zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kávový dýchánek v Disku

Z projektu Nová generace

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Po druhé v tomto roce (celkově už po sedmé od roku 2007) vystoupili v Disku pod hlavičkou Nová generace (současný tanec, pohybové divadlo, pantomima) mladé choreografky a tanečníci a tanečnice, aby předvedli, co nového se „upeklo“ na HAMU, případně na jiných uměleckých školách. Aktéři nejsou jen studenty u nás, ale řada z nich má zkušenosti z pobytů v zahraničí i ze spolupráce s renomovanými soubory i choreografy.

V pěti skladbách předvedli neotřelé nápady, zaujatost mládí pro věc a navzdory rozpadu forem a splývání hranic mezi tancem, pohybovým divadlem, pantomimou i snahu vrátit tanečnímu pohybu estetičnost.

Suita pro šest tanečnic a pianistu inspirovaná původní skladbou Lukáše Sommera Být básníkem pod názvem M.u.s.e.s – M.otion U.nreal S.eifert E. phemeral S. ound v choreografii Jany Ryšlavé za klavírního doprovodu Martina Levického v provedení hostů z Junior Domino Dance Company představovala jakousi úvodní „rozcvičkou“ a náznak, jakým směrem se choreografie večera bude ubírat.

Dvojí život Veroniky – reminiscence na film Krzystofa Kieslowského, je dramaticky i choreograficky velmi zdařilé podobenství Polky Sary Puchowské o různých možnostech žití života Veronikou (dvěma Veronikami), vyjádřené skvěle Hankou Wimmerovou a Annou Jirmanovou. Červený a modrý balónek, s kterými si tanečnice obratně pohrávají, a záplava balónků na scéně na konci možná odkazují k dalším „barevným“ filmům Kieslowského.

Jitka Veselá, autorka skladby V nás, se vedle studia na Taneční katedře HAMU věnuje stepu a street dance a v tomto duchu se také tato spíše vizuálně než tanečně efektní „světélková show“ nesla. Postavy se světélky na trikotech na neosvětlené scéně připomínaly ohromná monstra - chobotnice, medúzy, teprve posléze se ukázaly v pravém světle jako lidé, kteří se světly různě manipulují.

4: 4 - existenciální hledání dvou žen a dvou mužů, boj se sebou i s okolím, boj o partnera, je velmi dynamická skladba Sary Puchowské, se spoustou chorografických nápadů na hudbu Jiřího Hájka.

Na závěr pak lehce humorný „kávový dýchánek“, který měl premiéru už v prosinci loňského roku. Coffee in Progress: Duet pro jednu tanečnici. Představení vznikající z jedné inspirace a jednoho nedorozumění – jak zní trochu záhadný podtitul, složila a s velkou chutí a výbornou formální propracovaností předvedla Kateřina Šorejsová – Hajná. Tanečnice se převaluje hromadou kávových zrn, sype je na sebe, „pojídá“ je. Vnímáme nejen její pohyb, chrastění zrn, ale i jejich vůni, která se táhne do celého prostoru divadla. Nechtěně se vybaví hromady rýže z kreace Moon Water tchajwanského souboru Cloud Gate i podobně příjemná atmosféra.

Přes možné připomínky ke kvalitě výkonů se ukázala „nová generace“ v dobrém světle. Je třeba přivítat, že díky možnosti její prezentace v Disku lze sledovat vývoj některých z trendů, které vládnou v našem současném tanci.

30.3.2009 00:03:54 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Nová Spirála otevře na podzim

Nová Spirála stávající stav (Foto: Boys Play Nice)

Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek

další články...

HUDBA

Startuje nová celoplošná televize OK TV

Moderátoři OK TV

Na český mediální trh vstupuje nová celoplošná zábavně-lifestylová a hudební televizní stanice OK TV. Stanice celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...