Blanchardův Oheň v kostech na plátnech kin
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekHistorickým momentem sezóny 2021–22 v Metropolitní opeře v New Yorku se stala premiéra opery Oheň v kostech (Fire Shut Up In My Bones) z pera Terence Blancharda. Jedná se totiž o první dílo afroamerického skladatele, které se kdy na prknech slavného operního svatostánku objevilo. Očekávaný titul nyní vstoupí i na plátna kin v rámci oblíbené série operních přenosů MET: Live In HD. Projekce je v plánu na sobotu 23. října 2021. Termíny projekcí v kinech na www.aerofilms.cz.
Hojně skloňovaná informace o tom, že se jedná o první operu černošského skladatele, kterou kdy Metropolitní opera uvedla, by ale neměla zastínit fakt, že je Oheň v kostech výrazným dílem moderní operní tvorby. Příběh mladého muže Charlese (ztvární jej nadějný barytonista Will Liverman), který se snaží překonat traumata svého mládí a vykročit do nového života, je bezpochyby nadčasovým vyprávěním, které ale zároveň otevírá stále aktuální témata.
Autor opery, Terence Blanchard, je pětkrát Grammy oceněným skladatelem a trumpetistou, který má za sebou více než šedesátku filmových soundtracků, řadu sólových alb a rovněž dvě opery. Ta první Champion (2013) zpracovávala příběh boxera Emile Griffitha, druhou je právě Oheň v kostech. Blanchard se ve své operní tvorbě opírá o klasickou hudbu, ale formu zároveň narušuje svou jazzovou zkušeností. Dílo tak klade zvýšené nároky i na pěvce, klasický operní zpěv se tu totiž potkává s gospelem.
Libreto napsala Kasi Lemmons, oceňovaná režisérka a spisovatelka, která se coby libretistka představuje poprvé, a zakládá se na memoárech Charles M. Blowa. Režie inscenace se ujal tandem James Robinson a Camille A. Brown, kteří stojí i za poslední inscenací Gershwinova opusu Porgy & Bess. Camille A. Brown se podílela i na choreografii 36členného ansámblu a je to její zásluha, že se poprvé na jevišti Metropolitní opery objeví step. Taktovku třímá dirigent Yannick Nézet-Séguin.
Reakce na premiéru, která se uskutečnila 27. září 2021, jsou neskrývaně nadšené. Observer nešetří superlativy a Blanchardovo dílo označuje za „nejlepší americkou operu 21. století“ a „prostě skvělý důvod, proč se vrátit zpět do opery.“ Z hereckých výkonů vypichuje zejména Latonii Moore. Asociated Press si všímá i třináctiletého Waltera Rusella III v roli mladého Charlese, který si vysloužil „největší ovace“. Good Morning America používá při popisu inscenace slovo „magická“, Reportér Washington Post hovoří o bodu zlomu pro to, „kam až nás opera může zavést.“
O tom, do jaké míry jsou tato hodnocení pravdivá, se mohou diváci přesvědčit v sobotu 23. října 2021. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku zaštiťuje společnost Aerofilms.
TIP!
Časopis 03 (2008) - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Maškarní bál aneb Mozart v Redutě
V sobotu 26. ledna 2008 si v Redutě připomeneme narození velikána evropské kultury W. A. Mozarta, který zde ja ...celý článek
Dvě lednové premiéry v divadle Ponec
Dvě premiéry uvedlo v lednu Divadlo Ponec. Choreografií PROPOSITION od Lenky Vágnerové a ExitOfUs od Tomáše Vo ...celý článek
Časopis 03 - sekce
DIVADLO
Divadlo Palace: Nejen Nejšťastnější ze tří
Divadlo Palace podle slov svého principála Alexeje Pyška konkuruje seskupením hereckých osobností Národnímu di celý článek
HUDBA
Skupina British Sea Power
Britská rocková skupina British Sea Power (BSP), vystoupila 10. ledna 2008 na půdě České ambasády v Londýně v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
3x Theodor Pištěk na Kampě
Výtvarník Theodor Pištěk, který patří k našim nejvýraznějším osobnostem v oblasti malby a instalace, připravil celý článek