zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 11/20

Slávka Vernerová na obálce HR 11/20

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Klavíristka Slávka Vernerová, která se 7. 11. představí na prestižním festivalu Rudolfa Firkušného (byť kvůli koronavirové pandemii pouze v online podobě), studovala klavír na pardubické konzervatoři u prof. Martina Hršela a na pražské HAMU u prof. Ivana Moravce. Své zkušenosti si obohatila roku 2002 prostřednictvím tříměsíčního postgraduálního studia na londýnské Royal College a na mistrovských kurzech u pianistky Nelly Akopian. V té době už měla za sebou vítězství v Mezinárodní Smetanově klavírní soutěži v Hradci Králové a mj. také laureátské tituly ze soutěží ve Vratislavi (1995), Missouri (1998) a Walesu (2001). Do koncertního života vstoupila už během studií. Opakovaně se představila na MHF Pražské jaro, hrála s předními tuzemskými i zahraničními orchestry včetně Gunma Symphony Orchestra, Royal Liverpool Orchestra nebo BBC Symphony Orchestra, s nímž roku 2009 koncertovala na festivalu PROMS v londýnské Royal Albert Hall…

Navzdory nepřejícím koronavirovým restrikcím se 5. ročník festivalu NODO /New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava uskutečnil! Ani organizátoři ani účastníci ani diváci to nevzdali! Toto radostné konstatování podtrhuji se vším důrazem a velkým uznáním. Jakkoli ve zredukované podobě a s termínovým posunem z obvyklého konce června na 28.–30. 8. 2020 k dosavadní bilanci NODO s více než dvaceti světovými nebo českými premiérami hudebního divadla přibylo letos pět nových inscenací. NODO jako bienále (mezi Ostravskými dny v lichých letech) v roce 2012 uvedli v život Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, a Petr Kotík, umělecký šéf Ostravského centra nové hudby. Synergicky tak propojili svou tvrdohlavou „umanutost“ soudobou hudbou. A je případné, že festival na letošní přehlídce českých a slovenských operních souborů OPERA 2020 získal cenu Výboru Jednoty hudebního divadla za výrazný počin v oblasti hudebního divadla…

Proslulý německý dirigent Ingo Metzmacher je úspěšným propagátorem klasické a operní hudby 20. a 21. století. Ve světě dirigoval mnohé prestižní orchestry včetně např. Berlínské filharmonie, Clevelandského orchestru, Královského orchestru Concertgebouw Amsterdam, Orchestre de Paris, Ruského národního orchestru, Symfonického orchestru BBC či Vídeňské filharmonie. Zván je opětovně i na světoznámé operní scény, nastudoval díla např. pro Operu Curych, Královskou operu Covent Garden v Londýně, Pařížskou operu, Státní operu Berlín, Teatro Real v Madridu, Teatro alla Scala v Miláně a Vídeňskou státní operu. Prestižní německý časopis Opernwelt zvolil Metzmachera dokonce dvakrát „Dirigentem roku“ (1998, 2010). Maestro je rovněž vícenásobným držitelem ceny ECHO Klassik a třikrát byl nominován na cenu Grammy. Triumfální úspěchy za nastudování soudobých děl sklidil v minulých letech i na slavných Salcburských festivalových hrách...

Letošní „kulaté“ jubileum Vítězslava Nováka (1870–1949), jedné z nejvýznamnějších postav české hudby 20. století, bylo a určitě ještě bude podnětem k mnoha zajímavým akcím a projektům. Nejvíce za nimi stály aktivity Ústavu pro propagaci díla a odkazu Vítězslava Nováka, navazujícího na činnost Společnosti Vítězslava Nováka (vznikla v roce 1980), a snaha nebývale osvíceného vedení města Kamenice nad Lipou, kde se skladatel narodil, trvale propagovat skladatelovo dílo. Mezi tvorbou Vítězslava Nováka, kterou zmapovali Miloš Schnierer a Ludmila Peřinová – aktualizace a revize (Tematický a bibliografický katalog, Editio Praga 1999, celkem 162 skladebných titulů) – zaujímají významné místo především vokální a vokálně instrumentální žánry, mimo jiné písně na texty dobových básníků a úpravy a instrumentace lidových písní, zejména moravských a slovenských. Těm se skladatel věnoval de facto až do konce svého života…

HUDEBNÍ ROZHLEDY 11/20

9.11.2020 11:11:24 Redakce | rubrika - Z médií