zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Popelka v trochu ošlapaných střevíčkách

Popelka

autor: Z webu   

Ohromný střevíc na oponě nenechal nikoho na pochybách - balet Popelka S.S. Prokofjeva se však přece jen liší od naší známé pohádky o třech oříškách. Jeho základem je francouzská Popelka - Perraultova Cindarella, podle níž napsal Nikolaj Volkov libreto. Plesové šaty a střevíčky nevypadnou z kouzelných oříšků, ale opatří je jako odměnu za dobrý skutek čarovná stařenka - dobrá víla. Pavel Šmok a šéf baletu Státní opery Praha Pavel Ďumbala dodrželi v novém nastudování ve své podstatě Prokofjevovu partituru, rozdělili však balet na dvě dějství. Provedli také určité úpravy v tradičním libretu a balet postavili na poměrně technicky obtížné choreografii.

V prvním jednání v komických výstupech zlých nevlastních sester a macechy, v Popelčině tanci s koštětem, v přípravách na bál poznáváme "šmokovský" rukopis - i když v trochu rozvleklém tempu, které jakoby se ještě zpomalilo v tradičně pojatém obraze ze zámeckého plesu. Příjemné zpestření nekonečných dvorských ceremonií přináší vpád vyšňořené macechy s dcerami a komické vsuvky dvorního šaška. Konečně dorazí princ a poté také myší spřežení s Popelkou.
Popelka (Lucie Holánková) se zde v klasických špičkových pasážích pohybuje s menší bravurou než ve šmokovských partiích "naboso", a tak se i přes její hvězdný zjev zdá být hvězdou zámeckého plesu svým výkonem spíše princ (Ondřej Novotný).
V druhém dějství opět převažuje svěží komické aranžmá - macecha s dcerami při zkoušení ztraceného střevíček, šťastná Popelka po návratu z plesu. Vrcholem celé inscenace je závěrečná scéna, kdy máme možnost užít si tance v krásných pasážích dueta zamilovaného páru - prince a Popelky, kteří nakonec společně stoupají po zámeckém schodišti, aby "žili štastně až do smrti".

Pohádka je zasazena do scény vytvořené Karlem Glogrem (kostýmy Roman Šolc), ve které se střídají venkovská světnice s prostředím zámku, přechody se dějí také pomocí projekce pohybu a kouzelné proměny naznačují světelné efekty pomocí modrého osvětlení. Scéna zůstává pozadím pro taneční děj. Děti ale určitě zaujme žebřiňák, kterým odjíždí na ples macecha s dcerami a myší spřežení, které do zámku veze Popelku.
V rolích pohádkových postav se představili tanečníci baletu Státní opery Praha a Pražského komorního baletu, který je jeho součástí. Vedle Popelky a prince vynikli nejvíce v komických rolích Milan Boček jako Macecha, Iva Provazníková a Anna Ščekalová jako Zlé sestry, dále David Stránský jako Šašek, Petr Kolář jako Otec Popelky i ostatní.

Přes veškeré inovace jsme shlédli standardní představení, ne zcela vyvážené, kterému by občas prospěla větší dynamika. Autoři si dali za cíl vytvořit titul rodinného typu a je zjevné, že si Popelka své diváky - zejména ty nejmenší už získala, takže úloha byla splněna. Nic víc a nic míň.

27.12.2004 19:12:15 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Sum 41 - Heaven: X: Hell

Přebal alba

Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...