Pedro Pauwels: SMYSL(Y)
autor: Z webu
zvětšit obrázekDivadlo Komedie uvedlo ve dnech 22. a 23. května 2008 projekt Smysl(y) choreografa Pedra Pauwelse. Projekt je součástí a volným pokračováním dlouhodobé spolupráce o.s. SE.S.TA (Setkávání současného tance) s Divadlem Komedie, díky níž může pražské publikum nahlédnout do dalšího okénka současného tance ve Francii.
Pedro Pauwels, významná osobnost současné francouzské taneční scény, vybrán Ministerstvem kultury pro zahraničí (Culturesfrance) k reprezentaci své země, představí v pražském Divadle Komedie svůj projekt Sens / Smysl(y). Propojením tance, vědeckých poznatků a pedagogiky vytvořil interdisciplinární projekt, který prostřednictvím smyslového vnímání tance otevírá nové možnosti pohledu na tanec a zároveň se může stát i hlavním nástrojem k porozumění sebe samotného a světa kolem nás.
SMYSL(Y )
Dvě taneční dua: Etal a Sens I uvedená v jednom večeru nabídnou divákům dva různé pohledy. Etal (1998) nabízí možnost vidět právě to, co si přejeme vidět. Choreograf, věrný svému přání činit publikum zodpovědnější tváří v tvář umění, žádá diváky, aby sami osvětlovali představení. Na zemi dvě mužská těla, na první pohled nehybná, pod plastovou membránou; znenadání ožívají, oddělují se od této placenty a dávají prostor pro smyslné a opojné duo. Divák je zasažen technickými dovednostmi tanečníků. Sens I zavede diváky do světa smyslů a představivosti umocněného váhou pomalosti a lidského těla. Sens I (2003) je první částí experimentálního projektu spojení tance s novými technologiemi. “Čtverec světla, dvě těla propojena v jedno, siamské tanečnice ničí koberec z plastikových bublin, kterým je pokryta scéna. Všechno se děje přímo před diváky, tanec je najednou blízko. Intimně…“
PROBOUZENÍ SMYSLŮ
Jeden z aspektů, který je úzce spjat s tvorbou choreografa a tanečního „výzkumníka“ Pedra Pauwelse, je proces přibližování se a oslovování publika. Snaží se zasvětit do tance děti i osoby tancem nedotčené. Umělecký směr Pedra Pauwelse se již několik let zakládá na vytváření vztahu mezi publikem a tancem. Ve svých choreografických dílech se snaží utkat nit, kterou by mohl vtáhnout diváka až do samotného představení, aby na sebe s tanečníky vzájemně působili, až by se divák cítil jedním z tvůrců kreativního díla. První část večera se tak stane otevřenou hodinou, v níž bude tato výjimečná zkušenost podána hravou a okouzlující formou.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Karel Kachyňa
Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek