Gaetano Donizetti - Roberto Devereux
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekThe Met: Live in HD nabídne v sobotu 16. dubna 2016 neprávem opomíjenou operu Roberto Devereux, která uzavírá svou belcantovou poetikou třídílný cyklus Donizettiho oper na náměty ze života anglických a skotských královen Anny Boleynové, Marie Stuartovny a Alžběty I.
Sopranistka Sondra Radvanovsky ztvární v průběhu jediné sezóny všechny tři Donizettiho tudorovské královny. Tento extrémně náročný a ojedinělý počin kdysi proslavil sopranistku Beverly Sills a od té doby se o něj na newyorských jevištích nikdo nepokusil. V závěrečné opeře trilogie, kterou režíruje Sir David McVicar, zpívá Radvanovsky královnu Alžbětu I., která je nucena podepsat rozsudek smrti pro Roberta Devereuxe, šlechtice, jehož miluje. Devereuxe ztvární tenorista Matthew Polenzani a hvězdný kvartet uzavírají mezzosopranistka Elīna Garanča a barytonista Mariusz Kwiecień. Donizettiho skvostné dílo bude řídit specialista na belcanto Maurizio Benini.
Děj opery je vystavěn na proměňujících se vztahových rovinách a posléze se stáčí kolem povstání v roce 1601. Stárnoucí panenskou královnu Alžbětu ukazuje jako emocionálně zraněnou ženu, která prožívá psychická muka poté, co podepsala rozsudek smrti nad svým posledním milencem Robertem Devereuxem.
Projekt Live in HD původně vznikl ze snahy oživit horšící se ekonomickou situaci Metropolitní opery. Rychle se rozvíjející projekt pak zajistil uznání a úspěch v kulturní sféře po celém světě. V roce 2009 byla Metropolitní opera oceněna Emmy Award za zásluhy na rozvoji technologie Hight Definition a jejím celosvětovém využití v kinech a divadlech. Základní myšlenkou ovšem stále zůstává především zpřístupnění opery širšímu publiku.
A co k tomu říkají protagonisté Sandra Radvanovsky a Mariusz Kwiecień? Nabízíme překlad z živého vstupu v kinech 2. dubna 2016:
Úchvatná. Nadpřirozená. Užívala jsem si každou chvíli. Den po dni, operu po opeře jsem si užívala, taky nádheru budovy a prostředí Metropolitní opery.
Vystihnout charakter postavy je to nejsložitější. Protože tato ubohá žena je naštvaná a po celou operu křičí na muže, na Sáru. Je to o hledání rovnováhy mezi vokálním a divadelním hraním. Nesmím mít strnulé tělo ani hlas a současně se snažím si užívat to, že jsem herečka, že jsem na podiu a pořádně se do postavy ponořit.
Nádherné a strašné zároveň. Nebyl jsem schopen zpívat první dva týdny, po příjezdu jsem si říkal, že nebudu schopen se připravit na premiéru. Nakonec ale všechno šlo dobře. Užívám si zpívání této role i spolupráci s ostatními kolegy. Je to perfektní.
Začali jsem o tom mluvit před mnoha lety, když přišla nabídka. Hodně jsme s Davidem pracovali, chtěli jsme mít jistotu, že všechny tři královny budou naprosto rozdílné. Ony se historicky lišily, ale my chtěli zdůraznit rozdíl jejich osobností. Soustředila jsem se hlavně na vytvoření rozdílu mezi nimi a myslím, že to byl hlavní cíl, hodnota, protože každá z těch tří královen byla natolik zajímavá, že si zasloužila osobitý přístup. Při zkouškách jsme měli luxusní produkční tým v MET a dostatek času na zkoušení ve zkušebnách. Takže jsme postupně modelovali postavu královny, její pohyby, projev, ale pořád jsme drželi její královskou vážnost. David je senzační režisér, byla to opravdu úžasná zkušenost.
Potkal jsem Davida před dvěma roky v Londýně v Covent Garden a zeptal jsem se ho, jaký typ prokukce to bude. Jestli se nebude snažit o moderní pojetí. On mi odpověděl, že to bude nádherná, tradiční produkce, načež jsem sarkasticky podotkl - znova tradiční. Ale nakonec jsem tuto produkci vnímal jako velmi zajímavou, vizuálně krásnou a dramaticky silnou. Také byla pro nás zpěváky velice příjemná práce s Davidem. On se snaží prosadit své představy, ale zároveň vnímá potřeby nás zpěváků. Je k nám ohleduplný a stará se, abychom se cítili příjemně na scéně, a v tomto případě jsme se tak opravdu cítili.
Absolutně dvě rozdílné věci. Les Pecheurs je v podstatě moje první opera zpíváná ve francouzštině. Předtím jsem zpíval Escamilla v Carmen, ale to je malá role. Takže zpěv ve francouzštině byla pro mě nová zkušenost. Bylo to dost složité, protože nemluvím dobře francouzsky, takže to byla pro mě výzva. Další problém byl, že v Robertu Devereux byly role napsány ve velice vysoké textuře, takže bylo nutné pracovat s hlasem velice opatrně a udržet ho ve vysoké poloze (rejstříku). Les Pecheurs jsou hudebně jednodušší, ale dějové linky jsou velice podobné tomu, co tady děláme nyní.
Mám naplánovaných šest dní v Mexiku a pak zpátky do práce. Žádný dlouhý odpočinek, ale rychlý návrat ke zpěvu.
Zadáno pro:
www.metopera.org
www.metopera.cz
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek
HUDBA
Peter Nagy 65
Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 18. týden
Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek