zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 10/2008

Hudební rozhledy 10/2008

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Charles Olivieri-Munroe, maltský rodák, který prožil své dětství a studijní léta v Kanadě, je jedním z mála dirigentů, jenž v 90. letech minulého století, kdy bylo módou angažovat téměř u každého českého symfonického tělesa nějakého zahraničního leadra, skutečně prokázal své výjimečné kvality. Triumfoval na dirigentské soutěži Pražského jara, působil jako šéfdirigent u Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu a rezidentní dirigent u Brněnských filharmoniků a v roce 1997 byl jmenován šéfdirigentem Severočeské filharmonie Teplice. Vedle toho však získává umělecké renomé i u řady zahraničních orchestrů či u dirigentských pultů slavných operních divadel jako např. benátského La Fenice a milánské La Scaly. V loňském roce začal navíc pedagogicky působit i na dirigentském oddělení Hudební fakulty AMU.

Asi tou nejlepší introdukcí k článku, věnovanému zahajovacímu koncertu pražské sezony České filharmonie, by mohla být často citovaná věta Gustava Mahlera (1860–1911) o tom, že „jeho doba teprve přijde“. Byť totiž do Mahlerových dvou významných výročí, kterými budou v roce 2010 sto padesát let od jeho narození a hned v následujícím roce sto let od jeho úmrtí, ještě nějaké ty roky zbývají, již teď se desítky institucí po celém světě na tyto dny připravují. A prvním počinem České filharmonie, po němž bude 19. září následovat uvedení Mahlerovy Sedmé symfonie, od jejíž světové premiéry v Praze uplynulo letos v září sto let, bylo 5. září Mahlerovo Vzkříšení, které ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno a sólistky Christinou Landshamer a Iris Vermillion provedl Manfred Honeck.

Salcburské slavnosti se i v tomto roce staly cílem mnoha milovníků vážné hudby, kteří sem, do její meky, jezdí již od jejich počátků v roce 1922 nejen za špičkovými interpretačními výkony, ale v oblasti opery i za režisérsky nevšedními, často avantgardními inscenacemi. Letos, kdy se stal mottem festivalu pozměněný citát ze Šalamounovy Písně písní – „Silnější než láska je smrt“, se pozornost všech soustředila především na tři tituly: Gounodova Romea a Julii, v němž se původně měl podobně jako před třemi lety ve Verdiho La traviatě sejít „pár snů“, Rolando Villazón a Anna Netrebko (kterou však musela nakonec zastoupit Gruzínka Nino Machaidze), Bartókův fascinující Hrad knížete Modrovouse a vůbec poprvé v Salcburku uvedenou Dvořákovu Rusalku.

„Když jsem na samém počátku roku osmdesát devět dostal nabídku, abych k nedožitým pětaosmdesátinám profesora Václava Holzknechta napsal medailonek,” vzpomíná Zdeněk Vokurka, „rád jsem vyhověl. Po nějakém čase jsem měl stránky hustě popsané poznámkami a tu jsem si uvědomil rozložitost jeho šedesátiletého uměleckého působení a vývoje. V uctivém přátelství jsem s ním šel bezmála dvě desetiletí. Kolik hodin jsme jenom společně proseděli nad projekty festivalových koncertů Pražského jara! Z doby svého působení na místě dramaturga hudebního vysílání Čs. televize zaznamenávám bezpočet příhod, které se upínají k televizní obrazovce a to nemluvím o jeho činnosti spisovatelské či o jeho mnohaletém působení na Pražské konzervatoři a na postu šéfa opery Národního divadla“.

29.9.2008 23:09:27 JoMe | rubrika - Z médií

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek

další články...

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek

další články...