Zemřela pěvkyně Naděžda Kniplová

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekV úterý 14. ledna 2020 v Praze zemřela ve věku nedožitých 88 let emeritní sólistka Opery Národního divadla prof. Naděžda Kniplová.
Narodila se 18. dubna 1932 v Ostravě. Zpěv vystudovala na pražské konzervatoři (1947–1953) a následně na HAMU (1954–1958). Začátek její umělecké dráhy je spojen s operními soubory v Ústí nad Labem (1957–1959) a Brně (1959–1964). V roce 1962 se poprvé představila jako host pražskému publiku v roli Senty ve Wagnerově Bludném Holanďanovi. O rok později na sebe upozornila vynikající interpretací role Renaty v Prokofjevově opeře Ohnivý anděl, kterou brněnské divadlo uvedlo pohostinsky v Praze na Festivalu operní tvorby Sergeje Prokofjeva.
Poté následovala její další samostatná hostování v Národním divadle. V roce 1964 zde získala angažmá, ve kterém setrvala do r. 1993. Brzy se stala jednou z nejvýraznějších osobností pražského sólistického ansámblu. Byla vynikající představitelkou rolí zejména wagnerovského a janáčkovského repertoáru. Její interpretace rolí Ortrudy v Lohengrinovi (1964) nebo Brünnhilde ve Valkýře (1972) snesly ta nejvyšší světová měřítka. Nezapomenutelně ztvárnila také role Kostelničky v Její pastorkyni, Emilie Marty ve Věci Makropulos nebo Kabanichy v Kátě Kabanové. Mezi její další vrcholné kreace patřily Smetanova Libuše a Milada, Fibichova Šárka, Kateřina v Martinů Řeckých pašijích, Pucciniho Turandot a Tosca, Verdiho Lady Macbeth, Beethovenova Leonora, Wagnerova Isolda, Brünnhilde v Prstenu Nibelungově. Od roku 1960 působila také na operních scénách v Německu (Berlín, Drážďany, Mnichov, Hamburg), Itálii, Španělsku, Francii, Rakousku (stálý host Vídeňské státní opery), Švýcarsku, Bulharsku, Švédsku, Nizozemí, Spojených státech amerických (Metropolitní opera), Mexiku a Japonsku. V roce 1967 se představila na prvních Velikonočních hrách v Salcburku, kam ji pozval Herbert von Karajan. Spolupracovala s dirigenty Lorinem Maazelem, Lovro von Matačičem, Wolfagangem Sawallischem, Karlem Böhmem, Karlem Ančerlem ad. Její Kabanicha je zaznamenána na nahrávce firmy DECCA s dirigentem Sirem Charlesem Mackerrasem, Libuše a Milada na supraphonských snímcích s dirigentem Jaroslavem Krombholcem. Pro Československý rozhlas natočila vedle samostatných árií kompletní záznam Její pastorkyně. Z jejího koncertního repertoáru si můžeme připomenout Beethovenovu 9. symfonii, Verdiho Requiem, Dvořákovy Svatební košile a Stabat mater, Janáčkovu Glagolskou mši či Brittenovo Válečné requiem. Pedagogicky působila na HAMU, kde se roku 1991 stala profesorkou. V roce 1983 jí byl udělen titul Národní umělec. Čest její památce!
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
NdB úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karl celý článek
HUDBA
Hudební tipy 27. týden

Viktor Sodoma
Goodbye, Haló, děťátko a Konec léta – tři písně v podání známého zpěváka, který zítra o celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Sváteční víra tipy

Večer lidí dobré vůle – Velehrad 2025
Přímý přenos tradičního benefičního koncertu. Na prostranství p celý článek