zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 11/17

Hudební rozhledy 11/17

autor: archiv   

zvětšit obrázek

„Pro mnohé je díky jedinečnému přístupu jedním z nejosobitějších klavíristů naší doby. Už v 18 letech získal první cenu na prestižní Čajkovského soutěži v Moskvě, po níž následovalo vystoupení na Salcburském festivalu. Jeho debutový recitál v Carnegie Hall vzbudil obrovský zájem a kritici nešetřili superlativy…“, píše se v programu letošního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, kde tento umělec, v 70. letech nemilosrdně pronásledován tajnou sovětskou službou KGB, přednese díla Roberta Schumanna a Ference Liszta. Jeho učitel na Čajkovského konzervatoři v Moskvě byl Lev Naumov, žák slavného Heinricha Neuhause, představitele ruské pianistické tradice. „Ruská pianistická škola byla na konci 60. let velmi konzervativní a dala mně základy, bez nichž bych se později nemohl vypracovat na interpretační úroveň, které jsem dosáhl“, svěřuje se Andrej Gavrilov, později i blízký přítel Svjatoslava Richtera, o němž tvrdí, že vše, co hraje, i dnes slyší a komentuje...

Letošní Salzburger Festspiele, zaměřené především v oblasti opery a činohry na téma „Moc“, trhaly opět rekordy: vyprodanost 97 %, hosté ze 79 zemí, z toho ze 40 mimoevropských. Celkový počet návštěvníků 261.500. Celkový budget, který měl festival k dispozici a na kterém se podílí republika Rakousko, země a město Salcburk, přátelé Salcburského festivalu a celá řada sponzorů, činil 61,69 milionu eur. Za to nabídl festival 195 akcí na patnácti scénách – činohry, 40 operních představení, koncerty atd. Novinkou bylo, že Händelova Ariodanta se po hudební stránce ujal specia-lizovaný soubor starých nástrojů (Les Musiciens du Prince – Monaco a dirigent Gianluca Capuano). Podobně do původně výlučné zóny orchestru Vídeňských filharmoniků, kteří jsou rezidenčním orchestrem festivalu od jeho počátků ve 20. letech, vstoupil – a navíc v Mozartově opeře La clemenza di Tito – ansámbl Music Aeterna z ruského Permu se svým šéfem, vycházející dirigentskou hvězdou Teodorem Currentzisem...

V roce 1999, když mu bylo sedmnáct, ho klavírista Earl Wild nazval „J. Lo (Jennifer Lopez) klavíru.“ Roku 2004 se stal v rámci Dětského fondu UNICEF mezinárodním velvyslancem dobré vůle. O pět let později ho britský deník Time zařadil mezi sto nejvlivnějších lidí světa a tentýž rok vstoupil do síně slávy časopisu Grammophone. Slavná firma Steinway na jeho popud vyrobila a po něm pojmenovala speciální klavíry určené dětem. Je zván do sídel nejvýznamnějších světových státníků a zprávy o něm i ukázky z jeho aktivit doslova zaplavují média. Ano, o čínském klavíristovi Lang Langovi se hovoří a píše pořád. Přestože je mu dnes teprve 35 let. Ale jaký je ve skutečnosti a v čem tkví jeho charisma? Lang Lang se sám svěřil, že jeho první doteky s hudbou se odehrály, když mu byly dva roky a sledoval epizodu „Koncert kočky“ ze známé animované série „Tom a Jerry“, hudebně podložené Lisztovou 2. uherskou rapsodií. Jméno Liszt mu samozřejmě ještě nic neříkalo, ale hudba ano...

„S Mirjam jsme se poznali před asi patnácti lety na Mezinárodním muzikálovém kongresu v Hamburku“, píše autor článku Michael Prostějovský a pokračuje: „Ač jsme až doposud na žádném společném projektu nespolupracovali, střetáváme se jak v ãeském muzikálovém ,rybníãku‘, tak i při různých příležitostech v zahraničí. Její aktivity v oblasti divadla, filmu či tvorby videoklipů průběžně sleduji a vím, že se názory kolegů na výsledky její práce i spolupráci s ní různí, rozhodně jí však nelze upřít řadu skvělých úspěchů a aktivní přístup k práci, typický pro její německé kolegy, včetně vysokých požadavků na spolupracovníky a herce. Stála u zrodu dnes kultovního muzikálu Krysař, jehož autorem je její manžel Daniel Landa. I když nepatří do kategorie muzikálu superlativů, nýbrž mezi tituly realizované na menších scénách, jeho inscenování není o nic méně náročné. Je ukázkou toho, co známe z tzv. off-Broadwaye: přináší nová témata i nové scénické vyjadřovací prostředky...“


www.hudebnirozhledy.scena.cz

6.11.2017 14:11:32 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...