zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Gaetano Donizetti - Roberto Devereux

Mariusz Kwiecień a Sondra Radvanovsky

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

The Met: Live in HD nabídne v sobotu 16. dubna 2016 neprávem opomíjenou operu Roberto Devereux, která uzavírá svou belcantovou poetikou třídílný cyklus Donizettiho oper na náměty ze života anglických a skotských královen Anny Boleynové, Marie Stuartovny a Alžběty I.

Sopranistka Sondra Radvanovsky ztvární v průběhu jediné sezóny všechny tři Donizettiho tudorovské královny. Tento extrémně náročný a ojedinělý počin kdysi proslavil sopranistku Beverly Sills a od té doby se o něj na newyorských jevištích nikdo nepokusil. V závěrečné opeře trilogie, kterou režíruje Sir David McVicar, zpívá Radvanovsky královnu Alžbětu I., která je nucena podepsat rozsudek smrti pro Roberta Devereuxe, šlechtice, jehož miluje. Devereuxe ztvární tenorista Matthew Polenzani a hvězdný kvartet uzavírají mezzosopranistka Elīna Garanča a barytonista Mariusz Kwiecień. Donizettiho skvostné dílo bude řídit specialista na belcanto Maurizio Benini.

Děj opery je vystavěn na proměňujících se vztahových rovinách a posléze se stáčí kolem povstání v roce 1601. Stárnoucí panenskou královnu Alžbětu ukazuje jako emocionálně zraněnou ženu, která prožívá psychická muka poté, co podepsala rozsudek smrti nad svým posledním milencem Robertem Devereuxem.

Projekt Live in HD původně vznikl ze snahy oživit horšící se ekonomickou situaci Metropolitní opery. Rychle se rozvíjející projekt pak zajistil uznání a úspěch v kulturní sféře po celém světě. V roce 2009 byla Metropolitní opera oceněna Emmy Award za zásluhy na rozvoji technologie Hight Definition a jejím celosvětovém využití v kinech a divadlech. Základní myšlenkou ovšem stále zůstává především zpřístupnění opery širšímu publiku.

A co k tomu říkají protagonisté Sandra Radvanovsky a Mariusz Kwiecień? Nabízíme překlad z živého vstupu v kinech 2. dubna 2016:

  • Sandro, jedná se o poslední z „ královských“ oper Donizettiho. Jak jste prožívala tuto úžasnou operní cestu?
    Úchvatná. Nadpřirozená. Užívala jsem si každou chvíli. Den po dni, operu po opeře jsem si užívala, taky nádheru budovy a prostředí Metropolitní opery.
  • Jak byste charakterizovala vokální výzvy v rolích Elizabety a Anny Boleynové?
    Vystihnout charakter postavy je to nejsložitější. Protože tato ubohá žena je naštvaná a po celou operu křičí na muže, na Sáru. Je to o hledání rovnováhy mezi vokálním a divadelním hraním. Nesmím mít strnulé tělo ani hlas a současně se snažím si užívat to, že jsem herečka, že jsem na podiu a pořádně se do postavy ponořit.
  • Mariusz, vy zpíváte tuto roli poprvé v Metropolitní opeře. Jak byste charakterizoval Vaši zkušenost tady?
    Nádherné a strašné zároveň. Nebyl jsem schopen zpívat první dva týdny, po příjezdu jsem si říkal, že nebudu schopen se připravit na premiéru. Nakonec ale všechno šlo dobře. Užívám si zpívání této role i spolupráci s ostatními kolegy. Je to perfektní.
  • Hra je režírovaná Sirem Davidem McVicarem, který je znám svým zaměřením na detail. Sandro, řekněte nám, jaké to bylo spolupracovat s Davidem?
    Začali jsem o tom mluvit před mnoha lety, když přišla nabídka. Hodně jsme s Davidem pracovali, chtěli jsme mít jistotu, že všechny tři královny budou naprosto rozdílné. Ony se historicky lišily, ale my chtěli zdůraznit rozdíl jejich osobností. Soustředila jsem se hlavně na vytvoření rozdílu mezi nimi a myslím, že to byl hlavní cíl, hodnota, protože každá z těch tří královen byla natolik zajímavá, že si zasloužila osobitý přístup. Při zkouškách jsme měli luxusní produkční tým v MET a dostatek času na zkoušení ve zkušebnách. Takže jsme postupně modelovali postavu královny, její pohyby, projev, ale pořád jsme drželi její královskou vážnost. David je senzační režisér, byla to opravdu úžasná zkušenost.
  • No a co vy Mariuszi? Jaké jsou vaše zkušenosti se Sirem Davidem? Jak Vám pomohl s rolí člověka žijícího v 17. století?
    Potkal jsem Davida před dvěma roky v Londýně v Covent Garden a zeptal jsem se ho, jaký typ prokukce to bude. Jestli se nebude snažit o moderní pojetí. On mi odpověděl, že to bude nádherná, tradiční produkce, načež jsem sarkasticky podotkl - znova tradiční. Ale nakonec jsem tuto produkci vnímal jako velmi zajímavou, vizuálně krásnou a dramaticky silnou. Také byla pro nás zpěváky velice příjemná práce s Davidem. On se snaží prosadit své představy, ale zároveň vnímá potřeby nás zpěváků. Je k nám ohleduplný a stará se, abychom se cítili příjemně na scéně, a v tomto případě jsme se tak opravdu cítili.
  • Mariuszi nedávno vás mohli diváci vidět v roli Zurgy v Les Pecheurs de perles. Zkuste porovnat tyto dvě role divadelně a vokálně.
    Absolutně dvě rozdílné věci. Les Pecheurs je v podstatě moje první opera zpíváná ve francouzštině. Předtím jsem zpíval Escamilla v Carmen, ale to je malá role. Takže zpěv ve francouzštině byla pro mě nová zkušenost. Bylo to dost složité, protože nemluvím dobře francouzsky, takže to byla pro mě výzva. Další problém byl, že v Robertu Devereux byly role napsány ve velice vysoké textuře, takže bylo nutné pracovat s hlasem velice opatrně a udržet ho ve vysoké poloze (rejstříku). Les Pecheurs jsou hudebně jednodušší, ale dějové linky jsou velice podobné tomu, co tady děláme nyní.
  • Sandro, ještě jedna poslední otázka. Na konci této náročné sezóny, až skončí všechna představení, předpokládám, že si věnujete zaslouženou dovolenou.
    Mám naplánovaných šest dní v Mexiku a pak zpátky do práce. Žádný dlouhý odpočinek, ale rychlý návrat ke zpěvu.

    Zadáno pro:
    www.metopera.org
    www.metopera.cz

    12.4.2016 08:04:49 Redakce | rubrika - Zveme ...
  • Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Články v rubrice - Zveme ...

    Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni

    Český hrdina

    Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek


    Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

    Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

    Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    DIVADLO

    Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus

    Členové souboru Maso Krůtí

    Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek

    další články...

    HUDBA

    Peter Nagy 65

    Peter Nagy

    Peter Nagy 65
    65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Filmové tipy 18. týden

    Dustin Hoffman (Maratónec)

    Maratónec
    Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek

    další články...