zvláštní poděkování
Quantcom.cz

FOK zahrají v kostele Mozarta a Salieriho

Komorní hudba v kostele sv. Šimona a Judy

autor: Zdroj: Pořadatel koncertu   

zvětšit obrázek

Cyklus Komorní hudba v kostele sv. Šimona a Judy zakončí 6. května Pražští symfonikové pod vedením dirigenta Jiřího Habarta. Zahrají slavnou Lineckou symfonii Wolfganga Amadea Mozarta, Koncert pro hoboj a flétnu Antonia Salieriho, ve kterém se sólově představí členové orchestru Jurij Likin a Hana Knauerová, a předehru Franze Schuberta. Koncert je vyprodán.

„Naši posluchači budou mít příležitost vyslechnout si díla tří stěžejních autorů své doby, kterým v době kompozice těchto skladeb nebylo ani třicet let. Schubertova předehra je dokonce dílo čtrnáctiletého chlapce, který ji napsal v době studií u Antonína Salieriho. Jeho koncert pro flétnu a hoboj odráží italský závan operní melodiky, ale přesto dává oběma sólistům rovnoměrný prostor k dialogu minimalizující samoúčelnou technickou exhibici. Večer bude korunovat Mozartova nádherná symfonie C dur, která vznikla v neuvěřitelně krátkém čase pouhých 4 dnů. Pečlivý posluchač si v expozici první věty může povšimnout náznaku slavného Hallelujah z Händelova Mesiáše,“ říká dirigent Jiří Habart.

Pokud se sejdou na jednom programu skladatelé Mozart a Salieri, nelze se vyhnout tématu jejich démonizovaného a legendami opředeného vztahu. Pověsti o zavraždění geniálního skladatele jeho méně talentovaným závistivým sokem zaujaly velkého ruského básníka a dramatika Alexandra Sergejeviče Puškina. Hra s názvem Mozart a Salieri nebyla koncipována jako životopisné drama, ale spíše filosofická studie střetu dvou protikladných uměleckých osobností, v níž Mozart a Salieri posloužili pouze jako figuranti. Podle zmíněné Puškinovy hry napsal stejnojmennou jednoaktovou operu Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov, pak anglický dramatik Peter Shaffer hru Amadeus, a podle ní byl natočen roku 1984 proslulý oscarový film Miloše Formana Amadeus. Zvláště vlivem Formanova filmu Salieri zůstane asi navždy zapsán v povědomí jako ambiciózní skladatel s průměrným talentem, tragická postava zmítaná zhoubnou závistí a touhou odstranit svého geniálního soka, který si podle něho svůj výjimečný dar nezasloužil. Realita je ale jiná. Salieri Mozarta podporoval a neměl mnoho důvodů mu závidět; za Mozartova života byl na vrcholu své kariéry, jeho opery byly stejně úspěšné jako Mozartovy, hrály se v mnoha evropských divadlech a byly vydávány tiskem.

Slovo dramaturga Martina Rudovského: Umělecká nadsázka se může někdy pěkně zvrhnout. To když Puškin ve svém dramatu Mozart a Salieri nechá Salieriho zavraždit ze závisti svého přítele Mozarta. Pak se toho chytne americký dramatik Peter Shaffer a následně český režisér Miloš Forman a sugestivní Amadeus je na světě. Ale kde je pravda? Vždyť pravda je i taková, že Antonio Salieri vyučoval dokonce i Mozartova syna Franze Xavera, stejně jako Franze Schuberta. Je nanejvýš vhodné si takové skutečnosti uvědomit právě v květnu 2025, kdy si připomínáme 200 let od smrti slovutného vídeňského Itala. A to v kostele, kde Mozart hrál na varhany a kde hraje komorní orchestr FOK se svými předními hráči pod vedením mladého dirigenta Jiřího Habarta.

30.4.2025 16:04:37 Redakce | rubrika - Koncerty