zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Smetanova Litomyšl ve znamení oper

Štefan Kocán (Mefistofeles)

autor: Hana Smejkalová  

zvětšit obrázek

Národní festival Smetanova Litomyšl je znám především jako festival operní. V rámci 60. ročníku festivalu bude uvedeno úctyhodných osm titulů, což je nejvíce v dosavadní historii.
Komornější podání opery zažijí hosté stagiony na zámku v Nových Hradech, a to od 27. do 30. června 2018, kdy zde bude provedena novodobá světová premiéra pastorální opery Antonia Caldary L' Amor non ha legge (Láska nezná hranic).

Opera byla zkomponována na objednávku moravského aristokrata a patriota Johanna Adama Questenberga a hrána na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou roku 1728.
„Caldara měl skvělé nápady a jeho hudba je vynikající. Ovšem dílo Láska nezná hranic nikdo 290 let neslyšel – leželo ve vídeňském archívu,“ říká umělecký ředitel Smetanovy Litomyšle Vojtěch Stříteský.
Obsah opery je z velké části alegorie, ale nechybí ani komické skladby. Nastudování opery se ujal soubor Ensemble Damian, který se na éru baroka specializuje.

Na své si přijdou i milovníci tzv. Grand opery. Ta je 29. června 2018 zastoupena dílem Charlese Gounoda Faust a Markéta v podání sólistů, sboru a orchestru Janáčkovy opery Národního divadla Brno.
Nejslavnější opera francouzského skladatele Charlese Gounoda čerpá námět z neméně slavného díla – dvoudílné hry Johanna Wolfganga Goetha založené na německé pověsti o muži, který vyměnil svou duši s ďáblem za vědění a moc. Libretisté opery Barbier a Carré nezpracovali Goetha v celé jeho šíři, ale vybrali část o Faustově setkání s nevinnou dívkou Markétou a tragických následcích jejich romantického vzplanutí. Hlavní hrdinkou se tak stává právě Markéta, jež také na rozdíl od Fausta dojde spasení a unikne moci ďábla. Faust byl Gounodův první velký úspěch a založil jeho mezinárodní slávu. A není divu, skladatel dobře věděl, jak vystavět na jevišti působivé divadlo, a co hudební číslo, to jeden z hitů opery 19. století – Markétina píseň o králi z Thule, šperková árie, Mefistova árie o zlatě, Valentinovo loučení s Markétou nebo velké sborové scény. To vše slibuje mimořádný zážitek. Opera Faust a Markéta je zařazena do tříletého festivalového cyklu Faustus, který bude i v následujících ročnících zahrnovat uvedení alespoň dvou pořadů na faustovské téma.

Opera Leoše Janáčka Její pastorkyňa je v programu zařazena na 30. června 2018. A ne náhodou. V letošním roce si připomínáme 90 let od úmrtí tohoto skladatele. A kromě Její pastorkyně uvádí Smetanova Litomyšl také Glagolskou mši a Sinfoniettu. Jenůfa, tedy Její pastorkyňa, patří k nejslavnějším Janáčkovým dílům a je stálou součástí repertoáru brněnské opery. Na jejím počátku bylo realistické drama Gabriely Preissové, které si skladatel sám upravil do podoby operního libreta. Přestože musel text dramatu výrazně zkrátit, podařilo se mu účinek tragického příběhu z moravského venkova ještě prohloubit.
Marnotratný a nestálý Števa, prudký, a přece v jádru laskavý Laca, a především neúprosná Kostelnička, kterou snaha zachovat si postavení a respekt ve vesnické komunitě přivede k vraždě dítěte její schovanky Jenůfy. Janáček zachytil jednotlivé charaktery v mistrné dramatické zkratce, která až mrazí, a zároveň v nás vzbouzí soucit a pochopení. Ke konečné podobě jedné z nejlepších oper historie, poznamenané smrtí skladatelovy dcery Olgy, vedla dlouhá a trnitá cesta.
V podání Janáčkovy opery Národního divadla Brno jde vždy o výjimečné provedení.

Smetanova opera Libuše je dílo, které je určeno především pro slavnostní příležitosti. Také dnes je v Národním divadle uváděno pouze ve významné dny a o státních svátcích. Smetanově Litomyšli se dostalo cti, že v roce jejího 60. výročí a 100. výročí založení republiky bude v premiérovém zpracování znít 4. července 2018 právě na festivalu. Na Smetanově Litomyšli byla Libuše poprvé uvedena v roce 1959. Poté přišla dlouhá léta čekání, až se hosté festivalu v roce 1984 opět dočkali. Následovalo uvedení v osmičkových letech – 1998 a 2008. „Jsme nesmírně rádi, že Národní divadlo akceptovalo náš požadavek uvést na Smetanově Litomyšli premiéru. Je to čest a uznání pro festival. Druhé uvedení se uskuteční 27. září v Praze,“ prozrazuje umělecký ředitel Smetanovy Litomyšle Vojtěch Stříteský. Libuše není jen vrcholnou slavnostní operou, nýbrž představuje také významný symbol české národní kultury. Bedřich Smetana dokončil tuto operu v roce 1872, na jevišti však zazněla až o devět let později při prvním otevření Národního divadla. Smetana v opeře mistrovsky zpracoval mytický příběh o bájné české kněžně a sporu dvou bratří, ústící v akt smíření a obraz věštby radostné budoucnosti českého národa. Libuše je nerozlučně spjata s moderními českými dějinami i dějinami Národního divadla, kde mnohokrát v minulosti zazněla jako dílo zcela mimořádné svým humanistickým a společenským poselstvím.

Operní jízda vyvrcholí 5. července 2018 uvedením Mefistofela Arriga Boita. Tato opera o prologu, čtyřech dějstvích a epilogu na námět Johanna Wolfganga Goetha Faust a vlastní skladatelovo libreto je opět zařazena do cyklu Faustus. Titulní roli ztvární sólista Metropolitní opery Štefan Kocán.
Arrigo Boito byl dlouho ceněn více jako spisovatel a překladatel než skladatel. Ve své jediné dokončené opeře Mefistofeles se obrátil k faustovskému tématu. Předchozí velmi populární zhudebnění Goethova Fausta Charlesem Gounodem Boito považoval za myšlenkově velmi povrchní zpracování mnohovrstevnaté Goethovy dramatické předlohy. Sám textu slavného německého básníka využil takřka doslovně, včetně jeho daleko méně uváděného druhého dílu. Premiéra Mefistofela 5. 3. 1868 v milánské La Scale však byla fiaskem. Po sedmi letech skladatel partituru podrobil důkladné revizi a radikálně ji zkrátil. Premiéra nové verze 4. 10. 1875 v Teatro Comunale v Bologni zaznamenala značný úspěch. Definitivní podobu dostal Mefistofeles v roce 1881 při svém nyní již triumfálním návratu do La Scaly. Současného hudebního nastudování Boitovy opery pro Národní divadlo v Praze se ujal host světových operních scén včetně Metropolitní opery italský dirigent Marco Guidarini.

25.6.2018 17:06:56 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Milá Evičko, milý Luďku (Činoherní klub)

Články v rubrice - Festivaly

Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Radim Vizváry na Belgrade Dance Festival (Foto: Dušan Vukić)

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších ev ...celý článek


Pražské jaro bude letos plné novinek

Alexander Malofeev (Foto: Liudmila Malofeeva)

První jarní den neavizuje pouze probouzející se jaro, ale ohlašuje i blížící se festival Pražské jaro, který 1 ...celý článek



Časopis 13 - sekce

DIVADLO

1. kulturní portál Scena.cz - 25 let

Herečka Květa Fialová a šéfredaktor Josef Meszáros

Naše cesta za kulturou trvá již dvacet pět let! Od chvíle, kdy portál poprvé otevřel své virtuální brány v roc celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Bohumil Hrabal legendární spisovatel

Hrabalova chata
Legendární chata slavného spisovatele prochází rekonstrukcí. Středočeský kraj koupil chatu celý článek

další články...