zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Záznam představení Brittenova Billyho Budda

Repro obalu alba

autor: Scena.cz   

Vídeňská opera vydala na třech CD v rámci své edice Wiener Staatsoper Live záznam představení Brittenova Billyho Budda z 12. února 2001. Takový nahrávací počin má své výhody i nevýhody. Interpretační a zvuková preciznost se sice nevyrovná studiovým snímkům, na druhé straně z takové nahrávky získáme dobrý přehled o hudební úrovni představení jako takového. Nejde o sestřih z několika představení, ale o záznam jednoho jediného. Ve světle této skutečnosti je nutno konstatovat, že Vídeňská státní opera zůstává světovou interpretační mekkou. V sestavě představitelů hlavních rolí nejsou žádné pěvecké superhvězdy, přesto jde o soubor technicky skvěle vybavených, barevně i výrazově vyspělých pěvců. V bookletu se o nich bohužel nic nedočteme. Kromě obsahu opery tu najdeme článek o historii provádění Brittena ve Vídeňské státní opeře a rozbor hudební struktury opery. Nikoli její text.

Brittenův Billy Budd je opera hodně odlišná od Petera Grimese. Britten se tu hodně vzdálil od svého melodického neoklasicistního stylu. Převládá konverzační, recitativní styl, v orchestru převažuje zvukomalebná funkce. Harmonický jazyk je mnohem ostřejší než v Brittenových nejslavnějších skladbách. Nejblíže má Billy Budd ke Zneuctění Lukrécie, ovšem ve mnohem větší stopáži i obsazení orchestru. Přestože je nahrávka po zvukové a technické úrovni obdivuhodně barevná, je dosti těžké naučit se nevnímat dupání, šramoty a nechtěné stereoefekty vyplývající z pohybu postav po jevišti. V této souvislosti člověka nemůže nenapadnout otázka, zda měl titul opravdu vyjít na CD a nikoli na DVD. I vlastní hudba opery jednoznačně počítá s jevištní akcí a bez vizuálních dojmů se při ní občas těžko udržuje pozornost. Občas jsem měl pocit, že poslouchám spíše jakýsi „soundtrack“ opery, než operu v plném smyslu toho slova. Na druhou stranu je třeba ocenit, že firma Orfeo, navzdory krizi hudebního průmyslu, sáhla po titulu, který nepatří k vydavatelskému mainstreamu.

Benjamin Britten – Billy Budd, opera o třech aktech op. 50, Neil Shicoff, Bo Skovhus, Eric Halfvarson, Robert Bork, Wolfgang Bankl, John Dickie, Sbor a orchestr Wiener Staatsoper, řídí Donald Runnicles (C) 2003

Lukáš Hurník

13.7.2004 01:07:29 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...