takových kusů říkám, že už jsem nahotou poněkud otupělá. Nahota je přirozená vzácnost...
* Necháváte si někdy speciálně pro vaše choreografie vytvořit hudbu? Dex
Zdravím Dex, ano, ráda pracuji s autorskou hudbou.
* Markéto ovlivnil Vás svým způsobem nějak legendární Pavel Šmok? Jiří
Zdravím Jiří, nene, neovlivnil, tedy ne vědomě. Ikdyž znám jeho i jeho práci.
* Nakolik je důležité prezentace moderního tance např. v rámci pouličního divadla? Blanka, České Budějovice
Dle mého názoru určitě, je to způsob, jak přijít k potenciálnímu divákovi blíže. A nečekat pouze v divadlech a jiných podobných prostorech, až přijde on k nám.
* Je nutná pro dnešní moderní choreografii zahraniční stáž nebo účast na workshopu v zahraničí? Lukáš, Říčany
Zdravím Lukáši, domnívám se, že určitě. Je zdravé čas od času vystoupit z naší komfortní bubliny a zažít jiný úhel pohledu i styl práce, jiné kulturní i sociální prostředí.
* Krásné jarní slunečné odpoledne Markéto, vnímáš nějaké rozdíly české taneční scény od dob, kdy jsi začínala? Hynek
Hezké odpoledne i Vám Hynku, na scéně současného tance jsem relativně krátce a stále se učím a poznávám, vše mi přijde celkem nové...takže žádné velké změny ještě nepozoruji.
* Jakou knihu si ráda přečtete? Jitka
Hmmm, děkuju za otázku Jitko, jakoukoli krásně ilustrovanou knihu, a nevadí mi, že je promárně určena dětem. Teď mám takovou např. Malého prince od Petra Síse
* Je nutné v případě partneřiny, aby si oba v tanci seděli, nebo je možné tančit prostě, že to je má práce, je jedno s kým? Zuzana od Pzně
Zdravím Zuzano, pro mě osobně je souznění s partnerem, lidské, velmi důležité. Nedokázala jsem dobře tančit s někým, kdo mi z nějakého důvodu nesednul. Ač je potřeba jít vždycky aspoň půl cesty naproti a zkusit najít k sobě cestu
* Nakolik je příjemné nebo nepříjemné posuzovat výkony druhých jako porotkyně? Sabina, Liberec
Zdravím Vás Sabino, ha, zajímavá otázka - tuto situaci jsem zažila pouze trochu a jako členka Divácké poroty ČTP před pár lety. A musím uznat, že to byl nelehký úkol. Obzvláště rozhodovat objektivně o představeních lidí, které jsem znala i osobně. POmáhalo mi mít jasně daná kitéria, k těm si přiřadit hodnocení, a pak z toho byl jasný výstup.
* Markéto, existují témata, která Ti přijdou natolik palčivá, že se k nim dlouhodobě vracíš? Máš ve svých představeních nějaké opakující se motivy? Tom
Zatím mám za sebou pouze dvě představení, každé vpodtstatě o tomtéž tématu, ale pokaždé z jiné strany.
* Sergei Polunin fascinuje celý svět svým mimořádným tanečním nadáním na internetu. Určitě díky sociálním sítím. Jak využíváš sítě Ty? Michal
Nu, popravdě řečeno, nejsem vůbec fanoušek sociálních sítí a využívám je minimálně. Spíše pouze pracovně. Jsem z generace, která vyrostla úplně bez nich, a ke svému šťastnému životu je vůbec nepotřebuji. Ale vím, že jsou v mnohém nápomocná. Každopádně všeho s mírou :-)
* Nakolik vám pomáhá při tanci hudební paměť? Lee
Hezké odpoledne Lee, krásná otázka - myslím, že hodně, ale přišla jsem na to náhodou :-)
* Je ve vašem případě při tvorbě choreografie nutná hudba, nebo postupujete od scénáře a pak hledáte hudbu? Dominik, Brno
Zdravím Dominiku, osobně ráda začínám tvořit na ticho, abych nepřebíjela řeč a rytmus mého těla rytmem a melodikou zvenčí. Hudba přichází dodatečně. Ale občas si ji ráda použiju jako pomocnou berličku, na vytvoření nálady , atmosféry.
* Nakolik je důležité při tvorbě choreografie vědět, kdo bude tančit, pro kterého tanečníka nebo tanečnici je určená? Olga
Zdravím Olgo, dle mého názoru velmi důležité. Ušít choreografii přímo na tělo, anebo danou choreografii zadaptovt dané tanečnci, danému tanečníkovi...to celkový výsledek jedině posílí.
* Markéto vnímáš nějaké rozdíly české taneční scény od dob, kdy jsi začínala? Andreas
Zdravím Andreasi, taneční scénu, respektive tu současnou poznávám teprve osledních pár let, takže žádné velké změny zatím ještě nepozoruji. Spíše vnímám rozdíly česká versus zahraniční scéna.
* Je těžké hledat klíč k choreografii? Aleš
Hmmm, ano i ne. Jsou místa a chvíle, kdy se inspirace jen řine, a pak jsou místa, která se musí poctivěji prošlapat a oddřít :-)
* Jakou roli hraje v dnešním moderním objevování nových trendů v tanci youtobe.com? Honza
Zdravím Honzo, nejsem úlně pravidelný sledovač youtube...ale věřím, vzhledem k množství videí na totmo kanálu, že může hrát nezanedbatelnou roli.
* Kolik choreografií jsi dosud vytvořila, kterou máš nejraději? Marcela
Hezké odpoledne Marcelo, sovu vlastní mám za sebou pouze jednu, a předtím spoluúčast v rámci jiného představení. A obě mám moc ráda. A pak každou, kterou jsem vytvořila při zkouškách...rodí se někdy snadno a někdy ztuha..všechny mám ráda :-)
* Nakolik je důležité o moderním tanci debatovat? Radek
Dle mého názoru je to důležité. Ale konstruktivně, aby se z takových debat došlo k určitému výstupu, závěru. Pokud se dějí debaty pro debaty nikam to bohužel následně nevede.
* Která z inscenací pro vás byla největší výzvou? Petr, Žižkov
Hezké odpoledne Petře, každá :-) Vdaný okamžik, kdy vznikala
* Má tanec vůbec budoucnost, když se lidé izolují do virtuální reality? Kuba
Určitě!!! :-) Tanec tu byl dříve než slovo, řeč, ten přežije věky
* Jaké máte plány do konce roku 2019? Marek
Zdravím Marku, taneční plány mám - začít nový projekt s jedním starším a zkušeným tanečníkem a choreogrfem z Paříže. A k tomu reprízovat LeŤ v ČR a možná už i v zahraničí. A k tomu žít další život :-)
* Vážená Markéto, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce
Upřímně děkuju všem za zajímavé a obohacující dotazy a postřehy a přeju, ať se vám dobře tančí životem, hezké jaro!! :-)
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
červen 2013
26.6.2013
Viktor
DVOŘÁK
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.