Miniatury ve Stavovském divadle
autor: archiv divadla
Ve Stavovském divadle se 24. dubna konala premiéra a současně jediné představení s názvem Miniatury. Tato choreografická dílna mladých autorů a začínajících tvůrců, kteří pracují jako profesionální tanečníci a jsou členy souboru Baletu ND, měla minulou sezónu velký úspěch. Proto vedení baletu dalo i v tomto roce příležitost mladým tanečníkům a budoucím choreografům, aby mohli realizovat své tvůrčí záměry s profesionálními tanečníky a na velké scéně. Na většině světových tanečních scén se tento způsob praktikuje s úspěchem již dlouho a pomáhá objevovat nové choreografické i taneční talenty ve vlastním souboru.
V první části večera byla milým překvapením živá hudba na jevišti v provedení Heroldova smyčcového kvarteta. Autorem hudby byl Václav Zahradník ml. Choreografové a současně i interpreti Klára Jelínková a Mario Čermák se svým tancem snažili postřehnout a vyřešit „krutosti osudu“. Symbolem jejich vztahu se stal malý plyšový medvídek.
Mladá choreografka a tanečnice Zuzana Šimáková s partnerem Oleksandrem Kysilem se v druhém tanečním čísle Vrakovišti duší pohybovali v nějaké velké hale s barely, kde nevlídnou atmosféru navozovala syrová hudba. Výborná taneční technika, vláčnost pohybů tanečnice i nápaditá choreografie zaslouží obdiv a pochvalu.
Hudební doprovod další sólové choreografie s názvem To be continued by se hodil více na diskotéku, i když se tanečnice snažila opravdu až do konce „nepolevit“. Závěr první části večera tvořila choreografie Hany Urbanové s kontroverzním názvem Public intimity. V třech částech – výstupech tří párů – se dosti dlouho „odvíjel děj“ ? I když se tanečníci velmi snažili vyjádřit představy autorky ( např. technicky i výrazově výborný Tomáš Rychecký ), které jim zřejmě vysvětlila, zůstal pro diváky mlhavý dojem.
Obsahem druhé části večera byla Royal opera a 5th element, obě v choreografii Zuzany Šimákové. Na závěr zazněly strhující romské písně a tance opět s živou doprovodnou kapelou. Ale vyvrcholením celého večera po stránce obsahové, výrazové, taneční i hudební byla choreografie Tomáše Rychetského a Davida Stránského Positivní ..? Měli jsme možnost tuto choreografii vidět už v Ponci, ale teprve velký prostor a odstup od diváků prosvítil toto opravdu umělecké dílo. Všichni čtyři interpreti – mimo obou tvůrců Klára Jelínková a Radek Vrátil – podali výkony na vysoké profesionální úrovni.TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Hádka o umění v divadle Reduta
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek