ON-LINE - Detail příspěvku
Ochotníci reflektují realitu lépe
Ján Zavarský je významný česko-slovenský scénograf. Spolupracoval s Peterem Scherhauferem a jeho Divadlem (Husa) na provázku, s Arnoštem Goldflamem a HaDivadlem, s Vladimírem Strniskem, s J. A. Pitínským, s Vladimírem Morávkem a mnoha a mnoha dalšími. V současné době je uměleckým šéfem Trnavského divadla Jána Palárika. Pokračuje tam s česko-slovenskou vzájemností. Zve české umělce, kteří zde připravují experimentální inscenace - Zdenek Plachý netradičním způsobem inscenoval „původní slovenskou operetu“ Belarosa a Nestroyovu frašku Chudoba cti netratí, Břetislav Rychlík Rok na vsi bratří Mrštíků. Inscenace je natolik úspěšná, že se stala jednou z událostí slovenské divadelní sezóny a 28. října t.r. bude hostovat v Praze. V Problémovém (dříve diskusním) klubu JH je již - po roce 1989 - počtvrté. Jeho pohled „poučeného“ výtvarníka je pro každého objevný a inspirativní. Jak by také ne, když mluví taková osobnost.
Je to pro mě velice zajímavý festival, na který vždycky rád přijedu. Poprvé jsem tu byl už někdy kolem roku 1980. Tehdy jsem byl členem poroty pro Českou republiku. Jestli se něco v česko-slovenském divadle dělo, pak to bylo na studiových scénách, které měly prostor na Šrámkově Písku a Jiráskově Hronově. Po sametové sebevraždě jsem přestal na Hronov jezdit, bylo toho tolik... Nyní jezdím na pozvání štábu. Letos již potřetí za sebou.
Dnes se všechno změnilo. Profesionální divadlo musí jít za divákem. Divadlo před prázdným sálem je obrovská chyba. Ochotníci mohou daleko snáz hledat živá, dosud nepojmenovaná témata. I když samozřejmě i to musí na svého diváka myslet. Zásadní rozdíl je, že amatéři dělají divadlo zadarmo. Tím, že nejsou tolik svázáni s penězi, dokáží mnohdy lépe a snáz najít aktuální, bolestná témata. Žijí v reálné světě, nejsou pouze zavření v divadelní šatně. Realitu reflektují lépe. To je pro ochotníky charakteristické, proto rád jezdím na amatérské festivaly..
Ekonomická soběstačnost Trnavského divadla se pohybuje okolo 27 %, což je v rámci Slovenska velmi slušné, ale zázrak to není. Mám zkušenosti z Ameriky, kde se tento ukazatel pohybuje okolo 50 %, ale musím říct, že jsou tam úplně jiné podmínky. Hraje se tam sériově, mají jiné daňové úlevy, např. když při divadle provozují restauraci, což na Slovensku není. U nás má divadlo daně jako běžný komerční subjekt. To je velký problém. Ovšem - nemýlím-li se - máte ho v Čechách také. V Americe fungují různé úlevy, které umožňují nonprofitním projektům být soběstačnými. Kéž by to začalo fungovat i tady.
Nemyslím si, že jsou Američané čestnější než my. Je to ale puritánská země, kde se ctí jisté hodnoty, např. daňové podvody jsou vnímané jako největší prohřešek, jako otcovražda. K tomu fungují přísnější daňové kontroly a systémy. Daně jsou jednodušší, ale daleko krutější.
U nás je hrdina ten, kdo podvede. V Americe je to zločinec.
Jsem praktik. Diváci musí divadlo navštěvovat, pokud ne, tak jste ve zlé situaci. Pracuji-li v regionálním divadle, musí je navštěvovat diváci z regionu. Letos budu ve funkci pátou sezónu. Rok od roku nasazujeme náročnější tituly. Nelze nastoupit a začít hrát Krále Leara. Důležitou roli hrálo i přejmenování našeho divadla na Divadlo Jána Palárika, který má v regioně své kořeny. Já sice nemám ambice hrát obrozeneckou literaturu (hraní Palárika na Slovensku je to samé jako hrát Tyla v Čechách), ale je třeba ctít kořeny. Proto je Palárik pro mne důležitý. Skrz něj se snažím se vytvořit jistý typ moderního činoherního divadla. Proto zvu do Trnavy Plachého nebo Rychlíka, kteří rozhodně nejsou obrozenci. Dřív by se mi vzbouřil soubor a diváci mě vynesli v zubech, dnes je Rok na vsi událostí roku.
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
72. Hronov 2002
10.8.2002 - 00:00
V krátkosti letem hronovem
10.8.2002 - 00:00
Nonstop chvátání
10.8.2002 - 00:00
Se sochou v čele, vyrazíme směle ...
10.8.2002 - 00:00
Hronov navštívil prezident AITA/IATA
10.8.2002 - 00:00
Nikdy jsem nechtěl v amatérském divadle dělat sudího,
9.8.2002 - 00:00
Múzy v seminářech
9.8.2002 - 00:00
TAAT
9.8.2002 - 00:00
Ochotníci reflektují realitu lépe
8.8.2002 - 00:00
...tentokrát v semináři kompozice u Bergmanů
8.8.2002 - 00:00
Někdy NO neodpovídej
8.8.2002 - 00:00
První NetHovor z Jiráskových slavností
8.8.2002 - 00:00
Chyba je ve světě
8.8.2002 - 00:00
Ztracená generace?
7.8.2002 - 00:00
Psi nám štěkaj po redakcí o stošest
7.8.2002 - 00:00
Nekritický názor spřízněného diváka
7.8.2002 - 00:00
Konec zábavy, makat
7.8.2002 - 00:00
Oni řeší stav světa, mě to baví
6.8.2002 - 00:00
...tentokrát v semináři nonverbální komunikace
6.8.2002 - 00:00
Adresář amatérských divadelních souborů v ČR 2001
6.8.2002 - 00:00
Apron znamená řecky předscéna
6.8.2002 - 00:00
PC - klub o problémech lektorů
6.8.2002 - 00:00
Rušení, praní a doprava
6.8.2002 - 00:00
Šaman, který by nikdy nechtěl vracet čas
5.8.2002 - 00:00
Múzy se daly na hazard
5.8.2002 - 00:00
Netopýr za letu a psi
5.8.2002 - 00:00
Největší mimové jsme v dětství
4.8.2002 - 00:00
Ministerský záskok při zahájení
4.8.2002 - 00:00
„O českou kulturu nemám strach,“
4.8.2002 - 00:00
Letmý pohled do Čapkova sálu
4.8.2002 - 00:00
Vyšel první díl Místopisu českého amatérského divadla!!
4.8.2002 - 00:00
Oceňování amatérů
4.8.2002 - 00:00
Mičkal, Zhibo a Karel Šafář vystavují
4.8.2002 - 00:00
Aby víno poznal, musí ho neustále pít
3.8.2002 - 00:00
... tentokrát v zákulisí Jiráskova divadla
3.8.2002 - 00:00
Jiří Zhibo: Ačkoliv...proč ne!
3.8.2002 - 00:00
Problémy s realizací seminářů v Hronově
3.8.2002 - 00:00
Blanenské divadlo - prý konec s velkým otazníkem
3.8.2002 - 00:00
Dramaturgie je kreativní činnost
2.8.2002 - 00:00
Soubor HOP-HOP před Hronovem
2.8.2002 - 00:00
Někdo má sako, někdo má šortky, ale všichni mají rádi divadlo...
2.8.2002 - 00:00
Rostislav Pospíšil, výtvarník
2.8.2002 - 00:00
Zahraniční hosté
2.8.2002 - 00:00
Připraveni jsou i špioni…
2.8.2002 - 00:00
Hra na ANO, NE
26.7.2002 - 00:00
Soubor HOP-HOP před Hronovem
Fotogalerie akce
reklama