zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Leoš

SVÁROVSKÝ

Leoš SVÁROVSKÝ

* 2000

Praha

ČR

Leoš SVÁROVSKÝ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 11.5.2004


* Vítáme Vás pane Leoši Svárovský, jaký byl váš dnešní den... Redakce

Můj dnešní den začal velmi záhy po včerejším rušném dni, kdy jsem dirigoval koncert pro nadaci Kapka naděje s vynikajícími sólisty koncertu jako Václav Hudeček, Peter Dvorský, Sisa Sklovská a Adriana Kohútková.
Dnes ráno jsem měl zkoušku v Komorní filharmonii Pardubice, se kterou mám ve čtvrtek večer ve francouzském Dijonu. A teď jsem zde.

* Jak jste se vlastně dostal k dirigentskému povolání? Alena z Plzně

U nás hudba je součástí rodinného života - otec je dlouhodobým členem orchestru ND Praha a maminka klavíristkou. Po studiu klavíru a flétny dirigování jako pro mě nejbohatší hudební činnost byla vyvrcholením celého snažení při studiích. Vystudoval jsem na pražské AMU u Václava Neumanna a končil jsem v roce 1986.

* Odkud pocházíte? Pavlína

Narodil jsem se v Jablonci nad Nisou - 17.5.1961. Rodiče pocházejí z Jizerských hor - maminka z Desné a otec z Tanvaldu.

* Dokážete si představit svůj život bez hudby? Roman

Ne, rozhodně ne.

* Vážený pane Svárovský, máte za sebou téměř celou první sezónu jako šéf opery Státní opery Praha, další sezóna je je tedy už zcela "Vaše". Můžete, prosím, říct, proč jste z klasiky pro premiéry vybral Lucii di Lammermoor, Pikovou dámu a Manon Lescaut a kdo bude vystupovat v hlavních rolích? Děkuji a přeji hodně zdaru, Martin

Těch oper je samozřejmě v celé sezóně více a tudíž i titulních postav je mnoho. Titulní roli Lucii di Lammermoor ztvární naše přední sólistka Marina Vyskovorkina, dále Simona Šaturová a dále jednáme se slovenskou sopranistkou Adrianou Kohútkovou. Tenorový part Edgarda ztvární u nás z premiéry opery Carmen proslulý jihokorejský tenorista - Yikung Chung, dále náš Tomáš Černý. V roli Enrica se představí vynikající český tenorista Ivan Kusnjer a v roli Raimonda pak slovenský basista Gustav Beláček a náš Ivo Hrachovec.
Nastudování Čajkovského Pikové dámy povede vynikající ruský dirigent Roman Kofman v současnosti hudební ředitel Beethoven orchestr v Bonnu.
Závěrečná premiéra příští sezóny Pucciniho Manon Lescaut je opět mojí premiérou. Režii má Martin Otava. Obsazení ještě není zcela definováno.

* Jaký je Váš vztah k operám Leoše Janáčka? Honza

Velmi vřelý. Navíc Káťa Kabanová v roce 19994 byla první mou samostatnou premiérou vůbec, bylo to zde ve Státní opeře Praha.

* Které divadlo považujete po akustické stránce za nejlepší - Národní divadlo nebo Státní operu? Pavel z Vršovic

Obě budovy nelze vůbec srovnávat, protože Státní opera je daleko větší než Národní divadlo, připomínám - kapacita ND je o 400 míst menší než SOP. Dalo by se předpokládat, že zde akustika bude lepší. Myslím, že tomu tak není, a že v obou divadlech jsou z pohledu diváka akusticky některá místa lepší a jiná horší.

* V kolika letech jste byl poprvé ve Státní opeře Praha? Jana

Při mém příchodu do Národního divadla v Praze s epsalo jako o nejmladším dirigentovi v celé historii tohoto divadla a bylo mi přesně dvacet čtyři let, když jsem dirigoval své první představení.
Tehdy jsem působil jak ve Smetanově divadle (dnešní SOP), tak v historické budově ND. První samostatnou premiérou byla právě již zmiňovaná Janáčkova Káťa Kabanová.

* Jak dlouho se zkoušela inscenace Dvořákova Dimitrije? Kolik měl režisér k dispozici zkoušek na jevišti? Honza

Režisér Michal Tarant těch zkoušek na tak velkou operu jako je Dimitrij neměl mnoho. My jsme se ještě v průběhu zkoušení snažili uvolnit některé volné termíny. Na jevišti, myslím, bylo kolem patnácti zkoušek.

* Setkáme se ve Státní opeře Praha také s nějakým muzikálem? Milan

Tato otázka je na místě. O letošních prázdninách se plánoval muzikál Jack rozparovač. Nakonec k jeho uvedení nedojde.

* Před časem jste nahrál ve světové premiéře Massenetovo oratorium Marie Magdalena. Objevujete rád neznámá díla? D.

V poslední době, mám ten pocit, to bude nějakých osm let, takže to nebude tak nedávno. Jinak jsem často zván i soudobými autory k uvádění jejich novinek.

* Zítra začíná 59. Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, co pro vás tento festival znamená? Heda

Tento festival určitě patří mezi nejvýznamnější světové festivaly. Měl jsem na něm možnost několikrát vystoupit, vždy s reprezentativním programem. V letošním roce se však zúčastním jiného velkého mezinárodního festivalu - Europa Musicale a na koncertech se Slovenskou filharmonií vystoupím v Mnichově, Wiesbadenu, Lipsku a Berlíně.

* Jakou hudbu, kterého skladatele máte rád Vy sám? Eva H.

Těch autorů je celá řada. Mojí největší srdeční záležitostí je však hudba českých skladateů - Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka.

* Na repertoár SOP se vrací Pucciniho opery Madama Butterfly a Turandot. Neuvažujete o nových inscenacích těchto oper? D.

Jsou to vlastně comebacky minulých nastudováních, protože zcela nové nastudování nám provoz Státní opery při nově plánovaných premiérách neumožní.

* Pane Leoši, co považujete ve své dirigentské profesi za nejdůležitější? Dana z Vinohrad

Štěstí a zdraví.

Nethovor

* Vystpupí v některých nových inscenacích SOP rovněž paní Maria Haan? D.

Sopranistka Maria Haan u nás vystupovala v hlavních úlohách Verdiho repertoáru Rigoletto, La Traviata. V současné době paní Haan změnila obor a o jejím případném účinkování v SOP se jedná.

* Hodláte v budoucnu nastudovat některé z děl Antonia Vivaldiho?

Státní opera Praha patří mezi velká divadla a proto se domnívám, že zde je třeba uvádět díla velkého světového operního repertoáru. Tento Vámi zmínný repertoár by se zřejmě hodil na scénu Stavovského divadla nebo např. do Sally terreny v Maltézské zahradě.

* Při zájezdu SOP do Japonska jste s úspěchem řídil Pucciniho Toscu. Jaká byla atmosféra těchto představení před japonským publikem? Dan

Japonské publikum i kritika nás přijali velmi vřele, o čemž svědčí i fakt, že SOP je v roce 2005 pozvána na dvě měsíční umělecká turné do Japonska.

* Uslyšíme v příští sezóně ve Státní opeře v Praze nějakou světovou pěveckou hvězdu? David

Samozřejme neustále usilujeme, v rámci finančních možností, o pozvání velkých osobností operního nebe. Jedním z takových hvězd je např. tenorista Vladimír Kuzmenko ze Studgardské opery, nebo světový tenroista Sergej Larin.

* Jak se vám spolupracuje s ředitelem Vocelkou? Myslíte si, že pod jeho vedením Státní opera Praha vzkvétá? Jonn

Dle mého názoru Mgr. Jaroslav Vocelka je managérskou osobností. Naše kompetence v SOP jsou pevně rozděleny, tzn. na mých bedrech leží rozhodování umělecké a veškerá zásadnější rozhodnutí jsou vždy společným rozhodnutím celého vedení SOP.

* Uvede Váš soubour v budoucnu také nějaké dílo klasického operetního repertoáru? Dan

Ano. Je takovou velkou tradicí, že je zde silvestrovské představení Straussova Netopýra a tento titul také vezeme v lednu 2005 na sedm představení do Japonska.

* Co raději dirigujete, symfonický nebo komorní orchestr? Lukáš

Je to jedno, zda se jedná o operní, symfonické či komorní těleso, musí však vždy jít o těleso kvalitní.

* Chodíte občas také na nějaká činoherní představení? Co Vás v poslední době zaujalo? D.

Má vytíženost je velmi vysoká. Přiznám se, že velmi zřídka.

* Vedete si vlastní statistiku koncertních a jevištních vystoupení? Mirek

Těch koncertů a představení je skutečně velmi mnoho. To číslo se každý rok pohybuje kolem stovky.

* Připravíte s orchestrem SOP také nějaký čistě instrumentální program? Tomáš

Ano. Moje představa ke zvýšení umělecké úrovně SOP jsou právě koncerty s význačnými českými i zahraničními sólistu.

* Spolupracujete s Komorní filharmonií Pardubice, na co se v nejbližší době můžem těšit? Iveta J. z Pardubic

Mým snem je natočit s Komorní filharmonií Pardubice všechny velké symfonie Felixe F. Mendelssohna - Bartoldyho.

* Dirigoval jste i v zahraničí, kde je podle Vás nejvnímavější obecenstvo? Honza z Olomouce

Těžko říci. Vždy záleží na programu koncertu a kvalitě provedení.

* Věnujete se také mladým adeptům umění? Monika N.

Ano. Jelikož jsem pedagogem na pražské AMU je tomu tak.

* Jste spokojen se svou dosavadní kariérou? Lucka z Mělníka

Člověk nesmí být nikdy spokojen. Vždy to může být ještě lepší.

* Jak se vám líbí v EU? Aleš

Kromě mnoha jiných výhod - pohyb po Evropě je snažší a jednodušší. Mám pocit, že i přijetí naší republiky se odráží na chování Evropanů k nám.

* Na kterou z premiér příští sezóny se nejvíce těšíte? David

Na všechny, protože ve všech premiérách je mnoho krásné hudby a jiný inscenační tým. A to mě nesmírně láká a vzrušuje.

* Kterého z autorů světové hudebně dramatické literatury máte nejraději? Tomáš z Brna

Určitě Leoše Janáčka a Giaccoma Pucciniho.

* Podle jakého klíče sestavujete Váš dramaturgický plán SOP?

Především z hlediska lákavosti a zajímavosti titulu. Dále dle posledního uvedení v Praze a určitě dle sólistického obsazení, které je k dispozici.

* Pane Leoši Svárovský, děkujeme za velmi příjemný májový podvečer. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Z celého srdce si přeji, aby posluchačům vážné hudby, ať se jedná o operní představení či koncerty, stále přibývalo, a my jako interpreti jsme měli stále plná divadla a koncertní sály.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

srpen 2020

Jan CINA

25.8.2020
Jan
CINA

 

reklama

Janáček Brno 2024

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor