ON-LINE - Detail příspěvku
...tentokrát v semináři nonverbální komunikace
Dav v tělocvičně se rozděluje na dvě skupiny, jedni si sedají na židle, druzí odcházejí. Nejdříve se loučí velkými gesty, pak jen pootočením hlavy a výrazem. Tlumočnice překládá francouzský komentář. „Tělo je to, co mluví první. Tělo a výraz mohou vyjádřit velké věci bez velkých gest,“ říká Cédrig Juliens, jeden z belgických lektorů semináře nonverbální komunikace, ještě než vyhlásí přestávku.
Cédrig Juielien a jeho kolega Regis Duqué jsou oba francouzky mluvící herci i režiséři z Bruselu. Spolupracují již deset let, založili společně profesionální divadelní společnost Imaginární divadlo, kde dnes působí.
V Hronově jsou už počtvrté - poprvé tady byli jako účastníci přehlídky a v dalších letech jako lektoři seminářů zaměřených na Moliéra a Shakespeara.
Ve svém divadle i v seminářích praktikují metodu, která vychází z technických prostředků jako je práce těla, pohled, vzdálenost v prostoru, rytmus, mlčení a dýchání a pomocí těchto prvků pak nechávají vznikat postavy. „Technika je prvotní, emoce a pocity přicházejí až na základě techniky“, říká Cédrig Juliens. Cílem obou Belgičanů je dělat divadlo jednoduše, pravdivě, bez přílišných gest, jakýmsi minimalistickým způsobem. Nejdůležitější je kontakt a komunikace mezi postavami, které si na jevišti vytvářejí vztahy. Divadlo tohoto rázu lze dělat i s textem, ale protože češtinu neovládají, rozhodli se pro nonverbální seminář.
Nabízí se přirozeně otázka, jak se tento postup liší od pantomimy. „Pantomima to není v žádném případě,“ ujišťují oba. “Je to jen to, co se děje na divadle mezi herci, když zrovna nemluví. Například se dívám do země, pak se podívám na vás a řeknu, že zítra odjíždím. Rozhodující je okamžik, kdy se na sebe podíváme,“ dodává Cédrig. „Jsou to malé události, vše je vyjádřeno v pohledu, v tichu, v dechu, zatímco v pantomimě se přehání. Není to také žádná pychologická práce na postavě, jde o komunikaci mezi dvěma herci.“
Když inscenovali Shakespeara, nečetli předem text ani se nezabývali dobovými reáliemi. Zajímal je např. vztah Richarda III. a jeho ženy a jak by to mohlo oslovit dnešní diváky.
Na otázku, co je pro ně divadlo, oba zdůrazňují, že divadlo nesmí být žádná psychoterapie, že je důležité zachovat si odstup, neidentifikovat se s postavami. Divadlo je pro ně především radost ze hry, kterou by měli sdílet herci i diváci. Nedělají si nárok na označení moderní nebo avantgardní divadlo, ale chtějí dělat současné divadlo pro současného diváka, „lidské divadlo“ o komunikaci.
Mezitím je po přestávce a 16 seminaristů - mezi nimi i několik studentů JAMU - se chystá na další cvičení. Tentokrát mají pomocí těla a pohledu znázornit něco, co je mimo scénu. Vyjde z toho zdařilá scénka, kde divák poznává rodiče pozorující se zalíbením své děti.
Na závěr se studenti rozdělí opět na dvě skupiny, kde mají přidělena čísla a stejná čísla pak spolu improvizují. Zásadou je, že kdo se hýbe, nesmí se dívat na partnera a naopak, protože směr pohledů řídí pohled diváka. Oba partneři musí být velmi vnímaví na vzájemné reakce, aby mohlo dojít ke komunikaci a navázání vztahu, aby si nehrál každý pro sebe. Studentům to dělá potíže, možná, že se v tom i projevuje individualistický charakter téhle doby. Za domácí úkol pak dostávají vytvořit scénu podle vybrané fotografie nebo obrazu a jeden seminární den je u konce...
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
72. Hronov 2002
10.8.2002 - 00:00
V krátkosti letem hronovem
10.8.2002 - 00:00
Nonstop chvátání
10.8.2002 - 00:00
Se sochou v čele, vyrazíme směle ...
10.8.2002 - 00:00
Hronov navštívil prezident AITA/IATA
10.8.2002 - 00:00
Nikdy jsem nechtěl v amatérském divadle dělat sudího,
9.8.2002 - 00:00
Múzy v seminářech
9.8.2002 - 00:00
TAAT
9.8.2002 - 00:00
Ochotníci reflektují realitu lépe
8.8.2002 - 00:00
...tentokrát v semináři kompozice u Bergmanů
8.8.2002 - 00:00
Někdy NO neodpovídej
8.8.2002 - 00:00
První NetHovor z Jiráskových slavností
8.8.2002 - 00:00
Chyba je ve světě
8.8.2002 - 00:00
Ztracená generace?
7.8.2002 - 00:00
Psi nám štěkaj po redakcí o stošest
7.8.2002 - 00:00
Nekritický názor spřízněného diváka
7.8.2002 - 00:00
Konec zábavy, makat
7.8.2002 - 00:00
Oni řeší stav světa, mě to baví
6.8.2002 - 00:00
...tentokrát v semináři nonverbální komunikace
6.8.2002 - 00:00
Adresář amatérských divadelních souborů v ČR 2001
6.8.2002 - 00:00
Apron znamená řecky předscéna
6.8.2002 - 00:00
PC - klub o problémech lektorů
6.8.2002 - 00:00
Rušení, praní a doprava
6.8.2002 - 00:00
Šaman, který by nikdy nechtěl vracet čas
5.8.2002 - 00:00
Múzy se daly na hazard
5.8.2002 - 00:00
Netopýr za letu a psi
5.8.2002 - 00:00
Největší mimové jsme v dětství
4.8.2002 - 00:00
Ministerský záskok při zahájení
4.8.2002 - 00:00
„O českou kulturu nemám strach,“
4.8.2002 - 00:00
Letmý pohled do Čapkova sálu
4.8.2002 - 00:00
Vyšel první díl Místopisu českého amatérského divadla!!
4.8.2002 - 00:00
Oceňování amatérů
4.8.2002 - 00:00
Mičkal, Zhibo a Karel Šafář vystavují
4.8.2002 - 00:00
Aby víno poznal, musí ho neustále pít
3.8.2002 - 00:00
... tentokrát v zákulisí Jiráskova divadla
3.8.2002 - 00:00
Jiří Zhibo: Ačkoliv...proč ne!
3.8.2002 - 00:00
Problémy s realizací seminářů v Hronově
3.8.2002 - 00:00
Blanenské divadlo - prý konec s velkým otazníkem
3.8.2002 - 00:00
Dramaturgie je kreativní činnost
2.8.2002 - 00:00
Soubor HOP-HOP před Hronovem
2.8.2002 - 00:00
Někdo má sako, někdo má šortky, ale všichni mají rádi divadlo...
2.8.2002 - 00:00
Rostislav Pospíšil, výtvarník
2.8.2002 - 00:00
Zahraniční hosté
2.8.2002 - 00:00
Připraveni jsou i špioni…
2.8.2002 - 00:00
Hra na ANO, NE
26.7.2002 - 00:00
Soubor HOP-HOP před Hronovem
Fotogalerie akce
reklama