zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Giulia Biagetti: Takový je život, bez hudby ani jeden den…

Giulia Biagetti (Zdroj: luccaclassica.it)

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

V malebném městečku Modra, které leží asi třicet kilometrů od Bratislavy, se již šestým rokem koná Varhanní festival v Modre. Toto centrum Malých Karpat je zároveň proslavené vinařstvím. Festival se koná za finanční podpory Fondu na podporu umění, pořádá ho město Modra a Bachova společnost na Slovensku. Hostem koncertu v sobotu 3. srpna 2019 byla italská interpretka Giulia Biagetti.
Dramaturgie koncertu byla velmi zajímavá – dvě skladby představily skladatele baroka. Johann Sebastian Bach nemohl chybět. Posluchači vyslechli jeho Preludium a fugu e mol. Druhým skladatelem tohoto období byl Johann Gottfried Walther, německý hudební teoretik, varhaník a skladatel. Z jeho díla interpretka představila Preludium a fuga d mol a Partitu na chorál „Maine Jesum lass ich nicht“. Další část koncertu byla opravdu lahůdkou a překvapením. Giulia Biagetti zvolila jako předělovou skladbu Twilight (op. 3) Carol Williams (* 1962). Skladatelka mistrně převedla ono „Stmívání“ do dramatického chvění varhan s jejich postupnou gradací. Zvuk varhan se mění v žestě a postupně přecházejí do fanfáry…

Denis Bedard (* 1950) – Suite Liturgique (Entrée, Offertoire, Communion, Sortie). Kanadský skladatel, převážně varhanních a chorálových děl, jeho tvorba se hraje po celém světě. Závěr varhanního koncertu patřil německému skladateli Hans-André Stammovi. Na programu zazněly skladby – Ellylon, Berceuse a Toccata. Právě poslední skladba Toccata byla v podání Giulie Biagetti velmi skotačivá, energizující, osvěžující a plná radosti.
Koncert byl ve své dramaturgii neotřelý a odvážný. O to více lze ocenit velmi silnou a skvělou interpretaci Giulie Biaggetti. Ta velmi ráda představuje na svých koncertech skladatelské osobnosti z různých období. Pořadatelům patří velké poděkování za tak silné zážitky.
Po skončení koncertu jsme našli chvilku, kdy nám Giulia Biagetti zodpověděla několik otázek. Giulia Biagetti neskrývala překvapení, kolik posluchačů přišlo na její koncert. Přiznala, že skladba autorů byla pořadateli plně akceptována. Odhalila nám, zda může být jeden den bez varhan, jeden den bez hudby…

  • Omlouvám se, je město Lucca, kde žijete a pracujete, podobné jako zdejší město Modra?
    Ne. Lucca je velké město s mnoha lidmi, kteří tam spíš chodí po městě a procházejí se. Je velmi pěkné, kolik zdejších lidí si přišlo na koncert poslechnout mou hru. Za to jsem velmi vděčná a jsem tomu moc ráda. V Lucce tomu tak není, a to mě velmi mrzí.
  • Kolem nás jsou Malé Karpaty, má Lucca také nějaké hory?
    Hodně pohoří a hor, které jsou častým cílem lidí z města Lucca.
  • Pojďme k hudbě, dvě skladby byly barokní, pak nás čekali moderní autoři. Byl to Váš návrh této dramaturgie?
    Tak jsem to pořadatelům Varhanního festivalu v Modre navrhla. Myslím si, že nástroj v tomto kostele sv. Štefana Krále má velmi barevný a bohatý zvuk vhodný pro takovou pestrou interpretaci. Nebojím se na jednom koncertu představovat autory různých období. Posluchač má právo na známé a zažité skladby a k nim patří i soudobí skladatelé. I ti se postupně stávají známými. Byl to můj cílený výběr.
  • Kostely i nástroje jsou staré a mají svou historii. Nemáte obavy hrát na ně moderní skladby?
    (Smích.) Ne. Hledám a objevuji moderní hudbu. Díla autorů Caroli Williams, Denise Bedarda i Hans-André Stamma, považuji za velmi pěkné a fascinující, právě z těchto důvodů se hodí do takovéhoto prostoru, jako je chrám nebo kostel…
  • Znáte některého ze zde uvedených autorů osobně?
    Např. Hans-André Stamm je můj nejlepší přítel.
  • Pro posluchače je takovýto koncert určitým dobrodružstvím. Nemáte obavy takovéto skladby posluchačům představovat, např. z důvodů určitého nepochopení?
    Ne. Posluchači přicházejí na mé koncerty s otevřeným srdcem, nemám z toho strach, naopak mám velmi dobrý pocit, jak tuto hudbu tady v Modre nejen přijali, ale jak ji procítěně vnímali.
  • Máte nějaký den, kdy můžete být bez varhan, ať už jako hráčka nebo i posluchačka?
    Ne, v žádném případě. Hraji neustále každý den. Podobně jako potřebujete k životu jídlo, já vedle toho potřebuji varhany, hudbu. Takový je život, bez hudby ani jeden den…

    Giulia Biagetti (1964, Istanbul – Turecko). Její otec Baldo Biagetti byl učitelem italského jazyka, historie a filosofie na různých italských institutech v zahraničí. Její matka, Sylvia von Sauer, byla vnučkou slavného klavíristy Emila von Sauera, který byl žákem N. Rubinsteina v Moskvě a později Liszta ve Výmaru. Dnes Giulia Biagetti žije v italské Lucce. Studovala hru na klavír a na varhany, rovněž i varhanní skladbu ve Ferrare (Marino Pratali a Gaetano Giani Luporini). Zúčastnila se kurzů u renomovaných zahraničních varhaníků. Od roku 1981 je varhanicí katedrálního chrámu v Lucce, od roku 1996 zastává funkci titulární varhanice katedrály.
    Vydala několik publikací. Organizuje kulturní a koncertní život v provincii Lucca s různými institucemi a asociacemi. Jako sólistka se představila na významných a prestižních varhanních festivalech v Itálii a téměř ve všech státech Evropy. Na kontě má několik CD nahrávek, z toho dvě nahrála jako sólistka. Podílela se i na 17 CD vytvořených katedrálním sborem a většinou věnovaným autorům regionu Luccy. Její koncertní programy často obsahují minulé i současné skladatele z regionu Lucca, rovněž i doposud nepublikovanou hudbu ze soukromé sbírky Camaiore – Arrosti.
    Působí i jako pedagog. Vyučovala varhanní a gregoriánský chorál na konzervatoři L. Boccheriniho v Lucce, klavír a varhany na diecézní škole hudby R. Baralli a na diecézním arcibiskupském semináři.

    5.8.2019 22:08:01 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  •