ON-LINE - Detail příspěvku
Proč bychom se netěšili!
autor: Z webu
Člověk někdy nevěří vlastním očím a uším. Po přečtení „kritiky“ Jany Machalické v Lidových novinách a po nahlédnutí do Kritického žebříčku v Divadelních novinách by pes kůrku od režiséra Vladimíra Morávka za jeho Prodanou nevěstu nevzal. Udělovat divadelním inscenacím ropáky, obdržel by Morávek určitě aspoň sedmikilového macka. Jenomže pak se poštěstilo (při všem osobním neštěstí nemocné Petry Výtvarové), že místo programovaných Povídek z Vídeňského lesa předvedl domácí soubor právě Smetanovu Prodanku. A světe div se, první řada (alibisticky na ni práskám, že kromě mého nesla zadky divadelních a kritických veličin, jejich veličenstev Uhdeho, Landovského, Justa, Ptáčkové, Suchomelové, Kerbra, Pavlovského, Hořínka…) se přímo královsky bavila.
Vždyť režisérovo zcizení vrátilo národní operu zase do chlívku původního, totiž Sabinovy frašky, chceme-li, opery komické. A jak to Morávek, a naštěstí už také několik ještě mladších režisérů umí, míří hlavně proti nám, proti české malosti, zaprděně a připodělaně vstu-pující do Evropy. Je v té Prodance o nás všechno: o pomlouvačnosti, závistivosti, o přetvářce, vyčůranosti, o zlodějíčkovství, ješitnosti, o našich buřtech, koláčích, ale i o vábení ke spolupráci, končícím úvazkem nebo vyhazovem. Jako by mezi první a druhou částí opery uplynul čas vlády jedné strany. Svět zšednul a zčernal a po soše Svatého Jana z Nepomuku pod lipou s ptáčaty zbyl jen sokl. Ale při tom všem, pivečko je boží dar, takže proč bychom se netěšili! Na scéně hraje každý mimický detail, promyšleno je každé hnutí a gesto postaviček Smetanova i našeho venkova. Mezi všemi září Pavla Tomicová-Kecalová, Mařenka Andrea Marečková, Vašek Jan Sklenář, a s nimi Součková, Lněnička, Hřebíček, Hervert, Bulisová, všichni. Mám pocit, že část české kritiky je zralá na léčbu trudnomyslnosti duše. Nemusím snad podotýkat, že sál se mohl utleskat a první řada od vší libosti z té aplaudující tíhy rozkvetla jako libosad. Ten nepřiposražený do bonzaje hovniválí kuličky. Jenom o ni se mezi sebou umíme krásně porvat. A pak všechno jen prožrat a pros...
Jiří P. Kříž
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
Hadrián 2004
30.6.2004 - 12:56
Jan Potměšil v Hradci králové
29.6.2004 - 18:35
www. sedlackovadivadlo.cz
28.6.2004 - 07:14
Křest knihy Vladimír Morávek
27.6.2004 - 16:58
O Hubovi se zase bude mluvit
27.6.2004 - 15:57
„Mít odpovědnost nejen za svou roli,“ říká Markéta Sýkorová
27.6.2004 - 11:47
Klára a Medea aneb Starý, dobrý Aristoteles
27.6.2004 - 06:46
„Solženicyn není žádný hardrock,“ říká Matěj T. Růžička
27.6.2004 - 01:04
Proč bychom se netěšili!
27.6.2004 - 00:17
„Chlapů je málo,“ říká režisérka Lída Engelová
26.6.2004 - 18:14
„Nejsem schopný udržet text,“ říká Jiří Jelínek
25.6.2004 - 17:45
„Zapouštím kořeny do nebe,“ říká Aleš Janák
25.6.2004 - 14:41
I zhovadilost bude samozřejmostí
24.6.2004 - 16:57
„Na důchod začnu psát hry,“ říká Václav Koubek
24.6.2004 - 15:47
U zpovědi Norbert Lichý – herec a umělecký šéf
24.6.2004 - 14:42
Nezaměstnaní herci?!
24.6.2004 - 13:31
Cena jako motor
24.6.2004 - 12:30
Úskalí divácké specializace
23.6.2004 - 15:49
Nejsem si jistý, zda jsem dramatik
23.6.2004 - 10:45
Hlavně, že se hraje
23.6.2004 - 06:40
Poněkud nádražácké povídání
22.6.2004 - 23:42
Hvězdy nad Hradcem
22.6.2004 - 17:35
Head Quarters je centrála…
22.6.2004 - 16:26
Švédové neznají mozartovský sentiment
22.6.2004 - 14:18
Divadelní přehlídky a jejich strategie
22.6.2004 - 09:52
Všestranný Petr Nikl
21.6.2004 - 23:35
Xena versus Krteček
21.6.2004 - 20:47
Hradec Králové centrem divadla - festival odstartoval
21.6.2004 - 20:45
Slovo ředitele Ladislava Zemana
21.6.2004 - 20:32
Kocourkov spoléhá na náhodu
21.6.2004 - 13:06
Continuo nad vodním příkopem
21.6.2004 - 10:27
Cyrano odhodí svůj širák naposledy na hradeckém festivalu
Fotogalerie akce
reklama