zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dialog lidského hlasu a strun

Schola Gregoriana Pragensis

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Pod tímto mottem se ve čtvrtek 15. května 2008 uskuteční v prostoru Pražské křižovatky v objektu bývalého Anenského kláštera na Starém městě společný projekt známého vokálního ansámblu Schola Gregoriana Pragensis a předního českého violoncellisty Jiřího Bárty, jehož hlavním smyslem i cílem je mnohovrstevný dialog napříč staletími, ale také dialog mezi různými barvami zvuku, mezi lidským hlasem a hudebním nástrojem.

Večer je rozdělen do tří bloků, z nichž první - Chvála jednohlasu - je konfrontací dvou odlišných přístupů k výstavbě jednohlasé melodie, prostřední – Reflexe a meditace – předestře před posluchače nové hudební horizonty v kombinaci středověkého vícehlasého zpěvu s improvizovanými kreacemi instrumentálního sólisty a v závěrečném oddílu – Setkání minulého se současným – zazní vedle úryvků ze Suity pro sólové violoncello soudobého brněnského autora Petera Grahama, tříhlasého Sanctus ze 14. století a vokálního cyklu Petra Ebena na téma svatovojtěšské legendy Jiřím Bártou osobitě přetlumočená vokálně-instrumentální verze známé skladby Fratres dalšího ze současných tvůrců, estonského skladatele Arvo Pärta.

Soubor Schola Gregoriana Pragensis byl založen Davidem Ebenem v roce 1987. Od r. 1990 soubor udržuje blízký kontakt s francouzským souborem Choeur Grégorien de Paris; D. Eben absolvoval obor dirigování gregoriánského sboru na pařížské konzervatoři a v roce 1991 působil jako dirigent Choeur Grégorien de Paris. Schola Gregoriana Pragensis se intenzivně věnuje nahrávání a často koncertuje doma i v zahraničí - Itálie, Španělsko, Francie, Belgie, Nizozemí, Německo, Švýcarsko, Rakousko, Švédsko, Slovensko, Maďarsko, Polsko. Nahrávky souboru na CD získaly již řadu ocenění - Choc du Monde de la Musique, 10 de Répertoire, Zlatá harmonie za nejlepší českou nahrávku roku pro CD "Rosa mystica".

Práce souboru se soustředí jednak na semiologickou interpretaci gregoriánského chorálu podle nejstarších neumatických pramenů z 9. - 11. století, jednak na uvádění gregoriánských zpěvů vlastní české chorální tradice včetně rané polyfonie. Díky intenzivnímu studiu středověkých pramenů v programech zaznívá i řada unikátních nově objevených skladeb ze 13. - 15. století. Koncerty posluchačům živě a poutavě přibližují repertoár, který stojí na počátku veškeré evropské hudební kultury.

21.4.2008 22:04:22 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou

Matthias Kirschnereit

Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek


LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí

LVHF 2024

Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek


Celostátní festival ZUŠ Open 2024

ZUŠ Open

ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Štíři z února na jevišti Studia DVA

Miroslav Krobot a Marika Šoposká (Štíři z února)

Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v celý článek

další články...

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Svěrákova hořká komedie o válečných letech

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...